Intern social networking krijgt steeds meer voet aan de corporate grond

Intern social networking krijgt steeds meer voet aan de corporate grond

Afgelopen jaren zijn kenniswerkers binnen organisaties zich steeds meer gaan afvragen waarom ze buiten de muren van de organisatie zo gemakkelijk elkaar op de hoogte kunnen houden (Facebook e.a.), kunnen samenwerken (Dropbox e.a.) en interessante professionals kunt vinden (Twitter, LinkedIn e.a.), terwijl het gebruik van deze tooling binnen de organisatie ook heel effectief zou kunnen zijn. Collega’s helpen elkaar, kennis wordt gedeeld en geborgd, er wordt efficiënt samen gewerkt en management weet precies wat er gaande is binnen de organisatie. Enterprise Social Media, veilig binnen de organisatie, begint serieus te worden. Veel organisaties zijn verder dan ‘Yammer uitproberen’ en de eerste betrouwbare resultaten worden geboekt. Ook de technologie staat niet stil.

Deze gastbijdrage is geschreven door Wilco Turnhout. Wilco is medeoprichter van Rapid Circle, distributeur van Attini.

Intern microbloggen

De markt voor intern microbloggen is erg vol aan het worden. Je kunt momenteel kiezen tussen meer dan 100 corporate microblogging websites die je zakelijk kunt inzetten. Nadeel is dat je informatie op gedeelde databases staat waar je geen controle over hebt. Zo kun je wel meer security issues bedenken. Bovendien, wanneer het echt bedrijfskritisch wordt, wil je waarschijnlijk dat de kennis en communicatie een integraal onderdeel uitmaakt van de rest van de communicatie- en kenniskanalen, zodat je elkaar niet alleen op de hoogte kunt houden, maar dat de gehele samenwerking en werkprocessen efficiënter worden. Waarom zou je op je project, tijdens (samen) werken aan documenten, rondom meetings en bij het zoeken van kennis op meerdere platformen apart moeten werken? Bovendien, wanneer je zoekt naar iemand zijn expertise, dan wil je in 1 overzicht hebben wie ergens expert in is, ongeacht diens voorkeur van systeem en communicatiemiddel? Gelukkig zijn er verschillende platformen die dit ondersteunen. Zie verderop.

Delen van kennis geeft invloed

Dynamieken binnen organisaties veranderen ook door de nieuwe vormen van social networking, waarbij de communicatie, kennis en ervaringen transparant worden en delen van kennis en ervaringen beloond wordt. Wat gebeurt er wanneer bijvoorbeeld door tools als GuruScan wanneer duidelijk zichtbaar is wie gewaardeerd wordt door collega’s voor de bijdrage die zij leveren door relevant te zijn en anderen te helpen, wie er wel bijdraagt en wie niet, wie invloed heeft en wie niet, wie macht heeft en wie niet? Kennis is niet meer macht, maar het delen ervan geeft invloed. De ontvolg knop wordt de meest belangrijke knop op deze platformen.

Transparantie, kans of eng?

Eng voor sommige managers, voor anderen een kans. Dat gaat niet zozeer om in hoeverre iemand een digital native is, maar om het durven delen. En een stapje verder: Durven we elkaar ook te ‘liken’ en ‘raten’? Klout en 360 feedback tezamen binnen je organisatie. Het gebeurt al, zie bijvoorbeeld Glassdoor. Niet iedereen binnen de reisbranche is blij met de transparantie die reviewing sites brengen, vooral degene die niet willen veranderen naar een nieuwe betere situatie, maar het gebeurt toch. Een slecht hotel overleeft niet meer. Zou een manager zich nog kunnen verschuilen straks?

Er zijn meer leuke dingen te bedenken. Want waarom zou je de successen van Foursquare niet gebruiken binnen de organisatie. Zeker binnen de organisaties waar Het Nieuwe Werken is ingevoerd, weet men niet meer waar de collega’s zich bevinden. Met wie kun je nu even een kop koffie drinken? Inchecken via het systeem, wanneer je wilt en men weet waar je zit, als je dat wilt. En zie gelijk of collega’s in jouw netwerk in de buurt zijn en druk op de knop ‘Koffie?’, of op vrijdagmiddag de knop ‘Biertje?’.

