Facebook in de kou na Apple-update

22 februari 2021, 10:00

Inzicht in de commotie rondom Facebook en de Apple iOS 14-update, plus een stappenplan

Ongetwijfeld dat je hierover hebt gelezen, de nieuwe update van Apple iOS 14 zorgt voor veel commotie rondom ons marketeers. Wat gaat er allemaal veranderen, kan je nog wel retargeten en hoe zit het met de events. Tijd om er eens een overzicht over te schrijven zodat je nu voor eens en altijd weet wat de gang van zaken is. O ja, mocht je denken dat je te laat bent, dat kan best zo zijn. Apple heeft niet verteld wanneer het deze update gaat verplichten, maar dat die snel komt is een feit. Ik raad je dan ook aan om dit hier zo snel mogelijk rekening mee te houden.

Lees ook het artikel van van Dwayne Snoeren van afgelopen vrijdag

Wat gaat er concreet veranderen?

Op het blog van Emerce heeft Cecile Megens van Artefact er onlangs over geschreven en een mooi overzicht gegeven.

  1. Mededeling van verzamelde gegevens

    Kort gezegd gaat Apple zijn gebruikers beschermen tegen het verzamelen van gegevens door apps. Beschermen, tenzij anders aangegeven. Je leest het goed, de nieuwe update zet de ‘knop’ op beschermen. Vind je het dus niet erg dat er gegevens worden verzameld, dan kun je hem zelf weer uit zetten.

  2. Toestemmingsverzoek (een pop-up in je beeldscherm)

    Alle apps in de app store zullen hun gebruikers om een toestemming moeten vragen. Een zogenaamde “prompt” komt heel irritant in je beeld.

  3. Databeperkingen voor reclameplatformen:

    Facebook zal, net als alle advertentieplatformen, gebruik moeten maken van een proces dat de acties die de gebruiker binnen de mobiele app of website uitvoert, beperkt, aggregeert en met een vertraging doorgeeft aan de betrokken advertentieplatformen.

Voorbeeld: Als een gebruiker op een Instagram-advertentie klikt en vervolgens wordt doorgestuurd naar de Nike.com-website met toestemming om te worden gevolgd, worden deze gegevens eerst langs Apple gestuurd, waarna ze in beperkte en geaggregeerde vorm binnen 24 tot 48 uur teruggestuurd worden naar Facebook. Pas vanaf dat moment zullen de prestaties zichtbaar zijn in Facebook Ads Manager.

Zo op het eerste oog lijken dit niet zoveel aanpassingen, slechts drie, toch hebben ze een grote impact.

Deze aanpassing heeft niet alleen impact op Apple-gebruikers, maar ook op die van Android

Door de veranderingen bij Apple, zal Facebook zijn app aan moeten passen, wat direct inhoudt dat deze aanpassing niet alleen impact gaat hebben op Apple-gebruikers, maar ook op Android-gebruikers.

Wanneer wordt deze update verwacht?

In principe is de update er al, maar de vraag is wanneer Facebook ‘m gaat verplichten. De enige informatie die we hierover hebben is dat Apple de iOS1- update ‘begin 2021’ zal verplichten. Dit zou al halverwege/ eind februari kunnen zijn, maar ook ergens in maart. Om deze reden is het belangrijk dat er zo snel mogelijk voorbereidingen worden getroffen.

Wat is de impact van de iOS14 update?

Het is nog niet bekend wanneer Apple de AppTransparencyTracking (ATT) prompt gaat verplichten maar FB zal snel aanpassingen doorvoeren in haar systemen om hier zo goed mogelijk mee om te kunnen gaan.

Deze aanpassingen zullen effect hebben op:

  • Business tools en events setup
  • Optimalisatie en Targeting
  • Metingen/ rapportage

Effecten FB Business tools en web event setup:

Optimalisatie op maximaal acht pixel-events per domein:

  • Als adverteerder moet je eerst je website domein verifiëren in de FB Business Manager. Zie hier toelichting over hoe dit moet.
  • Beoordeel welke acht pixel events het meest belangrijk zijn voor je campagnes en rangschik deze op prioriteit. (Mogelijk vanaf halverwege januari).

Optimalisatie en Targeting:

  • De nieuwe standaard attributie periode voor campagne optimalisatie wordt zeven dagen Post Click (PC) in plaats van zeven dagen Post Click (PC) + één dag Post View (PV).
  • De attributieperioden die beschikbaar blijven zijn:

    • 1-day click
    • 7-day click
    • 1-day click and 1-day view
    • 7-day click and 1-day view

Metingen/Rapportage:

  • Geen 28d-attributie en geen 7d PV-attributie:

    Indien nu nog wordt gemeten aan de hand van deze attributieperioden zullen er straks minder toegeschreven conversies worden vertoond.

