SEOers gaan Google+ groot maken

SEOers gaan Google+ groot maken

Een half jaar geleden kwam Google met haar eigen social network: Google+. Na eerdere flops met Google Buzz en Wave is het deze keer menens. Om te zorgen dat het dit keer wel lukt een succesvol sociaal netwerk neer te zetten wordt koste noch moeite gespaard en doet elk onderdeel van Google mee.

Toch is er inmiddels veel scepsis over het slagen van Google Plus. Na de vliegende start blijkt slechts een klein groepje gebruikers actief te zijn en er is veel negatieve berichtgeving. Maar de sceptici zitten er naast. Dit keer gaat het Google wel lukken. Waarom Google wel moet slagen en hoe ze angst bij website-eigenaren inzetten om dat voor elkaar te krijgen.

Waarom is een sociaal netwerk zo belangrijk voor Google?

Er zijn meerdere redenen waarom dit zo belangrijk is voor Google. Natuurlijk past het uitstekend in het missiestatement: ‘to organize the world‘s information and make it universally accessible and useful’.

Marktverbreding
Maar daarnaast is Google gewoon een bedrijf met aandeelhouders. En aandeelhouders willen groei zien. Search groeit nog wel, maar aangezien Google op searchgebied al verdacht veel op een monopilist lijkt zit daar niet meer de grote groei. En uit onderzoek blijkt dat de tijd die we met z’n allen besteden op sociale netwerken steeds verder groeit. En waar mensen zijn, kun je advertenties plaatsen. Steeds meer adverteerders zetten hun eerste voorzichtige stapjes in adverteren in Facebook, Twitter en LinkedIn. En dat feestje wil Google natuurlijk niet missen. Het hebben van een succesvol social network is dus een manier om de omzet en winst verder te laten groeien.

Pagerank
Maar ook om de core-business van Google te beschermen hebben ze een social network nodig. Vroeger, in de tijd dat we nog allemaal zochten met Altaviasta en Ilse, keken zoekmachines met name naar on-page factoren. Google bedacht dat het slim was om daarnaast te kijken naar wat anderen over een site zeggen door linkjes te tellen. Als er veel linkjes naar een site verwijzen, dan zal het wel een goede site zijn. Een link is dus een blijk van kwaliteit. PageRank was geboren en zorgde ervoor dat Google in slechts enkele jaren een gigantisch marktaandeel kon veroveren. En daarmee vormen ‘links’ in verschillende vormen een belangrijke factor voor de vindbaarheid van een websites.

Gewone internetters kunnen geen links maken
Maar ‘gewone’ internetters kunnen helemaal geen linkjes maken. Mijn moeder kan dat niet, en de buurman van 72 niet en de caissière van mijn lokale supermarkt zeker niet. Waarschijnlijk kan 90% van de internetpopulatie geen linkjes maken. En daardoor is het hele PageRank mechanisme dus gebaseerd op de linkjes van 10% van de internetters. Maar ook de buurman en de caissière hebben een mening over wat ‘kwaliteit’ is. En die mening uiten ze niet met linkjes, maar met likes op Facebook, shares op twitter en respects op Hyves.

The social signal
Zoekmachines zijn begonnen dat soort factoren mee te nemen in hun algoritmen om zo beter te bepalen wat de juiste site is voor een zoekopdracht. De invloed is nu nog minimaal, maar dat zal de aankomende jaren drastisch veranderen. En daarvoor hebben de zoekmachines natuurlijk wel data nodig. Microsoft (Bing) sloot in oktober 2010 een deal met Facebook. Facebook, heeft als grootste social network de grootste hoeveelheid data over wat de community als kwaliteit ziet. En daarmee heeft Bing dus een voordeel ten opzichte van Google. Als het ze lukt om die enorme hoeveelheid aan data op de juiste manier te interpreteren, kunnen ze hun zoekresultaten beter maken dan die van Google.

Om de kwaliteit van de zoekmachine competitief te houden moet Google dus ook een betrouwbare set sociale data hebben. En als ze dat niet kunnen kopen bij Facebook, moeten ze het dus maar zelf bouwen. Vandaar dat het voor Google bittere noodzaak is dat Google+ slaagt.

