Fans creëren? 10 loyalty lessen van Mick, Michael en Madonna

Fans creëren? 10 loyalty lessen van Mick, Michael en Madonna
, Dunck
@RikLuttmer

Jackson verkocht 750.000 concertkaarten in 4 uur tijd. De ‘Stones’ gaan al 30 jaar ‘uitverkocht’ op wereldtournee. Wat maakt hen zo succesvol? Waarom hebben zij ‘fans’ en heeft uw bedrijf ‘klanten’? In dit blog leest u over de 10 lessen in loyaliteit die u als marketeer kunt trekken uit de successen van ’s werelds grootste bands en artiesten. Praktisch, haalbaar en verrassend helder.

In tijden dat de broekriem wordt aangetrokken, moeten er keuzes gemaakt worden. De strijd om klanten te werven en te behouden is zelden zo intens geweest. Dagaanbiedingen. Twee halen, een betalen. Iedereen doet mee, want iedereen moet mee. Er zijn maar weinig bedrijven die zich uit deze strijd weten te ontrekken, bedrijven die erin slagen echt connectie te maken met de klant. 

Hoe nu verder? Blijven we elkaar nadoen? Of gaan we vernieuwen? Het is tijd om te stoppen met navelstaren. En te leren van hen die er al jaren in slagen om grote groepen fans aan zich te binden.

Meer dan ‘liken’ op Facebook en ‘followen’ op Twitter

Vraag de meest succesvolle bands en artiesten van de afgelopen dertig jaar naar klantloyaliteit en ze zullen je zeggen dat het gaat om het creëren van fans. En met fans bedoelen ze niet een ‘like’ op facebook. Of een ‘follower’ op Twitter. Nee, echte fans. En ja, ze bestaan nog steeds. Vergeten hoe echte fans eruit zien? Bekijk na het lezen van dit blog het onderstaande filmpje en u voelt het verschil tussen een klant en een fan in al zijn facetten.



Echte fans dus. Ondanks het feit dat hij al tien jaar geen nieuw album had uitgebracht, verkocht Michael Jackson 750.000 concertkaarten in minder dan 4 uur. En de wereld stond stil toen hij overleed. Maar er zijn er meer. Ook de Rolling Stones gaan na 30 jaar optreden nog steeds ‘uitverkocht’ op wereldtournee. Elton John scoort al 30 jaar achtereen minimaal één top-10 hit per jaar. En Britney en Christina verdampen in de aanwezigheid van La Madonna.

Band Loyalty ipv Brand Loyalty

Hoe komt het toch dat zij zo’n enorme invloed hebben op het gevoel, het gedrag en het leven van hun volgers?  Het antwoord: Band Loyalty – de aan fanatisme grenzende toewijding en bereidheid tot uitgeven die fans hebben als het hun favoriete artiest of band betreft. De kracht die ervoor zorgt dat u en ik dingen doen, die we normaal nooit zouden doen. Van moeders die weer meisjes worden. Tot Bill Clinton die bij een stoïcijnse Jagger in het gevlei probeert te komen.

Klanten. Vrienden. Fans.

In het artikel ‘from brand loyalty to band loyalty’ waarop dit blog grotendeels gebaseerd is, wordt onderscheidt gemaakt tussen klanten, vrienden en fans.

Klanten kopen een merk. Vrienden kiezen voor een merk. Fans vereenzelvigen zich met een merk.

En de 10 Loyalty lessen van Mick, Michael en Madonna


Hoewel hun muziek, presentatie en doelgroepen uiteenlopen hebben de Rolling Stones, Madonna en Michael Jackson dus iets met elkaar gemeen. In het artikel wordt uitgebreid ingegaan op hun persoonlijke verhaal en er gezocht naar de rode draad die de succesverhalen met elkaar verbinden. De persoonlijke achtergronden rond het succes van iedere afzonderlijke band raad ik je aan om te lezen.

Uiteindelijk komt de auteur tot 10 lessen die markerteers ter harte zouden moeten nemen:

1. Creëer een emotionele band met de klant en onderhoud deze van tijd tot tijd

2. Bouw aan merkloyaliteit, stap voor stap, klant voor klant, fan voor fan

3. Blijf fris in de markt, ontwikkel, maar blijf trouw aan de basis van het succes

4. Ontwikkel in een zodanig tempo, dat er geen vervreemding van de klant plaatsvindt

5. Creëer realistische verwachtingen die waar gemaakt kunnen worden

6. Richt je op de totale productbeleving, niet alleen op de basisfunctionaliteit ervan

7. Straal energie en passie uit; dit zorgt voor respect en betrokkenheid van de klant

8. Weersta de verleiding van ‘over-exposure’

9. Koester de talenten in het team, luister en sta open voor hun ideeën

10. Betrek de klant en zorg ervoor dat hij helpt bij het behouden van het succes

Marketeers die fans willen creëren, zullen onder de huid van hun klanten moeten kruipen, in hun gedachten en ziel moeten proberen te kijken en er achter zien te komen wat hen nu werkelijk ‘beweegt’. Een Porsche is meer dan alleen een auto. Een Rolex is meer dan alleen een tijdsaanduider. Een iphone meer dan een telefoon. De functionaliteit is slechts één kenmerk.

Deze lessen, toegepast door de meest succesvolle bands en artiesten uit de geschiedenis, kunnen eraan bijdragen dat een merk een onuitwisbare indruk maakt. Oftewel, om het in de woorden van Aerosmith frontman Steven Tyler te zeggen: -“to kick ass and leave a footprint”-.

Dit blog is gebaseerd op een artikel dat ik enige tijd geleden schreef voor LoyaltyFacts.com.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.