De social marketing machine die TVOH heet

De social marketing machine die TVOH heet

Het tweede seizoen van The Voice of Holland (TVOH) is gestart. In deze blog schijn ik mijn licht op hoe TVOH het voor elkaar krijgt om bij de eerste aflevering 3,3 mln kijkers te krijgen. Half Nederland heeft vrijdagavond gekeken, een marktaandeel van 48% op vrijdagavond. Het is een uitgedokterde strategie van opwarmen, lekker maken naar een hoogtepunt tijdens de show en de aandacht daarna vasthouden. Alle marketing elementen zitten erin en zijn in detail uitgewerkt: uitgekiende promotie, top product, distributie over verschillende platformen en Talpa verdient er ook nog aan. Er is een TVOH webshop voor de officiele merchandise en de Thuiscoach app om op elk moment van de dag op blind auditions te stemmen. Waarom ik dit stuk schrijf, is omdat TVOH en Talpa laten zien dat je met slimme marketing, een combinatie van online en offline, buzz creëren, influencers inzetten (in de vorm van de coaches) en hoge kwaliteit heel succesvol kan zijn en dat gewaardeerd wordt. Daar kunnen wij weer van leren.

PR machine slim in gang gezet

In de periode voorafgaand aan de nieuwe uitzending is door Talpa en RTL flink de aandacht getrokken voor TVOH2. Al weken voor de uitzending hebben de juryleden stukjes informatie losgelaten over de nieuwe serie. Een mooi relletje was er nog rondom de gevestigde musicalster Chaira Borderslee, die niet door de blind auditions was gekomen en dit zelf publiek maakte. Dit nieuws kwam op 26 augustus via de Telegraaf al naar buiten mooi, even de aandacht trekken. “One thousand voices”, het nummer dat de coaches (Angela Groothuizen, Marco Borsato, Roel van Velzen, Nick & Simon) van TVOH hebben uitgebracht stond vooraf al op nr. 1 in iTunes hitlijsten. Mooie geste is dat de opbrengst naar stichting Heppie gaat. Op dinsdag 21 september was de officiele perspresentatie, alle belangrijke journalisten waren uitgenodigd en het balletje ging rollen. Vervolgens was de Talpa machine te zien of te horen op o.a.: 3FM, Koffietijd, DWDD en op verschillende blogs. Meteen ook de Thuiscoach app gelanceerd waarbij je als kijker een blind audition als jurylid kan ervaren al voor de uitzending. Een goede opbouw naar de eerste audities alles bij elkaar, de aandacht was getrokken.

Strak geregisseerde TV show

Uit de het interview met de John de Mol op 3FM blijkt dat Talpa 14 dagen lang aan de montage van de eerste uitzending heeft gewerkt met 10 man tegelijk. Het was als een ware filmproductie. In de uitzending was dat ook echt te merken: slimme cliffhangers, spannende muziek, combinatie van blind auditions voor de kijkers en introductiefilmpjes vooraf, echt werken naar een hoogtepunt. De kwaliteit van de kandidaten in de eerste uitzending was ook erg hoog. Verrassende wending dat Charly Luske (bekend acteur) een vlammende auditie gaf. Ook een in Groningen wonende Israelier Guy Barzily, wat ze allemaal niet doen om door te breken, had een Ben Saunders achtige auditie en blies iedereen omver. Daarnaast veel humor in de uitzending, strijd tussen de coaches en grappen met Marco Borsato zijn songtitels erin. Met name Roel van Velzen in combinatie met Nick & Simon is als een showvariant van Dit was het nieuws. Ben heel benieuwd of de tweede uitzending dit hoge niveau ook haalt, zal mij niets verbazen naar de eerste uitzending.

Integratie van social media

Tijdens de uitzending ontplofte Twitter en was het ook duidelijk dat echt de helft van Nederland en misschien wel meer dan de helft van de twitteraars de uitzending aan het kijken en becommentariëren was. Talpa haalde ook slim tweets uit het archief van de juryleden van tijdens de echte audities en toonde deze in de uitzending. De Twitter grap #ofnaarnickensimon werd ook goed ingezet. Video content wordt via eigen kanalen gedeeld, zelf pre rolls tonen en op verdienen, partners onder de aandacht brengen, alles in eigen hand. De aantallen views zijn daar nu niet terug te zien maar zullen enorm zijn. Fans delen ondertussen content via YouTube en hier staan ook al filmpjes met 150.000 views. Op Facebook zijn er meer dan 75.000 fans, op Hyves tegen de 100.000. Op zaterdag was TVOH nog steeds trending met naam van het programma, juryleden en kandidaten. Zoals eerder genoemd de Thuiscoach app om mobiel ook mooi te integreren. Allemaal manieren om rondom de uitzending de aandacht van fans te krijgen en hen te betrekken. De reacties via Twitter waren ook bijzonder positief. Daarnaast was er een, al dan niet geregisseerde nababbel, de afgelopen dagen onder de juryleden op Twitter en Facebook. Hierbij nog een aantal snapshots met reacties en de Twitter integratie in de TV uitzending.