The social signal is onbetrouwbaar!
“Ja maar het sociale signaal is onbetrouwbaar” zeggen sommigen. De steekproef zou te klein zijn, social zou te vluchtig zijn, en je kunt er te makkelijk mee spammen. Dat is allemaal waar. Maar dat geldt ook voor links. Ook daar is de steekproef klein en ook met links kun je prima spammen. Dus zoekmachines zullen aan de slag moeten om daar filters voor te bouwen en algoritmes op los te laten. Net als bij alle andere rankingfactoren.

Hoe gaat Google+ de kritische massa bereiken?

Bij een sociaal netwerk draait het in de basis om interactie tussen mensen. We zijn nou eenmaal een sociale diersoort en hebben behoefte om contacten te leggen en te onderhouden online. We willen grappige filmpjes zien, de foto’s van het feestje van gisteravond bekijken en we willen weten waar onze vrienden mee bezig zijn.

Maar dat werkt natuurlijk alleen op een netwerk waar die vrienden ook zitten. En dat is het grote probleem van een nieuw social network: Het maakt niet uit of het mooier of technisch beter is, als de massa bij een ander netwerk zit, zullen de meeste mensen dat netwerk kiezen. Google heeft dus een kritische massa nodig om Google+ tot een succes te maken.

Om die massa te behalen zet Google een aantal zaken in die Facebook niet heeft:
Veel geld, hun andere diensten en de SEO community.

1. Veel geld: De basis
Google verdient bakken met geld aan de advertenties in haar zoekmachine. Naar schatting ongeveer $ 40 miljard in 2011, ongeveer 10 keer de inkomsten van Facebook. Dat geld zetten ze in om de beste mensen te kopen, concurrenten te kopen, de beste advocaten te kopen enz. Ze hebben zo belachelijk veel geld dat ze veel makkelijker risico’s kunnen nemen dan de concurrentie dat kan.

Ze hebben in het verleden laten zien dat ze het geld dat ze verdienen in Search gebruiken om zich in te kopen in andere markten. TomTom leeft van navigatiesystemen en moet dus in die business een gezond rendement maken. Google leeft van search en kan zich dus permitteren om gratis navigatie weg te geven, daar verlies op te maken, TomTom om zeep te helpen en over aan paar jaar eens te gaan nadenken hoe ze toch nog geld gaan verdienen met maps.

Op het vlak van social kan Google dit ook doen. Facebook moet geld verdienen. En dus staan ze Zynga (die van FarmVille) toe om je timeline in Facebook vol te spammen. Google hoeft voorlopig geen geld te verdienen met Google+ en kan dus in alle keuzes die ze maken kiezen voor de gebruiker, terwijl Facebook moet balanceren tussen de belangen van de gebruiker en de belangen van de adverteerder.

Het grote geld van Google zorgt er dus voor dat ze een prima platform kunnen bouwen.

2. Andere diensten van Google: Het gemak
Bijna iedereen gebruikt diensten van Google. Door in die diensten steeds even Google+ te laten zien, wennen mensen aan het idee en gaan ze Google+ als een bekend en vertrouwd onderdeel van Google zien.

Verder is Google nu in al die diensten manieren aan het inbouwen om zeer laagdrempelig de stap naar Google+ te maken. Zeker als je al een Google account hebt (Gmail, Docs, Youtube), kun je met een paar kliks ook je Google+ activeren. Voor je het door hebt heb je een account.

De andere diensten zorgen er dus voor dat mensen makkelijk in aanraking komen met Google+ en het laagdrempelig is om het te gaan gebruiken.

3. De SEO community: De promotie
Tot slot gebruikt Google de SEO community om Google+ verder te promoten. Heeft jouw site meer plusjes dan de site van je concurrent, dan scoor je beter in Google en verdien je meer geld.

Nu is dat slechts een minimaal effect, en kun je je SEO tijd beter in iets anders steken, maar je wilt de boot ook niet missen. Want als deze rankingfactor straks een tandje harder gezet wordt wil je niet dat de concurrent, die al wel druk aan het plussen is, beter gaat scoren dan jij.

