Deze merken, uitgevers en influencers domineerden YouTube in oktober

20 november 2020, 13:59

AvroTros, ANWB, Enzo Knol en Specsavers voeren de ranglijsten aan

Maandelijks bereikt YouTube meer dan driekwart van alle Nederlanders. Welke kanalen wisten met hun content de Nederlanders in oktober te boeien en zo gigantische aantallen views te verzamelen? Welke kanalen moesten hun plek in de top deze maand helaas opgeven? Wij zetten ze weer speciaal voor jou op een rijtje. Naast dat we kijken naar de populairste merken, uitgevers en influencers, introduceren we een nieuwe ranglijst: de topadverteerders.

De top-20 wordt grotendeels gedomineerd door uitgevers en influencers. Op nummer één staat AvroTros met 17,1 miljoen views in de maand oktober. EnzoKnol behaalt de tweede plaats en wordt gevolgd door Ziggo Sport die met 14,2 miljoen views eindigt op de derde plek.

De grootste uitgevers: AvroTros scoort met Beste Zangers

Opvallend genoeg staat de uitgever met de meest geüploade video’s niet per se bovenaan. Dit zou namelijk Omroep Brabant zijn geweest die maar liefst 142 video’s in oktober heeft geüpload. AvroTros neemt ook in de top-10 uitgevers de leiding, met name door hun videoreeks van Beste Zangers. Hoewel dit slechts een derde van het totaal aantal geüploade video’s is, zijn de video’s goed voor ongeveer 95 procent van de views. De video van Miss Montreal – Door de wind, staat zelfs op nummer één in de ranglijst ‘top video’s van oktober’ (spoiler!).

ZiggoSport claimt de tweede plek. Voornamelijk de video’s met de highlights van de Champions League, Premier League en La Liga hebben ZiggoSport de tweede plaats bezorgd. Ook de Nations League waaronder de wedstrijd Nederland-Italië heeft meer dan 100.000 views behaald, maar dat aantal vind ik nog opmerkelijk weinig ten opzichte van de overige wedstrijden. NOS Jeugdjournaal blijft wederom in de top en op de derde plaats met maar liefst 12,3 miljoen views in oktober.

Nieuwkomers in de lijst zijn VPRO Zondag met Lubach, Amazon Prime Video Nederland en AFC Ajax. Zondag met Lubach wist daarnaast de hoogste engagement rate te behalen. Het kanaal heeft, met zijn ‘maar’ veertien spraakmakende video’s, meer dan 60.000 likes en 4.000 comments weten te genereren.

Grootste merken: ANWB grootste, Ubisoft en CoolBlue volgen

ANWB blijft de top domineren met ruim 600.000 views deze maand. Deze zijn met name afkomstig van de formats: ‘Wegenwacht Onderzoekt‘ en ‘ANWB Auto Test’. Ubisoft claimt de tweede plaats. De video’s rondom de nieuwe games Assassins creed Valhalla en Watch Dogs Legion zijn de grootste bijdragers.

Interessant is dat long form-content de best performing content is bij de meeste merken in de top-10

Coolblue staat ook in de top-3. Met name door video’s rondom de lancering van de iPhone 12 en hun Technieuws podcast. Interessant om te zien is dat long form-content de best performing content is bij het merendeel van de merken in de top-10.

EnzoKnol blinkt uit in zowel views als engagement

EnzoKnol blijft steady uploaden en behoudt hiermee de eerste plek. Hij behaalt niet alleen een groot aantal views op zijn video’s maar ook de engagement op zijn video’s is opmerkelijk hoog. Hij heeft op zijn topvideo van de maand oktober maar liefst bijna 50.000 likes. Het merendeel van de topinfluencers, waaronder EnzoKnol, Don en Gio, uploadt dagelijks. Waarbij Game Bawz zelfs maar liefst 64 video’s heeft geüpload deze maand. Game Bawz heeft daarnaast ook nog eens de hoogste engagement rate van maar liefst 6,6 procent. Met name zijn video’s over de spellen Brawl Stars, en een van de meest populaire spellen van dit moment Among Us, wisten de kijker écht bij de video’s te betrekken.

StukTV staat deze maand ook weer aan de top met het Jachtseizoen. De Jachtseizoen video met EnzoKnol heeft zelfs maar liefst bijna 3 miljoen views en 140.000 likes in oktober behaald.

