De pull strategie van online PR: SEO en bloggen

21 juli 2011, 07:11

Er is een interessante ontwikkeling gaande op het gebied van online marketing en PR. Ineens zijn termen als authenticiteit en contentmarketing buzzwords die de sleutel tot succes zouden moeten zijn. Nu denk ik dat beide termen een goed doel na kunnen streven, maar zijn ze in het geval van online PR eerder een indicatie voor een nieuwe strategie: pull in plaats van push.

Decennia lang ging het bij PR om het uitsturen van persberichten, het zoeken van interviewmogelijkheden en het neerzetten van events. Alle content die er was, werd naar diverse journalisten gestuurd in de hoop dat zij er iets mee zouden doen.

Op dit moment zien we dat traditionele media het steeds zwaarder krijgen en het aantal titels verminderen. PR-professionals doen daarom nog meer hun best om hun boodschap te ‘pushen’ en in de bladen te krijgen die er nog wél zijn. Daarnaast hebben bloggers überhaupt geen behoefte aan een inbox vol persberichten en pitches:

”I have received over 25,000 email story pitches over the last two years. Products. Solutions. Tech innovations, etc. How many resulted in stories? None. I go to the web and search for information on the topic I want to do a story on.”

David Meerman Scott, Blogger & Best-Selling author of “The New Rules of Marketing and PR”

In marketing betekent dat de pull strategie dat een campagne er voor zorgt dat een klant zelf actief opzoek gaat naar een product of dienst. Voor online PR betekent dit dat je online gevonden wordt met die content die je aanbiedt. Je zult er dus voor moeten zorgen dat je veel content hebt en dat die naar boven komt drijven als de relevante doelgroepen voor jouw organisatie op zoek gaan naar informatie.

Waarom dan pull in plaats van push succesvoller is? Omdat journalisten, consumenten en andere stakeholders juist via zoekmachines hun nieuws consumeren.

“I begin every day at a search engine. It doesn’t matter what story I’m working on, it always starts with a search.”

Jason DeRusha, CBS TV News Reporter

Basiselementen om deze pull strategie te verwezenlijken zijn een corporate blog en SEO. Op die manier bereik je journalisten op de plek waar ze op zoek zijn naar nieuws, kun je direct contact krijgen met klanten en beschik je over meetbare resultaten voor PR en communicatie. En natuurlijk zijn contentmarketing en authenticiteit mooie manieren om dit te bereiken, maar zorg in ieder geval dat je (online) basis als een huis staat.

Gijs Moonen
Founder & Owner bij Ovide Agency

Oprichter van Ovide Agency. Een bureau met een ander model. Als online marketing & PR bureau doen we het nét even anders. Met de allerbeste mensen werken we voor de mooiste merken. Niets meer, niets minder.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Hanzel

    Even gezond kritisch hoor….. uit welk jaar stamt dit zeer matige artikeltje? (SEO)Content is al sinds het ontstaan van internet king. Elke gerespecteerde PR-er en Marketeer weet dit. What’s new? Het artikeltje zou iets meer glans krijgen met een case & results. Laat zien hoe jullie dat doen. Ik ben oprecht benieuwd!


    21 juli 2011 om 16:41
    Harald Heukers

    @Gijs: Eigenlijk zeg je, stoppen met push adverteren: banners, radio, tv, outdoor, weg ermee? Gewoon bakken content schrijven?


    25 juli 2011 om 04:16
    MvanEeghen

    @Harald: Radio, TV en Outdoor hadden sowieso al weinig te maken met online PR en ik heb ook niet vaak een succesvolle case gezien waarin display werd ingezet om ‘het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen te bevorderen’. (Online) PR is niet hetzelfde als marketing.


    25 juli 2011 om 05:54
    gijs.moonen@ovideconsult.nl

    Hi allen, dank voor jullie reacties.

    @H. van der Mey, dat SEO en Content als combinatie van belang zijn, is wellicht al langer bekend bij veel professionals maar het daadwerkelijk in de praktijk brengen ontbreekt wel degelijk. Het is niet voor niets dat ik duidelijk probeer te maken dat buzz termen als uithenticiteit en contentmarketing mooi zijn, maar dat er eerst structurele stappen gemaakt moeten worden.

    @Harald, je haalt zoals MvanEeghen al aangeeft twee dingen door elkaar. Banner, radio, tv, outdoor zijn uitingen voor marketing. Dat neemt niet weg dat een goede online PR campagne met een duidelijke SEO strategie je marketing camapgne zou kunnen ondersteunen door bijvoorbeeld webtraffic te generen.


    25 juli 2011 om 06:43
    philippe

    nog even benadrukken dat sinds de laatste Panda update van Google het nog belangrijker is geworden om nuttige waardevolle artikels te publiceren. Als je op je blog of website artikels gaat publiceren, zorg dan dat deze goed geschreven zijn, nuttig, origineel, enzovoort. Zorg dat bezoekers je content via social media kunnen rondsturen.


    7 september 2011 om 08:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!