Het is deze angst om de boot te missen die ervoor zorgt dat zowel inhouse- als externe SEOers massaal zorgen dat ‘hun’ sites worden voorzien van +1 knopjes (bij e-commerce sites nu al meer +1 knoppen dan ‘like’ buttons). En dat ‘hun sites’ acties op touw beginnen te zetten om Google+ volgers te krijgen.

Straks vliegen de iPads ons weer om de oren, vind je een ‘voeg ons toe aan je circles’ in tal van nieuwsbrieven en zullen marketeers van alles bedenken om hun Google Plus Page te promoten. En terwijl ze hun Google Plus business Page promoten, promoten ze vooral het netwerk Google Plus. Ik doe daar zelf druk aan mee.

Google hoeft Google+ dus zelf nauwelijks te promoten. Ze hoeven alleen maar te zeggen dat het een rankingfactor is en spontaan zal een leger van talloze websiteeigenaren opstaan om Google+ te promoten waar ze maar kunnen.

Google+ is als Foie Gras, en wij zijn de gans

Of we nou willen of niet. Google heeft een social netwerk nodig en zal alles in haar macht inzetten om dat voor elkaar te krijgen. Het motto “don’t be evil” zijn ze al jaren geleden onder druk van aandeelhouders vergeten.

En dus is Google+ de Foie Gras van het internet. Niemand zit er echt op te wachten, maar Google stampt het er wel in. En wij gaan het allemaal als volleerde brave gansjes slikken. Let maar op.


Delen

0
7


Er zijn 28 reacties op dit artikel

  • Dat wij de gans zijn is geen nieuws natuurlijk. Op alle sociale netwerken is de consument de gans, voor Facebook Pages waren merken (en zijn dat nog steeds een beetje) de ganzen, want om die pages te promoten wordt er ook veel geld gestopt in Ads, de consument is de gans op platforms als Zynga in Facebook, dat SEO-ers dat dan nu zijn voor google+, o well, so be it. What else is new? Gelukkig reguleert een en ander zichzelf meestal na een tijdje.
    Druktemaker ;-)

    geplaatst op
  • De vraag is of het waar is. Ja er is angst, maar Google kan niet zo maar het hele + verhaal enorm groot maken, dit zou hun 'onafhankelijk' nog verder aantasten. Natuurlijk moeten wij de 'maven' van het verhaal zijn, maar ik zie het qua gebruik echt nog niet zo gebeuren. Ik verwacht eerlijk gezegd nog eerder dat mensen 'share' moeheid krijgen.

    geplaatst op
  • Aardig kloppende analyse, wat mij betreft. Al is G+ natuurlijk ook een best slimme manier om de argeloze google-gebruiker aan méér google-diensten te binden. Zodat Google nog meer data kan inzamelen en daar weer hun algoritmes op los kan laten, enz enz.

    Als nogal enthousiast googleplusser merk ik best wat scepsis en soms zelfs weerzin tov G+. Of dat nou angst is voor het onbekende of weerzin tav het Grote Google is me niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk van allebei wat. Ik denk dat je als socialmedia-gebruiker momenteel het beste af bent met G+. Zoals de schrijver van dit stuk al aangeeft is er vooralsnog geen al dan niet irriterende advertentiefactor en zijn de mogelijkheden die G+ (nu al) te bieden heeft enorm, waarbij de gebruiker zo'n beetje maximale vrijheid heeft om het naar eigen believen en inzichten te gebruiken.
    Toch denk ik dat het zeker in NL nog wel even gaat duren voordat de kritische massa G+ écht gaat gebruiken. Wat dat betreft zit G+ te kort op de massale overstap van Hyves naar Facebook.

    We zullen het gaan meemaken. Ik zie de massa met genoegen tegemoet, straks op G+.

    geplaatst op
  • Het gaat wederom niet werken met Google+ Niet in de laatste plaats omdat gebruikers het niet pikken. In the end gaan die toch winnen, tenzij Google deze gouden regel ook weet te herschrijven. Verder zullen privacy en antitrust haken en ogen de rest doen. Verder een leuk stuk Remi, goed voor de awareness!

    geplaatst op
  • @ Annelies,
    Tja, als je het zo bekijkt. Het is natuurlijk zo dat als iets gratis is, je niet de klant maar het product bent.

