• E-mail
    wordt gesponsord door

Nieuws van Webanalisten (117): 5 must-reads en 15 beste artikelen uit 2011 en hoe verder in 2012?

Nieuws van Webanalisten (117): 5 must-reads en 15 beste artikelen uit 2011 en hoe verder in 2012?

In deze eerste column van het nieuwe jaar blikken we nog één keer terug op 2011 en kijken we vooruit naar 2012. Martijn van Vreeden geeft zijn top 5 van de beste conversie-optimalisatie-boeken uit 2011. Ton Wesseling analyseerde de bezoekersaantallen van webanalisten.nl en geeft een top 15 van de best gelezen atikelen uit 2011. Reinout Wolfert verbaast zich over het feit dat, ondanks de snelle ontwikkelingen op het internet, sommige mensen nog steeds dezelfde presentaties geven als 3 jaar geleden…

Vijf must-reads uit 2011 over conversie-optimalisatie

2011 was een jaar waarin er veel gebeurd is op het gebied van webanalytics en conversie-optimalisatie. Social media heeft stormachtige ontwikkelingen doorgemaakt en Google heeft zowel op positieve als negatieve manieren impact gehad in de manier waarop wij data kunnen analyseren.

2011 was voor webanalisten en online marketeers ook een jaar waarin we uitzonderlijk veel nieuwe literatuur aan onze verzameling konden toevoegen. Literatuur die ons kon inspireren en ons de kans gaf om onze kennis van web analytics en conversie-optimalisatie een extra boost te geven.

Martijn van Vreeden maakte een top 5 van zijn favoriete boeken uit 2011:

  1. Social Media ROI – Olivier Blanchard
  2. Seductive Interaction Design – Stephen Anderson
  3. Verleiden op het internet – Aartjan van Erkel
  4. Zappos Experience – Joseph A Michelli
  5. Convert! Designing websites to increase traffic and conversion – Ben Hunt

Benieuwd naar de samenvattingen van deze boeken? Lees dan zijn volledige artikel van Martijn van Vreeden op webanalisten.nl.

De 15 beste webanalisten.nl artikelen van 2011

Aan het begin van dit nieuwe jaar blikken we nog even terug op 2011 met een overzicht van het algemene bezoekersgedrag en de meest gelezen artikelen op webanalisten.nl.

Twitter vervangt RSS
Aan de hand van de bezoekersaantallen op webanalisten.nl is te zien dat het bezoek dat we via onze RSS feed ontvangen meer dan halveerde is in 2011. Ook de artikelen zelf worden minder gelezen in RSS readers.
Andersom is de instroom via twitter (combinatie van de t.co twitter url’s, twitter als bron en onze eigen short url service via anali.st) in 2011 verdubbeld. Twitter zorgt nu voor 25% van het bezoek aan onze artikelen.

Chrome is de winnaar
Waar in 2010 Internet Explorer nog de meest gebruikte browser was op onze website is Chrome nu de nieuwe browser kampioen.

Mobiel bezoek
Mobiel bezoek aan webanalisten.nl is in 2011 verdubbeld ten opzichten van 2010. Het aandeel per artikel over het hele jaar heen is nu 10% (tegen 5% in 2010). Wat vooral opvalt is de verdeling tussen de (I)pads en de (I)phones. Deze is nu 50/50, waar het aandeel van de Ipad vorig jaar nog weinig voorstelde.

Top 15 artikelen van 2011
Het meest gelezen artikel op webanalisten.nl was in 2011 een artikel van Ton Wesseling over de resulaten van 20 AB testen. Op nummer 2 staat een artikel van Reinout Wolfert over tests die ING uitvoerde op 4 van haar landingspagina’s.
De complete tot 15 van meest gelezen artikelen in 2011 zijn terug te vinden en te lezen op webanalisten.nl.

Gerry, het is 2012, verzin eens wat nieuws

Hoe lang is een goed verhaal houdbaar? Na 3 jaar gooien we onze laptop weg, is onze site bejaard, zijn we al vier keer van mobieltje veranderd en hebben we zeven paar schoenen versleten, maar een goed verhaal is minstens drie jaar houdbaar. Is dat wel zo logisch als de wereld om ons heen zo snel verandert?

Tijdens Fusion Marketing Experience hoorde Reinout Wolfert Gerry McGovern zijn verhaal doen, grotendeels gelijk aan de workshop die hij in 2009 gaf. Hij vraagt zich in dit artikel af hoe het kan dat iemand zo lang met een zelfde verhaal rondreist en dat overal (ongeacht de tijd / land / publiek) iedereen enthousiast nog steeds is?

Reinout denkt dat dit o.a. komt door dat:

  • Mensen zijn niet in staat snel te veranderen;
  • We zullen er nooit komen;
  • We vergeten snel…;
  • Er niet één waarheid is.

Wat te doen in 2012
Mocht je toch denken: ik wil wat veranderen, lees dan het complete artikel dat Reinout schreef, inclusief een lijstje van Gerry’s punten voor het verbeteren van je website. Zijn advies voor 2012: pak er 2 uit en voer er 1 door. Succes!


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.