Co-innovatie vergroot slagingskans product met 20%

8 november 2011, 04:51

Onderzoek van McKinsey toont aan dat de kans dat een product in de markt aanslaat 20 procent groter is wanneer het tot stand is gekomen middels co-innovatie. Deze ‘crowdsourced’ producten worden daarnaast sneller op de markt gebracht dan ‘gewone’ producten. De term crowdsourcing, zoals aangegeven in de video dekt naar mijn idee slechts een deel van de mogelijkheden binnen het hele spectrum van co-innovatie. Het belangrijkste is dat de organisatie haar innovatieproces opent voor externe stakeholders, met als doel een betere en efficiëntere output.

Co-innovatie mogelijkheden

In de video worden drie mogelijkheden aangedragen:

  1. In een gesloten community waar influencers (en experts) van een bepaald onderwerp uitgenodigd worden.
  2. En publique door middel van een jam sessie. Deze bottom-up innovatie manier opent de deuren voor nieuwe inzichten, zonder een tunnelvisie of ter validatie van bestaande inzichten.
  3. Social media monitoring en analytics maken het mogelijk om continue onderzoek te doen door gedeelde informatie te analyseren

Meerdere doeleinden

Een artikel op Innovation Excellence vat co-innovatie en haar kracht als volgt samen:

The winning corporation is the one who manages optimal integration and attracts best skills and partnerships from outside.

Key is dat co-innovatie mogelijk maakt dat organisaties samen met externe stakeholders innoveren, in plaats voor hen. Dat wat men creëert, omarmt men. Dit laatste zorgt niet alleen voor klantgerichtere output, ook draagt het bij aan de adoptie van het product of dienst, en zorgt het tevens voor P2P (peer to peer) marketing mechanismes.

De vooral Amerikaanse benadering van social business is vanuit het technologische aspect, waar sociale technologieën ondersteunend zijn. Zoals eerder aangegeven gaat het om externe participatie en betrokkenheid, hoe dit wordt bereikt is een tweede. De ene keer door middel van sociale media, de andere keer in jam sessies, zoals ook in de video wordt aangegeven.

De video nodigt organisaties uit om consumenten te zien als partners (actieve participatie). De diverse planningen kunnen gebaseerd worden op inzichten en feedback van externe stakeholders. Het levert bottom-up innovatie op en organisaties vermarkten met hun partners in plaats van voor hen.

Een dergelijke open business benadering past bij een duurzame organisatie en het volgende Afrikaanse gezegde:

If you want to travel fast, travel alone. If you want to travel far, go together.

Gianluigi Cuccureddu
Ecommerce marketing professional bij ZZP

Ondersteun organisaties en marketing professionals met het maximaliseren van hun ecommerce marketing investeringen. Focus gebieden: performance marketing, marketing technologie, google shopping, feed marketing, datafeed optimalisatie, SEA, BI/AI.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!