    @ Roy,
    Ik ben het met je eens dat mensen na de initiële piek sharemoeheid zullen krijgen. Maar de meesten zullen dan niet stoppen met sharen, maar bewuster gaan sharen. En dat is voor de kwaliteit alleen maar goed lijkt me.

    @ Robert,
    Hoge bomen... Google is daarin niet anders dan Microsoft en vele anderen. Alleen Apple lijkt die dans nog te ontspringen. Wat op zich vreemd is, omdat Apple eerst juist mensen aantrok die zich afzetten tegen Microsoft (klein groepje tegen de rest) en Apple nu juist de grote is (met de iPhones) tegen het kleine Microsoft.

    @ Job,
    Er zijn al jaren allerlei partijen online die hele rare dingen met privacy doen. En buiten een handjevol mensen uit de branche kan niemand dat wat schelen tot nu toe. Google doet qua privacy met Google+ ongeveer het zelfde als Facebook doet. Beide hebben niet zo'n goede naam wat dat betreft, maar we zitten ook nog allemaal bij Facebook.
    De gemiddelde internetter zal het worst zijn volgens mij.

    Je kunt nu overstappen naar Diaspora, dan is je privacy goed geregeld, maar zit je dus op een netwerk met slechts een handjevol mensen dat ook nog eens slecht werkt omdat ze niet het geld hebben om het systeem goed in te richten. Uiteindelijk geven consumenten graag een beetje privacy op als ze daar goede kwaliteit voor terug krijgen.

    geplaatst op
  • @Remi Eens wat betreft de branche en Facebook. Waar het voor Google misgaat is juist de combinatie van Search en Social. Dat heeft denk ik te maken met de merkwaarde van Google.

    geplaatst op
  • Ik zie de combinatie van Search en Social (en ook in die volgorde) juist als een grote meerwaarde voor de gebruiker en Google en juist deze combinatie is in mijn ogen het grote voordeel voor Google t.o.v. Facebook (lees pull versus push). Wat betreft de Privacy. De één doet niet veel onder voor de ander in deze, lijkt mij. Eens met Remi, we lijken er met z'n allen niet heel erg van onder de indruk, als we daar kwaliteit voor terug kijken.

    geplaatst op
  • Vraag is hoeveel gaat dit meewegen in algoritme? Moeten we straks massaal +1 gaan inkopen om SEO goed te scoren?

    geplaatst op
  • "Andere diensten van Google: Het gemak"
    Neemt niet weg dat voor vele "gewone internetters" Facebook het startpunt is van hun digitale experience. Facebook heeft daarmee een voorsprong. Waarom het platform verlaten als je er (bijna) alles op kunt doen? (F-Commerce, films kijken, muziek beluisteren enzovoorts). Social search snoept van search, ook hier geldt, waarom een andere pagina bezoeken.

    Het is niet alleen de merkwaarde zoals Job beschrijft, het is hele plaatje. Orkut hebben ze opgekocht, is dat een succes geworden? Noch zelf creëren of opkopen schijnt het op dit moment goed te doen.
    Omdat de focus altijd search blijft en niet social is.

    Facebook richt zich op de persoon en niet zozeer data. Google richt zich op inzichtelijkheid van data, met een beetje te denken aan de persoon.

    Ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen, tot dusver zie ik weinig van de door Remi's beschreven "gewone internetters" gebruik maken van G+, maar wel van Facebook.

    geplaatst op
  • Leuk stuk, Remi! Wij doen op dit moment nog niet veel met G+ omdat, zoals Job ook aangeeft, de gebruiker nog niet veel met het nieuwe lammetje in de wei op heeft (wat sociale netwerken betreft zijn twitter en facebook in Nederland toch booming op dit moment). Ik ben benieuwd hoe G+ zich gaat ontwikkelen en je werpt goede ballen op over de manier waarop dit kan gebeuren.

    geplaatst op
  • @ Paul,
    Zoals ik al schreef is social nu nog maar een kleine factor in search. Dus zal het slechts een beetje helpen. De verwachting is dat die factor wel zal gaan groeien. (in de praktijk is het niet 1 factor, maar tientallen kleine factortjes) +1's inkopen werkt waarschijnlijk wel, maar de vraag is hoe lang dat goed gaat. Het is immers een vorm van spam. Zoekmachines zullen filters bedenken om misbruik tegen te gaan. Net als met alle andere rankingfactoren.

    @ Gianluigi,
    In bovenstaand verhaal heb ik nog geen tijdsindicatie gegeven. Ik denk dat dit wel een aantal jaren zal gaan duren namelijk. Andere social networks hebben er ook jaren over gedaan om de kritische massa te bereiken. Dus ik verwacht niet dat Google+ ineens over enkele maanden groter is dan Facebook. Denk eerder aan een jaar of 3 a 4.

    En bedenk dat activiteit op een netwerk exponentieel groeit op basis van het aantal gebruikers. Het aantal mensen dat uit nieuwsgierigheid een Google+ account heeft gemaakt maar er verder niets doet is al vrij groot. Als die mensen over een jaar terugkomen (doordat ze in een ander Google product herinnert worden) en dan zien dat er wat vrienden bij zijn gekomen die af en toe ook nog wat interessants te melden hebben, dan kan het zijn dat ze ook af en toe wat gaan melden.

    Het is wel belangrijk dat Google+ die API openzet. Zodat mensen makkelijker via Apps / tools van derden kunnen posten op zowel Facebook als Google+.

    @ Bas,
    Bedankt voor het compliment.

    geplaatst op
  • Mooie analyse!

    Op de vraag "Hoe gaat Google+ de kritische massa bereiken?" is nog een 4de antwoordoptie mogelijk: eigen events organiseren. Deze promovideo met David Beckham al gezien? Google heeft een deel van z'n vele geld aangeboord om Beckham te ritselen voor een mega-hangout. En hij zal niet de laatste zijn.

    Het slimme is, dat Beckham geografisch gezien een enorme 'appeal' heeft: in de US, Europa en Azië kennen ze hem. Hij is dus bij uitstek geschikt om de massa te bereiken. Zet maar vast in op de volgende gasten: Lady Gaga? Rihanna?

    geplaatst op
  • Het fundament van Google is zoeken. Die van facebook socializen (met vrienden). Iedereen die ik ken en die niet zo savvy met online marketing is als wij (de massa) beschouwt beide partijen nog gewoon zoals ze zijn ontstaan. Men gebruikt Google om te zoeken en facebook om sociaal te doen. Van Hyves naar Facebook was voor de NL-er een grote stap, maar van Facebook naar G+ zie ik de massa niet verschuiven. Ook niet als wij SEO-ers de hele dag lopen te plussen. Als dat Google's insteek is, dan hebben ze zojuist wederom een verrot wiel aan de wagen gezet.

    geplaatst op
  • Ook wij zijn bezig met google plus. Niet omdat er gebruikers zijn, maar vooral om al vroeg in het spel te zijn en daar hopelijk, naarmate de ranking-invloed van verschillende social media toeneemt, goed uit te komen. Vooralsnog is het resultaat minimaal, hoewel de google + pagina goed geindexeerd wordt...

    geplaatst op
  • Leuk stuk @remi ! Ik zie de strategie van Google inderdaad via de SEO'ers lopen. Zij voelen zich dankzij Google+ ook weer in het middelpunt staan. Dat middelpunt was hen afgepakt door de social media jongesn en meisjes. Onderschat ook die psychologische en kant niet. Als Google+ wint wint inderdaad de hele search industrie zakleijk en psychologisch gezien.

    Ik bedacht eerder onderstaande 5 traps raket:

    Google sociale 5 traps strategie van dwang
    • De aankondiging dat Google+ stemmen een positief ranking signaal werden forceerde de snelle adoptie van de Google + marks onder webmasters.
    • Bloggers linken actief naar hun Google profiel om met de rel=author hun bio foto in Google resultaten te krijgen
    • Elk Android toestel (700.000 per dag via ) moet met een Google account geactiveerd worden. Dit zorgt voor een gestage toename van het aantal Google + profielen. Vele profielen daarvan zullen slapend blijven tenzij Google ze weet te activeren…
    • Het laten zien van profielen en content van Google + profielen voor ingelogde Google account gebruikers zorgt ervoor dat mensen ook echt content gaan gebruiken.
    • En de celebrity hang-outs zullen ook zijn werk gaan doen. Ook 'gewone' mensen zulle instappen.

