Beyond Enterprise 2.0 - The next Big Thing: Gamification

Beyond Enterprise 2.0 - The next Big Thing: Gamification

Wie kent ze niet? Die collega’s en/of managers die nog altijd moeite hebben met mensen die tijdens werktijd YouTube of Facebook bezoeken. “Niet productief”, zeggen ze. Het liefst zouden ze dergelijke sites direct op slot doen. Gelukkig zijn er steeds minder bedrijven die dat nog als beleid voeren. Maar de volgende uitdaging staat alweer op ze te wachten: gamification.

Gamification is hot, ook hier op M!. Voor de volledigheid, gamification staat voor het gebruik van spelelementen om mensen op leuke en interactieve manier problemen te laten oplossen waarbij mogelijk gestreefd wordt naar een gedragsverandering.  Een interessant concept om binnen je bedrijf te introduceren. Je ziet daarbij de reacties van de eerdergenoemde collega’s al voor je: “Ja zeg, ik ben hier niet voor de lol, ik heb wel serieuzere dingen te doen.” Toch is gamification ‘the next big thing’, aldus Sean MacNiven, Hoofd Communicatie en Innovatie bij SAP. Tijdens Beyond Enterprise 2.0, vorige week in Amsterdam, sprak hij over zijn ervaringen met gamification bij SAP. En de kracht die het heeft om mensen te enthousiasmeren, te motiveren en met elkaar te laten ‘werken’. En dit alles, zonder je werkdoelen uit het oog te verliezen.

Spel zit in ons

Spel zit net zo diep in ons wezen verankerd als sociaal gedrag. Toch wordt er in ons werk veel te weinig gebruik van gemaakt. Ja, één keer per jaar, tijdens het bedrijfsuitje waarbij we gaan bowlen en steengrillen. Als vermaak. Terwijl spel een zeer krachtig element kan zijn om je doelen te bereiken, loyaliteit op te bouwen, beter contact te krijgen met je collega’s of om belangrijke bedrijfsinformatie te delen, om er maar een paar te noemen. Het kan zelfs tot een gedragsverandering leiden, zoals The Fun Theory laat zien. Hoe zet je mensen aan tot het gebruiken van de trap of de glasbak?

Spel wordt al langer gebruikt als verkoop- en marketingtechnieken als spaarzegels en loyaltyprogramma’s. Maar het digitale tijdperk opent natuurlijk veel meer perspectieven. Kijk naar het verzamelen van badges via foursquare, waar ik mezelf ook schuldig aan maak. Daar moet binnen een bedrijfsomgeving ook veel mee te doen zijn.

SAP spellen

Sean MacNiven is hier al enige tijd binnen SAP mee bezig. Wat dat betreft loopt hij wel voorop. Twee jaar geleden sprak hij op dit congres over ‘Social media in the enterprise’, toen zijn tijd ook al vooruit. Nu is hij binnen SAP aan het pionieren met ‘gamification’. Zo worden aan het eind van het jaar de belangrijkste conclusies van het jaarrapport via en game gecommuniceerd, krijg je punten voor je bijdragen aan de SAP network community en kun je badges winnen wanneer je je ‘carbon footprint’ goed beheert.

Mits goed toegepast leidt ‘gamification’ binnen een bedrijfsomgeving tot win-win: blije en gemotiveerde werknemers die hun doelen bereiken. En daar is de baas weer blij mee. Het is bijna te mooi om waar te zijn: werken gaat echt leuk worden op deze manier. Brain Sutton Smith zei eens: ‘the opposite of play isn’t work, it’s depression.’ Maar er zijn er nog altijd veel te veel waarbij werk en depressie bijna synoniem zijn. En dan is het wel Game over.



Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Eigenlijk komt \'gamification op de werkvloer\' nog iets te vaak neer op een matige vorm van gedragscorrectie door belonen. Meest kromme voorbeeld: leaserijders met een tankpas worden al jaren door de leasemaarschappij \'gemotiveerd\' om zuiniger te gaan rijden, dus kunnen ze punten sparen door minder en goedkoper te tanken. Leuk idee. Probleem is dat het loyaliteitsprogramma van de pomphouders exact het tegenovergestelde aanmoedigt, waarbij de klant minder hoeft na te denken en een grotere beloning krijgt. Misschien niet helemaal ontopic maar mooi voorbeeld van de invloed door externe factoren.

    Meer ontopic: badges verdienen op de werkvloer heeft alleen nut wanneer een werknemer ook iets terugziet voor het doen van z\'n moeite. Extra privileges of meer loon, om maar iets te noemen. Verbeterde werksfeer is nogal relatief. Zien ze er verder niets concreets voor terug, dan vermoed ik dat ze er snel weer mee stoppen.

    geplaatst op
  • Ik denk dat het idee van badges niet alleen met monetaire beloning oid werkt. Ik denk dat het ook werkt omdat mensen status verwerven, dat dit door de organisatie erkend wordt en er experts in de organisatie komen bovendrijven die makkelijker aanspreekbaar zijn voor samenwerking. Dit geeft ook weer meer mogelijkheden en waarschijnlijk privileges.

    Je moet de video van Daniel Pink echt eens kijken. Is ook opgenomen in deze blogpost: http://blog.magpipe.nl/starship-enterprise-to-go-beyond-2-0-congresverslag-deel-1/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.