Het tweede seizoen van The Voice of Holland (TVOH) is gestart. In deze blog schijn ik mijn licht op hoe TVOH het voor elkaar krijgt om bij de eerste aflevering 3,3 mln kijkers te krijgen. Half Nederland heeft vrijdagavond gekeken, een marktaandeel van 48% op vrijdagavond. Het is een uitgedokterde strategie van opwarmen, lekker maken naar een hoogtepunt tijdens de show en de aandacht daarna vasthouden. Alle marketing elementen zitten erin en zijn in detail uitgewerkt: uitgekiende promotie, top product, distributie over verschillende platformen en Talpa verdient er ook nog aan. Er is een TVOH webshop voor de officiele merchandise en de Thuiscoach app om op elk moment van de dag op blind auditions te stemmen. Waarom ik dit stuk schrijf, is omdat TVOH en Talpa laten zien dat je met slimme marketing, een combinatie van online en offline, buzz creëren, influencers inzetten (in de vorm van de coaches) en hoge kwaliteit heel succesvol kan zijn en dat gewaardeerd wordt. Daar kunnen wij weer van leren.
PR machine slim in gang gezet
In de periode voorafgaand aan de nieuwe uitzending is door Talpa en RTL flink de aandacht getrokken voor TVOH2. Al weken voor de uitzending hebben de juryleden stukjes informatie losgelaten over de nieuwe serie. Een mooi relletje was er nog rondom de gevestigde musicalster Chaira Borderslee, die niet door de blind auditions was gekomen en dit zelf publiek maakte. Dit nieuws kwam op 26 augustus via de Telegraaf al naar buiten mooi, even de aandacht trekken. “One thousand voices”, het nummer dat de coaches (Angela Groothuizen, Marco Borsato, Roel van Velzen, Nick & Simon) van TVOH hebben uitgebracht stond vooraf al op nr. 1 in iTunes hitlijsten. Mooie geste is dat de opbrengst naar stichting Heppie gaat. Op dinsdag 21 september was de officiele perspresentatie, alle belangrijke journalisten waren uitgenodigd en het balletje ging rollen. Vervolgens was de Talpa machine te zien of te horen op o.a.: 3FM, Koffietijd, DWDD en op verschillende blogs. Meteen ook de Thuiscoach app gelanceerd waarbij je als kijker een blind audition als jurylid kan ervaren al voor de uitzending. Een goede opbouw naar de eerste audities alles bij elkaar, de aandacht was getrokken.
Strak geregisseerde TV show
Uit de het interview met de John de Mol op 3FM blijkt dat Talpa 14 dagen lang aan de montage van de eerste uitzending heeft gewerkt met 10 man tegelijk. Het was als een ware filmproductie. In de uitzending was dat ook echt te merken: slimme cliffhangers, spannende muziek, combinatie van blind auditions voor de kijkers en introductiefilmpjes vooraf, echt werken naar een hoogtepunt. De kwaliteit van de kandidaten in de eerste uitzending was ook erg hoog. Verrassende wending dat Charly Luske (bekend acteur) een vlammende auditie gaf. Ook een in Groningen wonende Israelier Guy Barzily, wat ze allemaal niet doen om door te breken, had een Ben Saunders achtige auditie en blies iedereen omver. Daarnaast veel humor in de uitzending, strijd tussen de coaches en grappen met Marco Borsato zijn songtitels erin. Met name Roel van Velzen in combinatie met Nick & Simon is als een showvariant van Dit was het nieuws. Ben heel benieuwd of de tweede uitzending dit hoge niveau ook haalt, zal mij niets verbazen naar de eerste uitzending.
Integratie van social media
Tijdens de uitzending ontplofte Twitter en was het ook duidelijk dat echt de helft van Nederland en misschien wel meer dan de helft van de twitteraars de uitzending aan het kijken en becommentariëren was. Talpa haalde ook slim tweets uit het archief van de juryleden van tijdens de echte audities en toonde deze in de uitzending. De Twitter grap #ofnaarnickensimon werd ook goed ingezet. Video content wordt via eigen kanalen gedeeld, zelf pre rolls tonen en op verdienen, partners onder de aandacht brengen, alles in eigen hand. De aantallen views zijn daar nu niet terug te zien maar zullen enorm zijn. Fans delen ondertussen content via YouTube en hier staan ook al filmpjes met 150.000 views. Op Facebook zijn er meer dan 75.000 fans, op Hyves tegen de 100.000. Op zaterdag was TVOH nog steeds trending met naam van het programma, juryleden en kandidaten. Zoals eerder genoemd de Thuiscoach app om mobiel ook mooi te integreren. Allemaal manieren om rondom de uitzending de aandacht van fans te krijgen en hen te betrekken. De reacties via Twitter waren ook bijzonder positief. Daarnaast was er een, al dan niet geregisseerde nababbel, de afgelopen dagen onder de juryleden op Twitter en Facebook. Hierbij nog een aantal snapshots met reacties en de Twitter integratie in de TV uitzending.
Om eerlijk te zijn had ik bij de start van het tweede seizoen toch zoiets van de nieuwigheid is eraf en meestal haak ik dan af. Erg knap wat Talpa voor elkaar heeft gekregen en dus de moeite om over te schrijven. De komende weken zal ik vaker over de TVOH bloggen, zal dan ook meer de social media impact meenemen. Ben ook heel benieuwd hoe de andere helft van Nederland TVOH heeft ervaren?