    Hangouts zijn natuurlijk de concurrent van Skype dat weer van Microsoft is dat weer aandelen en innige band met Facebook heeft.

    Je merkt; ik ben zelf SEO'er en wil ook dat het gaat werken uit eigen belang ;-)

    geplaatst op
  • Ook wij denken na over 'wat te doen met Google+' en hebben de plusjes toegevoegd aan de site. Verder maar even afwachten. Interessant en goed geschreven artikel! Benieuwd waar het heen gaat.

    geplaatst op
  • @ Bram,
    Goed punt! Ik zag die David Beckham hangout promotie al op de homepage van Youtube vandaag. Dat zal inderdaad weer een flinke groep gebruikers naar Google+ trekken.

    @ Dennis,
    Bij Hyves en Facebook zag je lange tijd dat mensen beide gebruikten. De leegloop bij Hyves kwam pas veel later dan de toetreding tot Facebook.
    Veel mensen gebruiken meerdere netwerken. Dus het slagen van Google+ staat in mijn ogen grotendeels los van een eventueel falen van Facebook. Ik zie dat laatste niet zo snel gebeuren.

    @ simireizen,
    Goed voorbeeld van wat ik bedoelde bij de angst om de boot te missen. Veel bedrijven doen dat nu. Google+ levert nog nauwelijks wat op, maar stel dat het straks groot wordt, dan wil je niet te laat zijn. En dus begin je maar vast. En daarmee wordt het een self fulfilling profecy.

    @ Keesjan,
    Bedankt voor het compliment!

    Om eerlijk te zijn hoop ik helemaal niet dat het Google lukt. Google is al veel te machtig en dat is ongezond. Ik hoop al jaren dat iemand erin slaagt om een fatsoenlijke zoekmachine naast die van Google te zetten, maar wordt daar al jaren in teleurgesteld.

    Ask flopte, Live Search flopte, Yahoo is op sterven na dood, Bing is het nog niet, Apple durft niet.

    Een partij zou nooit meer dan 49% van de markt mogen hebben. Maar goed dat ligt niet aan Google, maar aan de matige concurrentie op search.

    Wellicht dat ik daar nu wat cynisch van ben geworden en dat ik daarom geloof dat Google+ zal slagen. Maar de tijd zal het leren. Hopelijk zit ik ernaast :-)

    @ Janneke,
    Bedankt voor het compliment en succes met de plusjes!

    geplaatst op
  • Absoluut helder neergezet Remi. De Foie Gras is een perfecte metafoor. En je stuk bevestigt voor mij om er gewoon in mee te blijven gaan, te volgen. En ik ben reuze benieuwd hoe Google de massa enthousiast gaat krijgen. Er is nog wel een forse berg te verzetten.

    geplaatst op
  • Even voor de duidelijheid: Ganzen krijgen geen foie gras door de strot geduwd hè. Dus laten we zeggen dat Google+ de maïspap, deegballetjes gedrenkt in melk, of het graan en vet van het internet is (zie Wikipedia). En wij dan toch de ganzen. En dan gaan we vervolgens naar de slacht om een heerlijke foie gras op te leveren voor... De aandeelhouders? :-)

    geplaatst op
  • @ remi

    Ik bedoel ook niet dat facebook gaat falen, maar dat het speelveld verplaatst is van Hyves naar Facebook. Overigens zie ik in mijn eigen netwerk mensen echt bewust overstappen en daarmee een account aanmaken op facebook. Ik denk alleen dat Google de perceptie van de gebruikers niet (eenvoudig) kan veranderen omdat het nog lang niet de mogelijkheden biedt die facebook (in alle eenvoud) biedt.

    Niets is onmogelijk natuurlijk. Google heeft een hele grote gebruikersschare en wellicht dat ze langzaam maar zeker via hun mobiele platform zieltjes kunnen winnen. Maar ik geloof niet dat wij SEO'ers het echt groot gaan maken. We gaan er gebruik van maken, maar ik verwacht momenteel nog niet zozeer op die manier om "contact" te onderhouden met klanten, consumenten of prive netwerken.

    geplaatst op
  • @ Jurjen,
    Bedankt voor het compliment.