  • Ter voorbereiding op deze aanpassing en om het effect hiervan inzichtelijk te krijgen kunnen nu verschillende conversie periodes met elkaar worden vergeleken in de business manager.
  • Demografische breakdowns van conversies zijn niet meer mogelijk.
  • Facebook zal in advertentiebeheer gaan aangeven als conversies worden bepaald via statistische modelering of er wordt weergegeven dat de data niet volledig is en wellicht niet alle iOS14-conversies bevat.

Een heel verhaal, maar wat houd dat concreet in?

Kort gezegd komt het neer op het volgende

  1. Minder volumes
  2. Kortere attributie window
  3. Slechtere werking van de algoritmes
  4. Beperking van het aantal conversie events

Nu je het zo leest zie je dat het toch wel veel impact heeft. Ik adviseer je dan ook om tijdig actie te ondernemen waarbij snelheid enige voorkeur heeft.

Om je te helpen, hieronder een stappenplan van wat je allemaal ‘moet’ doen.

Stappenplan nieuwe Apple-update

Gelukkig zijn de stappen die je moet ondernemen niet echt uitgebreid.

  1. Claim je domein (hier staat een tutorial)
  2. Definieer jouw acht belangrijkste events

Wat vind Facebook hier nu allemaal van?

Deze hele ‘bitch fight’ is uiteindelijk ingezet door Apple om zijn gebruikers beter te beschermen. Wat in mijn ogen redelijk klinkt.

Facebook daarentegen vindt dit iets minder fijn, zeg maar gerust heel erg vervelend of gewoon botweg kut. Deze update kan namelijk een groot gat slaan in de omzet van de social media gigant.

Ongeveer 79,9 procent van de gebruikers van Facebook doet dit via de mobiel, volgens Statista.com.

Nu moet ik gaan gissen, maar ik denk dat een groot gedeelte van deze gebruikers het heel erg fijn gaat vinden als ze niet meer gevolgd worden.

Dat zorgt dus voor de paniek en hoe Facebook dit aan gaat pakken is de vraag. Ik denk dat het er twee uitkomsten zijn;

  1. Het valt allemaal wel mee en heel veel mensen accepteren gewoon de ‘prompt’ die verschijnt bij de apps na de update.
  2. De adverteerders gaan het betalen omdat adverteren heel moeilijk en duur wordt.

Wat er in ieder geval gaat gebeuren is dat het vele malen moeilijker wordt voor kleine bedrijven om op Facebook te gaan adverteren.

Kun je dit omzeilen?

Er gaan al wat technieken de ronde om dit alles te omzeilen en ik weet zeker dat er nog meer bij gaan komen.

1. Sluit iOS-apparaten uit bij je doelgroepen​

Dit is uiteraard geen blijvende oplossing en, zoals sommige mensen al zeggen, de update gaat ook effect hebben op Android gebruikers

2. Creëer campagnes buiten de conversie events

In dit geval zal je moeten gaan werken met UTM codes om de bron van je verkeer te achterhalen.

3. Zorg ervoor dat je eerder in de funnel al gegevens krijgt

Bijvoorbeeld een e-mailadres of een naam ergens op je homepage. Deze gegevens kan je vervolgens uploaden om zo een retargeting samen te stellen.

Wat zijn jouw bevindingen met deze nieuwe update? Heb jij al workarounds gevonden of hoe pak jij het aan? Ik ben benieuwd.

Jan Willem den Hollander
Digital marketing strateeg bij Marketing Lynq

Ik ben een marketing- en sales strateeg, growth hacker en business consultant. Veel B2B bedrijven worstelen met het vinden van mogelijkheden om meer winst te behalen of verlies te beperken. Ik los dit op door het implementeren van diverse frameworks uit de marketing, growth hacking en lean methodes. Ik ben er trots op dit met een knipoog en een gezonde dosis humor en directheid te doen. Mijn meerwaarde is systematisch zoeken naar mogelijkheden om winst te behalen of verlies te beperken. Ik challenge teams (met een ongezouten mening) anders na te denken over marketing en sales!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Paulus

    Is nog lang niet streng genoeg.

    Snap jullie insteek wel, maar mensen willen geen reclame, en willen niet door jullie gevolgd worden.

    Hele internet, de radio en de televisie zijn vergeven van irritante reclames, waar mensen onderhand kotsmisselijk van worden, dus heel goed dat het steeds moeilijker wordt gemaakt.


    23 februari 2021 om 17:42
    jwdenhollander

    Hi Paulus,

    Ik zeg ook niet dat ik het eens of niet eens ben met dit beleid. Ik heb dit artikel puur als update geschreven en marketeers aan handreiking gedaan in wat ze kunnen doen.

    Ik ben er echter van overtuigd dat wat er ook gaat gebeuren… Marketeers een weg vinden om toch die “irritante” reclames te laten zien.

    Er is echter wel een trucje voor, kies er bijvoorbeeld voor om een ad blocker te gebruiken, standaard je cookies te wissen of bijvoorbeeld een anonieme search engine te gebruiken als “duck duck go”.

    Succes


    23 februari 2021 om 18:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief