Vanmorgen maakte het softwarebedrijf AFAS bekend dat het de start-up Yunoo heeft overgenomen. Nadat de huidige gebruikers afgelopen nacht per e-mail op de hoogte zijn gesteld, verscheen vroeg in de ochtend het persbericht. Snel daarna pikten enkele grote weblogs (1, 2, 3) het nieuws op. Om half tien ‘s morgens was AFAS trending op Twitter. De overname is belangrijk voor ondernemend Nederland, omdat het laat zien dat succesvolle exits nog steeds mogelijk zijn. Wat is het verhaal achter Yunoo? En waarom is dit zo’n belangrijk verhaal voor alle jonge ondernemers?
Ik heb dit artikel geschreven vanuit mijn persoonlijke visie, maar wil wel aangeven dat ik een relatie heb tot Yunoo als zijnde broer van mede-oprichter Willem Spruijt.
Het begin: Qash
Eind 2007 krijgen alle studenten van het vak ICT Entrepreneurship van de master Information Science (UU) de opdracht om een fictief bedrijf op te richten. De studenten Kevin Voges, Dirk Jan Menkveld, Martijn de Kuijper en Willem Spruijt vinden elkaar en gaan aan de slag. Uit het eerste marktonderzoek blijkt dat er grote behoefte is aan meer inzicht in persoonlijke financiën. Er wordt gekeken naar de recentelijke ontwikkelingen rondom het Amerikaanse Mint.com, een “personal financial management service” gericht op de VS en Canada. De verschillende ideeën komen samen en de studenten richten het project Qash.nl op.
Gedurende het project raken de vier overtuigd van de haalbaarheid van hun product en als één van de eerste bèta-gebruikers registreer ik me op 19 februari 2008 op Qash.nl. Qash is een feit en de studie beloont het concept met het cijfer 10.
In juni 2008 krijg ik een conceptversie van het ondernemingsplan onder ogen. Qash heeft op dat moment 200 gebruikers en 25.000 transacties. In het ondernemingsplan wordt de Raad van Commissarissen benoemd en doet Qash voor het eerst een uitspraak over een benodigde investering van ruim 100.000 euro. De oprichters schetsen de positionering van Qash op basis van het kwadrant van Gartner, zoals hierboven is weergegeven.
De doelstelling van Qash is dat het binnen een jaar na lancering in Nederland 100.000 gebruikers heeft.
Eind oktober 2008 wordt een nieuwe mijlpaal bereikt: 100.000 transacties in het systeem. Op 30 oktober 2008 wordt Qash genomineerd voor de IT Banking Award en komen ze voor het eerst in het nieuws (linkje, linkje). Het jaar erop valt Qash ook bij The Next Web in de prijzen.
Qash wordt Yunoo
In september en oktober 2008 slaat de recessie toe. De eerste investeringszoektocht mislukte, maar in december 2008 vinden de oprichters alsnog een investering van ongeveer een ton. Begin februari 2009 verschijnt hierover een artikel (De sterkste techstarter overleeft.) in het Financieel Dagblad, waarin Kevin Voges aangeeft dat hij als ondernemer merkt dat hij niet meer kan aankomen met een ondernemingsplan zonder concrete omzetverwachtingen.
‘Als je niet hebt nagedacht over de manier waarop je concept te gelde moet worden gemaakt, kun je het vergeten. Investeerders willen gewoon omzet zien.’
In maart 2009 maakt Qash bekend dat het verder gaat als Yunoo, en dat het haar deuren opent voor het brede publiek. Tevens wordt bekend gemaakt dat Patrick van der Tuin de nieuwe CEO wordt.
Mede dankzij de bovengenoemde economische recessie groeit de behoefte aan het product en in het voorjaar van 2009 melden zich meerdere kapitalisten bij Yunoo. In lijn met hun visie op de markt, geven de oprichters geven aan dat zij specifiek op zoek zijn naar een onafhankelijke partij die Yunoo zelfstandig wil laten opereren op de particuliere markt. Op 16 juni 2009 zitten de oprichters voor het eerst aan tafel bij Sanoma en 5 maanden later verschijnen er berichten in de media dat Sanoma voor “ruim een miljoen” investeert in Yunoo.
Grote speler
Met behulp van deze investering kan Yunoo doorgroeien en bereiken ze in de loop van 2010 de grens van 100.000 gebruikers. Eind 2010 is het bedrijf gegroeid naar meer dan 15 medewerkers en ontstaat er opnieuw behoefte aan een investering. In de loop van 2011 zien de oprichters hun takenpakket verschuiven van operationele optimalisering van het product naar het maken van strategische keuzes over de toekomst van de financiële consument. Yunoo ontwikkelt zich tot een grote speler in de Nederlandse markt voor Personal Banking. Vandaag maakt AFAS officieel bekend dat Yunoo overgenomen wordt en verder gaat onder de naam AFAS Personal.
Door de overname door AFAS Personal kan het product blijven steunen op enkele pijlers die altijd centraal hebben gestaan: onafhankelijkheid, veiligheid en klantbewustheid. Een dergelijke grote overname kent altijd twee zijdes van de medaille. De media reageren overwegend positief, maar via Twitter laten meerdere klanten blijken het niet eens te zijn met de naamswijziging en hun twijfels te hebben over de continuïteit van de onafhankelijkheid en veiligheid van het bedrijf. De toekomst zal moeten uitwijzen wat de gevolgen van de overname zijn voor het product.
Concluderend laat deze case zien dat jonge ondernemers met een overtuigende passie, een open-minded visie en hard werken mooie dingen kan bereiken. De overname van Yunoo door AFAS Personal is een bijzondere stimulans voor ondernemend Nederland.