    @ Walter,
    Ja de analogie klopte niet helemaal. Bedankt voor de aanvulling. Zo klopt het weer! :-)

    @ Dennis,
    De tijd zal het leren. Over 3 jaar weer een blogje over dit onderwerp :-)

    geplaatst op
  • Google is inmiddels met het Grote Ganzenfokken begonnen:

    Google maakt Plus-netwerk verplicht voor nieuwe accounts

    Hopelijk smaakt de Foie Gras goed.

    geplaatst op
  • Het zal mij worst wezen, eerlijk gezegd. Wordt Google+ groot? Dan zal ik het gebruiken. Niet? Dan niet. Momenteel is het niet groot (genoeg), maar houd ik het in de gaten. Tot die tijd: andere dingen doen om ervoor te zorgen dat mijn klanten meer & betere traffic krijgen

    geplaatst op
  • @Remi: Volgens mij ben je nog een belangrijk punt vergeten waarom Google wil dat Google Plus slaagt. Ze willen namelijk dolgraag de demografische gegevens van hun gebruikers hebben, om hiermee de zoekopdrachten relevanter te maken. En de advertenties natuurlijk, waardoor die meer waard worden.

    In deze blog heb ik het voorbeeld van 'dating' gebruikt. Volgens mij is het zelfs de belangrijkste reden!

    En SEO-ers en marketeers zullen inderdaad helpen om Google Plus groot te maken. Meer plusjes, betekent meer sociale bewijskracht voor advertenties en organische resultaten en dus hogere CTR's en lagere kosten / meer rendement.

    geplaatst op
  • Wat ik in het verhaal en alle reacties mis, is dat G+ niet primair een sociaal netwerk is. Het is strategisch niet slim en financieel onbetaalbaar om een zo sterke marktleider als Facebook frontaal aan te vallen. Dat doet Google dan ook niet. Waar ze mee bezig zijn, is het integreren van alle diensten die ze al hebben: mail, agenda, office (docs), blog, search, video (YouTube), muziek, foto's, chat, telefonie (Talk), browser (Chrome), handheld (Android), locatie/navigatie, en ja, ook sharing. Dat hele pakket is veel completer dan wat FB te bieden heeft, zeker als je kijkt naar de marktposities van essentiële onderdelen: search, Youtube, Gmail, Android. De integratie gaat steeds sneller en verder. G+ wordt dé one-stop cloud-dienst.
    Onlangs stond in de krant dat je nu "verplicht G+ kreeg bij een Youtube account". Dan heb je als journalist zitten slapen. Een Google account geeft straks toegang tot _alle_ Google diensten, dus ook Youtube en G+. Nu zijn er nog meerdere registraties nodig, maar de eerste diensten worden al gecombineerd in één nieuw account.
    Voor Google is de belangrijkste vraag niet of hun social network Facebook van de troon kan stoten. Wat Google vooral wil, is de nummer 1 zijn in clouddiensten. Dan hebben ze meer kennis dan wie ook over hun klanten, het oriëntatie- en koopgedrag, etc. Wie het meeste weet over "the zero moment of truth" èn het belangrijkste advertentie-netwerk beheerst, wordt overslaanbaar voor de concurrentie...

    geplaatst op
  • @Remi: beetje late reactie. Ik ben wel te spreken over Blekko. We gaan hun linkprofiel ook in SEO Effect toevoegen. Wat vindt jij van Blekko. En ja marketingwize is het natuurlijk de vraag of ze kunnen opboxen tegen de miljarden van Google.

    geplaatst op
  • Ik kom dit artikel tegen in de SERP's. Altijd leuk om eens de balans op te maken een paar jaar verder om te kijken wat we weten met de kennis van nu. We zijn gelukkig toch niet echt de gansjes gebleken... Google Plus is het nog steeds niet en gaat het ook niet worden. Ik gok dat het een behoorlijk verlies gevende dienst is voor Google en krijgt het Google Wave gevoel. Het winning seo effect zie ik ook niet echt. Of zie dit anders Remi?

    geplaatst op
  • Ik geef het toe. Ik zat er naast :-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.