Stimuleer bijdrage

Ikzelf was drie weken geleden op de SharePoint Conference 2011 waar relatief veel aandacht was voor Enterprise Social Media, de meest gevraagde toepassing voor SharePoint in de ogen van veel bezoekers. Eén van de uitdagingen is de adoptie van het gebruik te verhogen. Dit kan door gamification, iets dat door 3 partijen werd gedemonstreerd. Op basis van bijdrage die gebruikers aan de organisatie leveren worden zij gewaardeerd door bijvoorbeeld het ‘winnen’ van een badge. Dus als jij veel antwoorden op vragen geeft, veel van je kennis deelt en mensen verbindt, dan weet het systeem dat en krijg je punten. Meer punten als men jouw bijdrage ook waardeert via ‘likes’.

Sociaal intranet

Er zijn veel mogelijkheden om een sociaal intranet op te zetten die breed inzetbaar is, zoals boven beschreven. Jive, Lotus Connections, Salesforce Chatter en open source systemen zoals Life Ray. Volledig webbased systemen zoals Yammer zijn populair, omdat ze bottom up gestart kunnen worden. Gratis. Totdat management ‘got Yammered’; beseft dat er veel belangrijke kennis en feiten worden uitgewisseld op het systeem en er meer functies en veiligheid nodig zijn, en die zijn relatief duur. Een ander onderscheid is de compleetheid van een platform. Hoe completer, hoe meer social media tools een integraal onderdeel worden van de algemene processen, communicatie en kennisuitwisseling en deze nieuwe manieren van samenwerken op alle plekken toepasbaar wordt. Jive, Lotus, SalesForce en SharePoint (mits uitgebreid met social suites zoals Newsgator en Attini) zijn zulke breed inzetbare platformen.

Integraal is de uitdaging

Er zijn meer organisaties die nog niet een interne social media tool of platform in gebruik hebben dan organisaties die wel gestart zijn. En slecht enkelen hebben het integraal binnen de manier van werken geïntegreerd. Ik denk dat het erg veel voordelen zal geven op gebied van prestatie, cultuur, intelligence, kennis en innovatie. De toekomst moet het nog steeds wel leren. We dachten van CRM ook dat consumenten persoonlijk, relevant en vriendelijk bediend zouden gaan worden. Het tegendeel is waar geworden volgens mij. Maar CRM was nog niet bewezen op internet in de gewone wereld onder gewone mensen. Social Networking wel.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Er is een Nederlands product dat veel sociale media aspecten combineert en goed ingezet kan worden bij worden organisaties van verscillende grootte.
    SCIOMINO.
    Neem maar contact via twitter op met @bruikbaar

    nb: ik heb geen belang in dit bedrijf, maar NL initiatieven moeten zeker worden genoemd.

    geplaatst op
  • @Kees Helemaal mee eens. Attini, genoemd in dit artikel, is ook Nederlands :-)
    Zie http://bit.ly/rs0pNq

    geplaatst op
  • Beste Wilco,

    Leuk dat je GuruScan noemt in je artikel over intern social networking. Alleen een aantal punten die je noemt zijn niet van toepassing op onze dienst. GuruScan is een dienst die bedrijven kunnen inzetten om het kennersnetwerk in hun organisatie vast te leggen. Medewerkers doen dit zelf door aan te geven welke kennis ze bij elkaar halen. Voor elke kennisgebied dat wordt vastgelegd kan je zien welke collega is genoemd, hoe vaak, zijn eigen inschatting van zijn niveau op het gebied en contact + locatiegegevens. Zo kan iedere medewerker bij een kennisvraag snel en eenvoudig zoeken of een collega zou kunnen helpen en bij meerdere opties welke collega het meest geschikt is. Meer informatie over ons concept: http://www.guruscan.nl/concept

    Wat we dus niet (expliciet) vastleggen is of iemand gewaardeerd wordt en zeker niet wie er bijdraagt etc. In onze ervaring remt dit het delen van je kennisnetwerk en dus transparantie er over. We zijn het er zeker mee eens dat het delen van je kennersnetwerk een kracht is en transparantie hierover een aanwinst voor een organisatie. Het gevaar is alleen dat er niet de zweem van beoordelen en beoordeling om heen moet komen te hangen, want dat is slecht voor de participatie.

