7 dingen die je leert van 130.000 likes

6 november 2013, 05:59

Het begon allemaal als een flauwe provocatie die ik bezigde tijdens zomaar een brainstorm ten kantore van Yune Social, in de week dat de discussie over Zwarte Piet hoog opliep: “Witte Kerst is racisme!” Niet dat ik fel voorstander van het behoud van Zwarte Piet ben, maar ik zag wel mijn kans schoon om dit inmiddels uit de hand gelopen internationale debat op de hak te nemen. Toch een primaire taak, zo niet verantwoordelijkheid, van een (social) creative. En dus besloot ik om op een onschuldige dinsdagochtend de Facebookpagina Witte Kerst Is Racisme aan te maken. Na 36 uur stond de teller op 130.000 fans. Oeps… Een kerstverhaal is natuurlijk nooit compleet zonder moraal, dus de grote vraag is: Wat heb ik hier van geleerd?

1. Timing is (bijna) alles

Een week eerder en het sentiment was nog niet sterk genoeg. Een week later en de hype was alweer voorbij (zie punt 5). Met gevoel voor timing, maar ook geluk, lanceerde ik Witte Kerst Is Racisme (WKIR). Achteraf gezien precies op het juiste moment: waarop het sentiment rondom de hele “Zwarte Piet Is Racisme”-discussie het sterkst was. Toevallig was dit net de dag dat (zogenaamd) VN-medewerker Verene Shepherd de beruchte uitspraak deed dat Nederland het Sinterklaasfeest beter af kon schaffen. Waarmee ze meteen vaten met olie op het vuur gooide.

2. Als iedereen hetzelfde doet, doe het dan beter

Als je in korte tijd 130.000 likes scoort, mag je je bescheidenheid wel heel even opzij zetten toch? In dezelfde week schoten de verschillende “X is racisme”-pagina’s als paddenstoelen uit de grond (X kan hier staan voor Chocola, het Witte Huis, Blanke Vla, enzovoorts). Wat aantal likes betreft zijn al die andere pagina’s echter nooit in de buurt van WKIR gekomen. Ik mag graag denken dat de mooier verzorgde uitstraling en kwaliteit van de content daaraan heeft bijgedragen en dat de insteek (hét grote decemberfeest na Sinterklaas) treffend gekozen is. En anders dan de meeste concurrenten bood WKIR originele, professioneel vormgegeven content met een consistente stijl. Maar voor ik te ver naast m’n schoenen ga lopen, laten we het even gaan hebben over een pagina die de mijne qua aantallen doet verbleken…

3. Maak je content een middel voor andermans doel

De onderhand welbekende Pietitie speelde op hetzelfde onderwerp in als WKIR, plaatste vrijwel geen beeldende content, en had geen visuele identiteit. Toch haalde die pagina zo’n vijftien keer meer likes op dan WKIR. De verklaring hiervoor kan liggen in het feit dat mensen die week oprecht bezorgd waren over het verdwijnen van hun Sinterklaasfeest. Er werd ze immers door de media (die het te veel moeite vonden om Shepherd’s achtergrond te checken alvorens haar uitspraken te publiceren) verteld dat de VN het Sinterklaasfeest wilde verbieden. Dan heb je opeens 2,1 miljoen Nederlanders die de noodzaak zagen hun stem te laten horen. Grapjes zijn leuk, maar als iemand aan “onze” Zwarte Piet komt, dan moet je natuurlijk serieus actie ondernemen. Slim gespeeld van de heren achter deze pagina.

4. Hoe scherper hoe beter, maar snij je niet in de vingers

Racisme is een gevoelig onderwerp, dus als je er grappen over gaat maken, is het moeilijk te zeggen waar de grens ligt. Sommigen vonden bijvoorbeeld onderstaande afbeelding te ver gaan:

Of hij een grens overschreed of niet, is een mooie discussie voor een andere keer. Feit is wel dat dit relatief de best gewaardeerde en meest gedeelde post van de hele pagina was. Het stereotype dat Nederlanders van harde humor houden, lijkt bevestigd. Het kan dus lonen, zeker op een medium als Facebook, om af en toe grenzen op te zoeken. Het is evident dat dit voor merken hele andere grenzen zijn dan bij een onafhankelijke pagina.

5. Als het onderwerp niet meer leeft, sterft de grap ook

Aan het eind van deze bewogen week bleek dat de Sinterklaasintocht gewoon ongewijzigd doorging, de VN helemaal niet in het Sinterklaasfeest geïnteresseerd was en iedereen al behoorlijk moe was van de hele discussie. Met een Malieveld dat vol échte racisten stond, werd het zelfs een beetje gênant. Geen wonder dat veel mensen zich van de discussie begonnen te distantiëren en het sentiment wel grotendeels was weggeëbd. Dat had ook zijn weerslag op WKIR: de groei was gestopt en engagement zakte ook in. Gebruik je fifteen minutes of fame zolang het kan.

