Nederlandse Kalydo maakt in-browser gaming mogelijk

Nederlandse Kalydo maakt in-browser gaming mogelijk
, Gamious
@Gamious

De rol van Nederland in de gamesindustrie is tot op heden bescheiden, maar op basis van talloze interessante initiatieven ligt dat in ieder niet aan een gebrek aan ambitie. Zoveel is wel duidelijk geworden na het bezoek aan de grootste gamesbeurs ter wereld (GamesCom) in Keulen, vorige week. Een van die interessante initiatieven is van Kalydo, met software die het spelen van grote games via je browser snel en eenvoudig maakt.

We stellen steeds meer eisen aan games. We zijn steeds minder bereid naar de winkel te lopen voor een spel, willen er niets of niet veel voor betalen en het moet er ook allemaal gelikt uitziet. En als het even kan willen ze het meteen spelen, zonder daarvoor op een download van meer dan een gigabyte te wachten. Zelfs met een snelle internetverbinding ben je (inclusief installatie) minstens een half uur bezig. Met de plugin van Kalydo kan dat al in dertig seconden, beweert Chris van der Linden. Hij is business development manager en medeoprichter van Kalydo. Op het scherm naast hem laat hij een korte demo zien van Crysis 2, dat bekend staat om zijn grafische pracht, draaiend in de browser. “Dit is de kracht van onze technologie, men praat over de toekomst maar wij doen het al.”

Kalydo richt zich met hun product op uitgevers van games. Als zij met Kalydo in zee gaan, dan maakt Kalydo hun game speelbaar in de browser. Het spel wordt in pakketjes verdeeld; alleen het eerste pakketje is nodig om te kunnen beginnen met het spel. De rest wordt tijdens het gamen binnengehaald.

Kalydo converteerde en lanceerde met hun technologie al een aantal succesvolle games. Zo behaalde het spel Godswar Online in slechts een maand ruim twee miljoen nieuwe spelers. “Doordat men het spel direct kan spelen zonder wachttijd en installatie belanden er veel meer gamers in het spel wat direct resulteert in meer omzet.”, aldus Van der Linden. Dit succes hoopt hij te kunnen herhalen met het recent met Kalydo aangekondigde 4Story .

De veranderende distributie- en businessmodellen van games worden door iedereen in de industrie met argusogen gevolgd. Kalydo heeft onder meer concurrentie te duchten van cloud based gaming services als OnLive en Gaikai. Hierbij worden games dus niet gedownload naar je computer, maar worden alleen de beelden van het spel realtime gestreamd naar de monitor van de consument. Zoals altijd zal de tijd zal leren welke van deze technologieën dominant gaat worden. Maar er is in ieder geval een Nederlands initiatief dat hier ook een rol in speelt, en dat is op zijn minst interessant te noemen.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.