Location-based couponing Scoupy haalt ‘clicks’ naar ‘bricks’

17 oktober 2011, 11:15

Het Nederlandse Scoupy heeft vandaag de Scoupy-App geïntroduceerd. Scoupy verzamelt kortingsacties van MKB-winkels, horecazaken en retailformules, die consumenten kunnen gebruiken met de app op hun smartphone. De app toont de acties ‘location based’, waardoor de consument altijd lokale acties te zien krijgt. Bas Jongerius van Scoupy: “Het is een vriendelijke model voor zowel de consument als de MKB-locatie of retailer.”

Hoe werkt Scoupy?

De applicatie is gratis te downloaden in iTunes, de Android market of binnenkort te gebruiken via HTML5. Op basis van de locatie van de gebruiker krijgt deze een lijst te zien van alle Scoupy’s van deelnemende locaties in de directe omgeving, waarbij de dichtstbijzijnde als eerste wordt getoond. Op basis van categorieën of met behulp van de zoekfunctie kan er specifiek gezocht worden naar acties.

Als de klant een actie heeft gevonden die hem interesseert, kan hij alle relevante informatie over de actie en de aanbieder vinden in de Scoupy-App, zoals telefoonnummer, (web)adres en route naar de locatie. Bij de locatie activeert de klant de Scoupy-actie door te ‘sliden’ op de slidebar. Er verschijnt dan een unieke actiecode die de medewerker van de winkel scant of noteert. De klant kan vervolgens gebruik maken van de actie en rekent direct af met de aanbieder. Er vindt dus geen betalingsverkeer tussen gebruiker en Scoupy plaats.

Voor consumenten zijn er geen kosten verbonden aan het downloaden, bekijken en/of activeren van Scoupy. Deelnemende bedrijven betalen Scoupy een klein bedrag per via de Scoupy-App door de consument geactiveerde Scoupy. Dit varieert tussen de € 0,50 en de € 2,00. Retailers halen zo de ‘clicks’ naar ‘bricks’, ofwel: meer traffic over de winkelvloer.

Retail Renaissance

Ondanks het feit dat het MKB en retailketens het zwaar hebben, is er sprake van een ‘retail renaissance’: de wederopstanding van de traditionele winkel door inzet van moderne technologieën. Het gezaghebbende Trendwatching.com heeft hier recent een uitgebreid artikel aan gewijd, dat er op neerkomt dat er voor oplettende, scherpe en innoverende retailers genoeg mogelijkheden zijn om de negatieve trend te doorbreken en meer traffic naar de retaillocatie te genereren. Vanwege de laagdrempeligheid en het gebruiksgemak van de Scoupy-App voor zowel consument als winkelier, is de Scoupy-App voor ondernemers de ideale manier om ook te profiteren van deze retail renaissance.

Meerwaarde

De in de laatste jaren met succes geïntroduceerde concepten van Daily Deal bedrijven leken voor veel retailers het gouden recept om de neergaande trend in bezoekers tegen te gaan. Dat aan deelname aan deze concepten regelmatig stringente voorwaarden en nadelen kleven, wordt steeds meer bedrijven pijnlijk duidelijk.

Bas Jongerius van Scoupy: “De meerwaarde van Scoupy ten opzichte van Daily Deal bedrijven zit in het feit dat wij voor de MKB-locatie en retailer veel voordeliger zijn om te gebruiken, wij vragen slechts € 0,50 tot € 2,00 per geactiveerde klant in plaats van 50% van de resterende omzet. Daarnaast is de deelnemende locatie bij ons vrij in het bedenken en plaatsen van de eigen actie, zonder dat hier een minimale korting van bijvoorbeeld 50% verleend hoeft te worden. Hierdoor zijn wij voor veel meer locaties een geschikt medium om acties te communiceren met de klant. Zo kunnen ook bedrijven met een lage marge meedoen met Scoupy, immers: 10% korting op een tank autobrandstof zou voor heel veel mensen interessant genoeg zijn om om te rijden.”

Reeds bij de lancering van de Scoupy-App is deze al gevuld met bijna 1.500 verschillende locaties door het gehele land met in totaal meer dan 700 verschillende acties.

Relevantie & gemak

Bas: “Voor de consument heeft Scoupy meerwaarde omdat de consument op basis van zijn GPS positie precies kan kijken welke actie bij hem in de buurt interessant is om te gebruiken. Hij hoeft zich hiervoor niet te abonneren op een e-mail nieuwsbrief en hoeft ook niet binnen 24 uur te besluiten of hij een actie wil aanschaffen om die tussen nu en een aantal maanden in te leveren. UIt onderzoek blijkt dat 30% van de bij Daily Deal bedrijven gekochte coupons niet wordt ingeleverd. Dat geld van de niet ingeleverde coupons gaat in dat geval vaak niet naar de MKB-er of retailer, maar blijft bij het Daily Deal bedrijf. De consument betaalt bij het gebruik van Scoupy direct aan de MKB-locatie of retailer.”

Introductiecampagne

De introductie van Scoupy wordt groots aangepakt met een mediacampagne die zowel online als offline plaats zal vinden. Offline door inzet van een campagne via het Boomerang Freecards Netwerk, buitenreclame campagne op meer dan 5.000 locaties, Promovilt(bierviltjes) in de horeca, mobiele billboards en Radio reclame.

Online zal er een campagne worden uitgerold via de verschillende social mediakanalen. Volgers van Scoupy op Facebook, Twitter & Hyves zullen tijdens de introductieperiode worden betrokken in een uitdagende Scoupy-hunt, waarbij de consument kan ervaren hoe leuk en voordelig de Scoupy-App kan zijn (en natuurlijk prijzen kan winnen).

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Ronald

    Waarom, als de app Nederlands is, zijn sommige meldingen in het Duits?


    18 oktober 2011 om 08:49
    SCOUPY

    Scherp gezien! De SCOUPY app is door een Duits bedrijf ontwikkeld, deze ‘foutjes’ worden er bij de volgende release uitgehaald.


    18 oktober 2011 om 10:15
    Robert

    Leuke app, maar is dit niet gewoon een kopie van PocketDeals? Voordeel van Pocketdeals is dat je je niet hoeft te registreren. Scoupy heeft wel iets meer tijd in design gestoken.


    20 oktober 2011 om 17:32
    Jeroen

    Ik weet dat er in groot brittanie ook een bedrijf dit aanbied en las laatst een interview waarin werdt vermeld dat ze het afgelopen jaar een ongelofelijke groei hadden doorgemaakt mede dankzij de opkomst van de smartphones in combinatie met de verslechterede economie, daarnaast werdt Groupon ook bedankt voor het onder de aandacht brengen van deals en coupons.


    7 november 2011 om 11:28
    Jeroen v.d. B.

    Wat is het verschil met PocketDeals?


    7 november 2011 om 14:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!