6. Overschat nooit de intelligentie van je toehoorder

Wanneer iemand betoogt dat witte kerst racistisch is, kerstbomen met de KKK vergelijkt en voorstelt om vanuit politieke motieven je kerststol zonder poedersuiker te eten, denk je dan dat het de initiatiefnemer menens is?

7. Bedenk van tevoren een goede exit-strategie

Ik heb nu dus een pagina met heel veel likes over een onderwerp dat niet meer actueel is. Wat móet ik hier in vredesnaam mee? Voor veel geld verkopen? Wereldvrede promoten? Suggesties zijn welkom in de comments.

Marc de Wolf
Content Redacteur en Designer bij Yune

Marc de Wolf is content redacteur en designer bij Yune Social, waar hij dagelijks visuals creëert voor social media kanalen van klanten. Hij studeerde Illustratie in Rotterdam en Nieuwe Media aan de Universiteit van Utrecht. Tegenwoordig woont en werkt hij in Amsterdam.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Wouter

    Verkopen natuurlijk..


    6 november 2013 om 09:55
    Leon

    Gewoon deze lijn doortrekken en beweren dat de Elfstedentocht minstens zo racistisch is en daarom ook moet worden afgeschaft.

    ‘Het houdt niet op, niet vanzelf’ zou je naar het Fries kunnen vertalen met ‘it giet oan’.


    6 november 2013 om 10:08
    Timo

    Gefeliciteerd met het succes van de pagina! Moest er om lachen toen ik hem de eerste keer tegenkwam.

    Ik vermoed echter niet dat de vormgeving veel mensen over de streep heeft getrokken. Als je het mij vraagt was het simpelweg de grap die beter was dan de rest. De blanke vla, etc. hadden we al vaker gehoord. Dit was nieuw en verrassend en in combinatie met de zwarte pieten-discussie was het zo ver over the top dat ie bij iedereen (behalve de mensen in je screenshot) binnenkwam.

    Hoe was eigenlijk de engagement van de posts ten opzichte van de page likes? Ik geloof namelijk ook wel dat er pagina’s zijn die geliked worden, simpelweg om het virale karakter van de naam, maar qua inhoud (nagenoeg) genegeerd worden door veel mensen.

    Wat je er nu mee moet? Je publiek doorsturen naar de volgende hype en sluiten die tent. 😉


    6 november 2013 om 10:16
    Levi

    Ik denk dat het onderwerp langzaam dood bloed, maar om er niks mee te doen is ook zonde van de tijd die u erin gestoken heeft!

    Wat mij het beste lijkt is om met de likes een andere pagina te suggereren voor een ander onderwerp dat u heeft (zo niet, ene maken).

    Over het artikel zelf, de reacties zijn geweldig!


    6 november 2013 om 10:59
    emilio

    Ik zou niet proberen om hier nog een slaatje uit te slaan. Het punt is gemaakt dat de hele connectie tussen zwarte piet en racisme nonsens is, dus ik zeg doel behaald. Daarom geloof

    ik niet dat je pagina nog verdere functie vervult.

    Goed inititief overigens !


    6 november 2013 om 12:19
    Maurice

    Misschien afsluiten met een moralistische afsluitbrief.

    Iets wat aan het denken zet. Een knaller, “in your face” en daarna afsluiten die pagina.


    6 november 2013 om 12:39
    jeroen

    Moraal? MOOR!? MOORAAL! Waarom niet BLANKaal?!

    Tijd om dat woord af te schaffen!

    KnuffelS ~ Jeroen


    6 november 2013 om 14:07
    Jeroen

    De follow-up posts hebben geholpen, een stijltje ook, al trekt dat mensen niet over de streep, het is een geheel wat beter oogde blijkbaar.

    Nu: Doe iets goeds, het is immers kerst? Misschien vind Amnesty iets als dit leuk om het bespreekbaar te maken, de collecte komt er toch weer aan?


    6 november 2013 om 15:33
    Boyke ten Broeke

    leuk artikel, moest ook lachen de eerste keer dat ik de pagina voorbij zag komen en nog meer toen ik de reacties er onder las.

    Het bewijst wel hoe impulsief mensen kunnen zijn als het om internet gaat. Het eerst reageren en dan denken principe overheerst wel vaak.


    7 november 2013 om 10:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!