Waarom Facebook geen social network meer is

23 september 2011, 04:40

Facebook F8 was gisteren en daar werd Timeline gelanceerd. Timeline is een nieuwe manier om alle informatie die je gedeeld hebt op Facebook te presenteren, maar eigenlijk is dat het ook niet. Het zijn niet alleen je gegevens, je places je foto’s en video’s. Het draait alleen nog maar om jou, jij staat volledig centraal. Timeline is dat wat ervoor zorgt Facebook niet meer een sociaal netwerk is, het is zelfs geen platform meer, Facebook is nu over jou, het is het ultieme liferecording mechanisme geworden. Het is nostalgie op steroïden.

Opeens is Facebook je leven, om meer precies te zijn: het is al de items die je besluit om te delen en vast te leggen op Facebook. Daarom is het niet meer een sociaal netwerk, het is je geschiedenis, het gaat over de dingen die je deed en met wie je deze dingen hebt gedaan. Het is rijker dan alleen een cv of gewoon een plakboek, omdat het het alles bevat wat je kunt delen met Facebook en je vrienden.

Alle dingen die je normaal gesproken niet zou vastleggen zoals je dagelijkse woon-werkverkeer, de podcasts waar je naar luistert, de blogs die je aan het lezen bent, de mensen met wie je bent, de dingen die je eet, de films die je zag (en voeg hieraan toe alle meta data zoals een locatie, tijd en vrienden die zich bij deze activiteit aanwezig waren) kan nu een onderdeel zijn van je Timeline. Door het toevoegen van deze normaal gesproken onbelangrijke zaken aan je tijdlijn creert Facebook een gigantische context. Het gaat niet meer om alleen de foto’s te kijken van het evenement, maar je kan de muziek terugluisteren net zoals de andere geluiden van het evenement, je kan zien wie er op het evenement was, zelfs als je deze mensen niet ontmoet had op dit event. Het is nostalgie op steroïden.

Facebook is geen sociaal netwerk meer, het is nu de ultieme tool voor het vast leggen van het ding dat het belangrijkste is: het leven.

8 Reacties

    Rogier

    Beste Rick,

    Hoor graag je mening. Wat vind je van deze ontwikkeling? Denk dat dit succesvol gaat worden? Waarom wel of niet? Wordt het je eigen “fotoalbum” of deel je dit met je vrienden, collega’s, je toekomstige partner en de belastingdienst?

    Volgens Emerce moeten adverteerders profiteren van deze timeline. Zo kunnen er jeugdfoto’s van jezelf gebruikt worden in advertenties naar jezelf toe.

    Zijn we inmiddels niet uitgedeeld? Of verwacht je dat dit gecomnusmeerd wordt als zoete koek?

    Gr,

    Rogier


    23 september 2011 om 06:00
    Oli4b

    Ik share al alles op FB 🙂 Vind de timeline geweldig, eindelijk weer eens teruglezen.


    23 september 2011 om 09:54
    J.J. de Konink

    Facebook leeft van adverteerders en de adverteerders kunnen alleen wat met facebook als ze heel gericht en liefst ook ‘slinks’ bij mensen onder de aandacht kunnen komen. De adverteerder heeft dan bereik en hoopt in de toekomst op omzet.

    Om de adverteerder tevreden te houden is facebook steeds verder in het persoonlijk leven van haar leden aan het duiken. Facebook heeft geen ander verdienmodel dan advertenties en dus zal men hier steeds verder in moeten gaan.

    Een pervers systeem dat tegen een grens aanloopt: daar waar de mens zich bespiedt waant en het idee heeft dat hij of zij handelswaar is. Social community’s zoals facebook hebben een beperkte houdbaarheid en die wordt bekort als de community zich meer om de adverteerder dan om de leden bekommert. Ik geef facebook nog maximaal 1 jaar en dan zal de exodus plaatsvinden van de leden, en daarna ook van de adverteerders. Is dat erg? Niet echt, mensen hebben het naar de zin gehad en vinden wel weer een andere plek op het web. Zolang je maar geen dure aandelen koopt (als de beursgang nog wel doorgaat) in deze fata morgana.


    23 september 2011 om 09:54
    rickmans

    @rogier, ik denk dat dit er in gaat als zoete koek, met als gevolg dat het verwijderen van je FB niet alleen resulteert in verloren connecties, maar in een verloren opname van je leven :). Voor adverteerders is meer data natuurlijk mooi omdat ze effectiever kunnen targetten :).

    @duivestein het is een heel valide vraag en hoewel ik denk dat veel dingen leuker en beter worden door meer te delen, zit er ook een grens aan. Echter de vraag is wie deze grens stelt, is dat de gebruiker die moet na gaan denken wanneer hij wel of niet denkt (dat wil FB niet, het moet frictionless zijn) of FB die filtert? Zelf denk ik dat het uiteindelijk de app makers zijn die ervoor moeten zorgen dat de frictionless sharing meaningful is, tuurlijk kan je alles delen, maar wat zijjn de dingen die echt belangrijk zijn.

    @jj als je niet betaald voor het product dan is de kans groot dat je zelf het product bent. Als er een exodus plaats moet vinden dan is dat nu, want met de toevoeging van timeline is jezelf verwijderen van FB een stuk moeilijker geworden, het is niet meer zomaar een profiel, het is letterlijk een tijdlijn van je leven, voor sommigen zal het verwijderen van een account bijna gelijk staan aan het verbranden van herinneringen. Is dat een goed ding? Dat ligt er mijn inziens aan hoeveel controle je hebt over je gegevens.


    24 september 2011 om 12:15
    Flora van Stek

    Facebook als het nieuwe Big Brother Is Watching You…


    14 september 2012 om 01:25
    rickgeesink

    Ik wil private blijven te veel slechten dingen meegemaakt


    4 maart 2014 om 23:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!