    Aangezien kennisgebieden het ophangpunt zijn in ons concept, kun je niet iemand ontvolgen o.i.d. Als je foutief wordt genoemd door een collega voor een bepaald kennisgebied, kun je wel aangeven dat het niet klopt en dat je daarbij niet getoond moet worden.

    We erkennen de behoefte aan Enterprise Social Media in combinatie met SharePoint. Daarom is er sindskort een SharePoint versie van het GuruScan concept beschikbaar. Meer informatie: http://www.guruscan.nl/producten1

    Het badges mechanisme in GuruScan toont ook aan dat gamefication een goede manier is om medewerkers tot deelname te stimuleren. Alleen de intrinsieke motivatie opgeroepen door het GuruScan concept werkt nog vele malen sterker.

    Dion.

    geplaatst op
  • @Dion Het was idd niet de bedoeling om de gehele alinea op jullie betrekking te laten hebben. Thanks voor de uiteenzetting

    geplaatst op
  • Tempting om aan deze advertorial met advertorial-comments nu ook een wervend verhaaltje over Sciomino te schrijven. Maar toch doe ik dat niet, want het gaat om de essentie van de inhoud van het stuk, niet om de tools toch? :)

    Maar dat het allemaal speelt en vriendelijker aan het worden is, dat onderschrijf ik. En dat wij ook een supertool hebben ook. Hulde aan de Nederlandse ondernemersgeest! #disrupt :)

    geplaatst op
  • Hoi Wilco,

    Goed stuk. Wil hier zeker ook Winkwaves noemen met het Winkwaves Kenniscafé.

    Winkwaves (zie http://winkwaves.com) was een van de eerste Nederlandse spelers die een eigen integrale enterprise social media omgeving ontwikkelde. Draait ondertussen bij veel (internationale) organisaties als telco's, industriële bedrijven, verenigingen en ministeries.
    Wij hebben er icm met onze magazinefunctie ook erg goede ervaringen mee. Is qua mogelijkheden zo'n beetje de rijkste in het spectrum volgens mij, combineert zaken als microblogging met volledige (sociale) intranetmogelijkheden en is met de geïntegreerde expert finder ook een mooi voorbeeld van het "delen van kennis geeft invloed." De moeite van het noemen en zeker het bekijken waard.

    De hartelijke groeten van ZB,

    Robbert Zantinge

    geplaatst op
  • Mooie bijdrage Wilco, ik sluit me volledig aan bij jou enthousiasme. Eens met Kees ook dat er goede Nederlandse ESM zijn die werk leuk, sociaal en efficiënt maken. Enterprise Social Media gemaakt voor de specifieke situatie in Nederland, en daardoor betere keus voor ons allemaal. Dank voor de inspiratie! :-)

    geplaatst op
  • Vroeger (niet heel erg lang geleden) heette dat Groupware, toen Intranet en nu Enterprise Social media ?? Change a name, create a new bubble.

    geplaatst op
  • @Carlos, check: Why Intranets fail and how Social can help to make intranets the center of the organisation http://rww.to/mS7Ylo
    :-)

    geplaatst op
  • Hallo Wilco,

    Prettige blog om te lezen. Ik ben ook benieuwd hoe je naast gamification de participatie van een social intranet op gang krijgt. Over dit onderwerp heeft mijn collega Koen Wemmenhove i.s.m. RUG een whitepaper geschreven. Geïnteresseerde kunnen deze via onze website website aanvragen

    Wellicht vind je het interessant om mijn nieuwe blog te lezen die ik heb gemaakt over Een Social Intranet waar medewerkers kunnen leren, creëren en samenwerken.

    Groet,
    Edwin Cnossen
    Embrace Social Business Software

    geplaatst op
  • De link naar mijn blog werkt niet. Dan maar op deze manier ;) http://bit.ly/rPDfni

    geplaatst op
  • Mooi artikel! Ik mis http://www.convofy.com nog. Begin dit jaar online gegaan. Bewust niet genoemd of nog onbekend?

    geplaatst op
  • Interessante discussie. Natuurlijk zijn de kosten van een veiliger intern social media tool hoger. Denk bijvoorbeeld aan weConnect van #Nexocial (die ik mis in dit stuk). Voor organisaties en bedrijven is het van groot belang om kennis intern en absoluut veilig te houden. Mits goed toegepast levert een investering geld op door kostenbesparing (efficient communiceren, time to market verkorten, duidelijkere informatiestroom etc.)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.