• Usability & design
    wordt gesponsord door

WUA! Top 100 websites 2011: Booking.com meest gewaardeerde website

WUA! Top 100 websites 2011: Booking.com meest gewaardeerde website

Booking.com mag zich de beste website van Nederland noemen. Dat blijkt uit de WUA! Top 100 websites 2011. Booking.com eindigde in 2010 ook al op de eerste plaats in de jaarlijkse ranglijst. transavia.com en Bol.com eindigen op de respectievelijk tweede en derde plaats. De Top 100 is gebaseerd op 13.106 websitebeoordelingen van 2.448 respondenten in de periode augustus 2010 – juli 2011. De volledige rapportage is gratis te downloaden.

Website Score Website Score
1. Booking.com 8,30 51. Simyo.nl 6,62
2. transavia.com 8,10 52. Avis.nl 6,60
3. Bol.com 7,73 53. Expedia.nl 6,59
4. Deloitte.com 7,65 54. InShared.nl 6,57
5. BCC.nl 7,63 55. Sunweb.nl 6,56
6. HvA.nl 7,63 56. Simpel.nl 6,54
7. UPC.nl 7,60 57. SNSBank.nl 6,54
8. LeasePlan.nl 7,48 58. BruynzeelKeukens.nl 6,53
9. VrijUit.nl 7,46 59. EY.com 6,53
10. Hypotheker.nl 7,38 60. NN.nl 6,48
11. Neckermann.nl 7,25 61. Nuon.nl 6,47
12. T-Mobile.nl 7,20 62. INHOLLAND.nl 6,45
13. LensWay.nl 7,19 63. Hertz.nl 6,44
14. PWC.com 7,17 64. BankofScotland.nl 6,44
15. ASNBank.nl 7,14 65. DirectLease.nl 6,43
16. Jiba.nl 7,13 66. Hago.nl 6,42
17. D-reizen.nl 7,13 67. ANWB.nl 6,39
18. ING.nl 7,07 68. Hi.nl 6,37
19. Vliegtickets.nl 7,06 69. OHRA.nl 6,33
20. KPMG.com 7,04 70. FBTO.nl 6,32
21. Independer.nl 7,03 71. DELA.nl 6,31
22. SunnyCars.nl 7,02 72. CZ.nl 6,31
23. KLM.com 6,95 73. Kieskeurig.nl 6,29
24. Rabobank.nl 6,95 74. Menzis.nl 6,24
25. Wehkamp.nl 6,93 75. Unive.nl 6,23
26. EasyToBook.com 6,93 76. Interpolis.nl 6,23
27. Tele2.nl 6,92 77. Neck.nl 6,22
28. AthlonCarLease.com 6,92 78. Vliegwinkel.nl 6,22
29. Arke.nl 6,90 79. HEMAverzekeringen.nl 6,17
30. Vueling.com 6,90 80. WorldTicketCenter.nl 6,15
31. ABNAMRO.nl 6,87 81. Essent.nl 6,12
32. Monuta.nl 6,84 82. ASRverzekeringen.nl 6,07
33. Selexyz.nl 6,83 83. Consumentenbond.nl 6,01
34. CentraalBeheer.nl 6,79 84. MediaMarkt.nl 6,00
35. Eneco.nl 6,79 85. Yarden.nl 5,98
36. Ben.nl 6,77 86. REAAL.nl 5,97
37. Online.nl 6,77 87. Verzekeringssite.nl 5,96
38. ZilverenKruis.nl 6,77 88. DeltaLloyd.nl 5,94
39. Vodafone.nl 6,75 89. Spaarrente.nl 5,86
40. easyJet.com 6,73 90. Ebookers.nl 5,83
41. KPN.com 6,70 91. Zelf.nl 5,80
42. MultiLease.nl 6,70 92. GSMweb.nl 5,77
43. AllSecur.nl 6,69 93. Europcar.nl 5,73
44. CheapTickets.nl 6,68 94. hollandsnieuwe.nl 5,72
45. AEGON.nl 6,67 95. Energiedirect.nl 5,71
46. Ditzo.nl 6,67 96. MoneYou.nl 5,70
47. toplease.nl 6,66 97. Bellen.com 5,69
48. Agisweb.nl 6,64 98. AEGONBank.nl 5,59
49. DAS.nl 6,63 99. Ziggo.nl 5,59
50. Telfort.nl 6,63 100. Oxxio.nl 5,54




Drie dominerende partijen

1. Booking.com
Ook dit jaar bleek Booking.com veruit favoriet voor het online boeken van hotelkamers. In juni 2011 bezocht 83% van de respondenten de website voor een hotelkamer in Barcelona. In 52% van de gevallen is het de eerste website die respondenten bezoeken. Booking.com is de beste website op de thema’s Doorgaan en Vormgeving. Maar liefst 42% van de bezoekers boekt het liefst bij Booking.com.

2. transavia.com
De onderzoeken naar aanbieders van vliegtickets werden het afgelopen jaar gedomineerd door transavia.com. In december 2010 en juni 2011 bleek de website met afstand favoriet voor vliegtickets naar Barcelona. transavia.com staat op alle onderzochte thema’s in de top van het klassement. 46% van de respondenten die transavia.com bezoeken tijdens onderzoeken van WUA!, wijst de website uiteindelijk aan als favoriet.

3. Bol.com
Bol.com werd in deze periode tijdens 4 onderzoeken van WUA! beoordeeld. De website is nog altijd favoriet voor de aanschaf van boeken. Alle respondenten die in mei 2011 naar boeken zochten, kwamen op Bol.com terecht. De website eindigde als vijfde in het onderzoek naar televisies. Bol.com is de hoogstgeplaatste website in de retailbranche. 26% van de bezoekers van de website zouden hier het liefst het gezochte product aanschaffen.

Het niveau van websites stijgt

Op alle thema’s liggen de gemiddelde scores hoger dan in 2010. Uit onderstaande tabel blijkt wel dat het algemene niveau van commerciële websites aan het stijgen is. Websites sluiten beter aan op de wensen van de oriënterende consument dan een jaar eerder. De voorsprong van de top 3 op de rest van de lijst is nog steeds erg groot. Er is nog altijd een kleine groep organisaties die de online concurrentie het nakijken geeft en er met de meeste klanten vandoor gaat.

 


WUA! interviewde Arthur Kosten, CMO van Booking.com.Kosten: “Wij blijven voortdurend op zoek naar manieren om ons product te verbeteren en onze klanten beter van dienst te zijn. Dat doen we niet met grote managementplannen van bovenaf, maar door constant kleine wijzigingen door te voeren op basis van de feedback van onze klanten.” Lees ook het hele interview.

Onderzoeksgegevens
Periode: augustus 2010 - juli 2011
Aantal onderzoeken: 58
Respondenten: 2.448
Websitebeoordelingen: 13.106
Verschillende websites: 1.976
Plaats uitvoering: Amsterdam
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.