Nieuws van Webanalisten (107): AdWords, boekreview en integratie van Behavioral Data & Online Survey

Nieuws van Webanalisten (107): AdWords, boekreview en integratie van Behavioral Data & Online Survey

Tot voor kort kon er maar één Google AdWords account gekoppeld worden aan een Google Analytics account. Dit maakte een goede campagne analyse van meerdere AdWords accounts lastiger. Maar vanaf nu is het mogelijk om meerdere AdWords accounts te koppelen aan één Google Analytics account.
Daarnaast dit keer een review over het boek “Analytics at Work” en een samenvatting van het onderzoeksrapport over het integreren van Behavioral Data & Online Surveys.

Meerdere AdWords accounts aan Google Analytics koppelen

Vanaf nu is het mogelijk om meerdere Google AdWords accounts te koppelen aan één Google Analytics account. Hiermee kun je nu eindelijk de resultaten uit meerdere AdWords accounts op één plek verzamelen en koppelen aan het gedrag op je website.

Om meerdere AdWords accounts te kunnen koppelen heb je bij Google Analytics toegang nodig als ‘Accountbeheerder’ en heb je toegang nodig tot Google AdWords.

Door de gegevens uit meerdere Google AdWords accounts te koppelen aan een Google Analytics account, krijg je op één plek volledig inzicht in de prestatie van alle AdWords campagnes gekoppeld aan het gedrag op de website. Dit stelt je in staat om beter te beoordelen wat het rendement op de AdWords campagnes is en levert inzicht welke gerichte verbeteringen doorgevoerd moeten worden.

Een praktische uitleg over het koppelen van meerdere Google AdWords accounts kun je lezen op webanalisten.nl.

Boekreview Analytics at Work

Dit keer wordt het boek “Analytics at Work” van Thomas H. Davenporte en Jeanne G. Harris besproken. Het boek beschrijft de verschillende fases waarin een bedrijf zich kan bevinden om te komen tot een data gedreven organisatie. Middels het model DELTA kan de organisatie veranderingen maken om zo te groeien naar een Analytical Competitor. Het boek kent veel praktijkcases en inzichten. Een prima boek wanneer je de ambitie hebt om je organisatie meer data gedreven te maken.

Voor webanalisten.nl schreef Jan de Vries een uitgebreide review over het boek Analytics at Work.

Het integreren van Behavioral Data & Online Survey onderzoek

De termen Behavioral Data en Online Survey (ook wel Voice of Customer (VoC) genoemd), worden beide veel gebruikt voor de analyse van online gedrag. Als onderzoekstool worden ze echter veelal naast elkaar gebruikt, terwijl een combinatie van deze tools juist kan zorgen voor een sterkte synergie tussen beide.

Behavioral analyse geeft veelal antwoord op de “Wat”-vraag en VoC op de vraag “Waarom” dat zo is. Als je de antwoorden op beide vragen weet, kun je gerichter ingaan om de wensen van je online bezoekers.

Samengevat komt het op het volgende neer: het samenvoegen van Behavioral Data en Online Survey onderzoek zorgt op een relatief eenvoudige en kansrijke manier voor een schat aan nieuwe bronnen om het gebruik van je website te analyseren en te verbeteren.

Via consultancy bureau Semphonic verscheen eerder een onderzoeksrapport over Behavioral Data & Online Survey. Op webanalisten.nl kunt je het rapport gratis downloaden.


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.