Om eerlijk te zijn had ik bij de start van het tweede seizoen toch zoiets van de nieuwigheid is eraf en meestal haak ik dan af. Erg knap wat Talpa voor elkaar heeft gekregen en dus de moeite om over te schrijven. De komende weken zal ik vaker over de TVOH bloggen, zal dan ook meer de social media impact meenemen. Ben ook heel benieuwd hoe de andere helft van Nederland TVOH heeft ervaren?


Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Ik vind de titel "De social marketing machine die TVOH heet" niet correct Wat dan zou je ook kunnen.moeten zeggen: "De social marketing machine die de Damschreeuwer heet" en "De social marketing machine die de WK finale heet" en de "De social marketing machine die Prinsjedag heet".

    Mijn conclusie van je posting is dat grote gebeurtenissen of een succesvol TV format als TVOH heel veel tweets oplevert. Als je had onderzocht wat de mate van interactie was (zijn er veel retweets, tweeten gebruikers naar elkaar, vind er een conversie plaats, etc."), dan had je een een waardevol artikel gehad.

    Mensen tweeten graag rondom dit soort programma's, maar dat zijn vaak allemaal pushberichten: even laten weten wat je er van vindt, meer niet. Dat doen we massaal, maar er zijn er denk maar weinig die de uitzending even links laten liggen en vervolgens alle tweets gaan doornemen.

    Qua toepassing van social door TVOH: een logische toepassing, maar zo bijzonder is dat toch niet? Echt social media marketing mag je dit niet noemen wat mij betreft. Gewoon tweetjes laten zien, meer niet.

    Als je weet wat die Tweets en andere social postings hebben opgeleverd, dan kijk ik graag uit naar nog een artikel!

    geplaatst op
  • @laurens de titel suggereert mogelijk dat het puur over social media effect gaat en daar gaat de blog inderdaad niet over. Het gaat om de drie elementen die in de titel zitten: social-marketing-machine en het is de combinatie die het sterk maakt en waardoor TVOH meteen zo'n hit is.

    In een volgende blog, wil ik trachten meer in te zoomen op social media effect, bereik dat wordt gehaald en interactie die ontstaat. De tweets die in deze blog zijn getoond is puur om de reacties te tonen en de blog te onderbouwen.

    geplaatst op
  • Het viel mij op dat bijna iedereen in mijn timeline over #TVOH aan het tweeten was en erg gelachen.

    geplaatst op
  • Wellicht leuk om even te kijken naar wat TVOH met Snipper doet: http://www.getsnipper.com/tvoh
    Op dit Snipper-kanaal geven de deelnemers van TVOH een blik achter de schermen.
    Je kan je abonneren op dit kanaal met de Snipper-app op je mobiel en je krijgt een push-bericht zodra er een nieuw filmpje uitgezonden is...

    geplaatst op
  • @menno ik ben erg benieuwd welke interactie je bedoeld. Dat is nou juist wat ik mis. Gaaf dat iedereen een hashtag gebruikt en dat TVOH een van de redenen is waarom Twitter zo explosief gegroeid is in NL, maar is er interactie tussen het programma en de kijkers? Of de kijkers onderling? Het is te gek om op een vrijdagavond de hashtag #tvoh te volgen, want dan kijk je opeens met een groep mensen. Maar die groep roept alleen zelf, en niet praten met elkaar.

    Ik ben het dus eens met Laurens. Ik zie helemaal geen doordachte strategie, het is gewoon het geluk van een goed TV format, die een paar sociale netwerken inzet of probeert in te zetten. Ik geloof namelijk niet dat social er voor heeft gezorgd dat TVOH dit jaar weer opnieuw direct een hit is. Social lift wat mij betreft mee op het succes van het TV format. Niet andersom.

    geplaatst op
  • @ siegfried

    De interactie op social media heb ik niet specifiek naar gekeken deze keer, dat gaat in een vervolgblog plaatsvinden. De sociale media versterken wel het 'samen' kijken naar een programma en stimuleert de hype.

    Ben het niet me je eens dat het 'het geluk van een goed format is' en daar gaat de gehele blog over om te laten zien welke elementen erin worden gestopt om het succesvol te maken. Het is by far het meest succesvolle TV programma op dit moment en bij de eerste aflevering van een nieuw seizoen kijkt half Nederland, dat is geen toevalstreffer toch?

    geplaatst op
  • @menno, zoals je weet ben ik altijd van de cijfertjes en grafiekjes. De feiten ... :-)

    Aanvullend en ter ondersteuning voor jouw post wat van de grafiekjes. In dit inzicht op mijn blog wordt een en ander visueel duidelijk. List-noteringen, tweets, conversatie-volume, sentiment en invloed zijn slechts enkele zaken waar naar gekeken wordt. Ook interactie meet ik ... Ik zal het hele seizoen van dit programma volgen. Wellicht leuk om data in de toekomst te delen :-)

    geplaatst op
  • Vooraf is TVOH een geoliede machine. De uitzending zelf is dat ook. Veel spontaniteit ontbreekt. Het is een groot geregisseerd spel om de kijker te binden. Het knopdrukscene en de reacties van de coaches en de opbouw. Het talent is geweldig maar de kaders ziijn wel doorzichtig en voorspelbaar aan het worden. Oppassen dat de inhoud ook overeind blijft. De mediatrein raast wel door. ik vind het dus erg doordacht en geregisseerd en dit gaat m.i. ten koste van het kijkgenot.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.