De tien grootste Nederlandse adverteerders

In de editie van oktober introduceren we een nieuwe categorie, de topadverteerders. Specsavers heeft de varifocale glazen in de aanbieding, SwapFiets wilde de werking van hun Swapfiets onder de aandacht brengen en Garnier heeft hun Micellair Reinigingswater uitgelicht.

Specsavers behaalde op één video maar liefst 2,3 miljoen views

In de topadverteerders staat Specsavers Nederland op nummer één. Specsavers behaalde op één video maar liefst 2,3 miljoen views. Op de tweede plaats staat Swapfiets met 2,1 miljoen views. Het account Playmobil Northern Europe is de nummer drie op de lijst. Het kanaal adverteert voor een groot deel op de Nederlandse markt, waardoor het gros van de views hierbij afkomstig is van Nederlands geadverteerde video’s. Opvallend is dat Playmobil het enige merk op de lijst is, dat het totaal aantal views heeft verspreid over meerdere video’s.

De top-10 video’s: AvroTros haalt met Beste Zangers meer dan 8 miljoen views

De video van Miss Montreal in het programma Beste Zangers staat op nummer één met maar liefst 4,1 miljoen views. De andere video van Beste Zangers was ook goed voor 2,8 miljoen views. StukTV met hun Jachtseizoen video claimt de tweede plaats met 2,9 miljoen views. Zij hebben veruit de meeste engagements van alle video’s behaald. Daarnaast is Arjen Lubach weer van de partij met zijn video over de ‘Fabeltjes Fuik’. Ten slotte krijgt Nederland ook in oktober geen genoeg van de video’s van de Grand Tour op het kanaal van Amazon Prime Video Nederland. Wederom staan ook zij in de top-10 beste video’s van oktober.

  1. AvroTros:

  2. StukTV:

  3. AvroTros:

  4. VPRO Zondag met Lubach:

  5. Amazon Prime Video Nederland:

  6. Dima en Auto’s:

  7. AFC Ajax:

  8. Furtjuh:

  9. Kalvijn:

  10. AvroTros:

Hoe zijn deze overzichten samengesteld?

Deze overzichten zijn gerangschikt op basis van het aantal views die de YouTube-kanalen genereerden over video’s geüpload in de periode van 1 oktober tot en met 31 oktober 2020. Dit verschilt dus van de vorige edities, waarbij ook oude video’s die views in de desbetreffende maand behaalden, meetelden. In de top tien video’s van de maand oktober zijn daarnaast de advertenties buiten beschouwing gelaten.

Mocht je nog een kanaal missen of een specifieke analyse wensen, laat het weten in de reacties zodat deze in de toekomst kan worden toegevoegd.

Luuk de Haardt
Digital Marketing Manager bij Team5pm | The YouTube Agency

Luuk de Haardt is Digital Marketing Manager bij Team5pm, waar hij verantwoordelijk is voor de online marketing van het Amsterdamse YouTube-bureau. Voorheen was hij Social Media Creative bij RTL, waar hij o.a. onderzoek deed naar de mogelijkheden van Snapchat, Instagram en YouTube op het gebied van jongerenmarketing.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Harald van Reenen

    Op socialblade.com zie ik dat Enzo in oktober 29 miljoen views heeft behaald, niet 16 m.


    21 november 2020 om 10:00
    Luuk de Haardt

    Hi Harald,

    Bedankt voor je reactie.

    Dit verschil in views wordt veroorzaakt door eerder geüploade video’s die in de maand oktober views hebben behaald.

    Ter toelichting:

    Socialblade rekent behaalde video views in oktober, waarbij oudere uploads dus ook meegenomen worden.

    In deze analyse hebben wij enkel de video’s meegenomen die in oktober zijn geüpload.

    Hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

    Fijne dag.

    Luuk


    23 november 2020 om 15:57
    Edwin

    I just like the valuable infodmation you provide on your articles.

    I’ll bookmark your weblog and check again here regularly. I am rather certain I will be told many new stuyff proper

    right here! Good luck for the following!

    вывоз строительного мусора в киеве

    web page вывоз строймусора киев


    29 november 2020 om 12:56
    Robyn

    Hi, check out the collection of useful information we have prepared for you. I am sure you will find here something that will interest you! You're welcome 🙂

    Cesar


    29 november 2020 om 19:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!