Nieuws van Webanalisten (103): Vak(antie)literatuur, marketeers in de VS en voldoet GA aan wensen?

19 juli 2011, 07:00

In deze vakantieperiode een aantal tips voor conversie- en analyseboeken die mee kunnen in de koffer. Daarnaast interessante bevindingen uit een onderzoek dat Forrester deed onder online marketeers in de VS over hun webdata behoefte. Tot slot onderzocht Econsultancy het gebruik van Google Analytics bij 800 bedrijven. Hieruit komt de interessante vraag: voldoet Google Analytics eigenlijk wel aan de analyse wensen?

Conversie- en analyseboeken voor deze zomer

De vakantietijd is aangebroken, de enige tijd waarin je echt goed aan lezen toekomt. Dat doe jij natuurlijk met interessante vakliteratuur over analytics en conversie 🙂 Ook dit jaar geeft webanalisten.nl weer suggesties over goede conversie- en analyseboeken. Nadat Ton Wesseling je de afgelopen 3 jaar voorzag van de boekenlijst startte dit maal Jan de Vries de discussie over welke boeken de must-reads van nu zijn. Lees het artikel en de reacties van de webanalisten lezers in conversie- en analyseboeken voor deze zomer (waarin de voorgaande edities ook worden gelinkt).

Campagnemanagement nieuwe stijl

In maart van 2011 voerde Forrester een onderzoek uit onder 158 senior online marketeers in de VS. Doel van het onderzoek was om te begrijpen hoe online marketeers klantdata gebruiken als basis van hun marketing communicatie, aanbiedingenbeleid en het bieden van een consistente klantervaring.

Een van de key-finding uit het rapport is: Online marketeers hebben behoefte aan real-time data. Online kun je niet wachten, interacties vinden nu plaats, niet gisteren. De overige 4 key-findings van het rapport, inclusief de gratis download van het PDF rapport, vind je in het artikel: campagne management nieuwe stijl.

Voldoet Google Analytics eigenlijk wel aan je analyse wensen?

Econsultancy.com deed onderzoek onder 800 bedrijven naar het gebruik van Google Analytic. In het rapport met de titel ‘Online Measurement and Strategy 2011’ komt naar voren dat het aantal bedrijven dat Google Analytics gebruikt nog steeds groeit. Google Analytics wordt voornamelijk gebruikt voor bezoekers en conversie KPI’s en veel minder voor funnel en conversieoptimalisatie. Slechts 9% geeft aan rich media, flash en video trackin met Google Analytics.

Het meest interessante gedeelte van dit onderzoek is de vraag waarom 42% van de organisaties aangeeft tevens gebruik te maken van een tweede webanalytics pakket naast Google Analytics. Het grootste gedeelte van de respondenten geeft aan dat Google Analytics niet aan alle requirements kan voldoen. Terwijl Brian Clifton, voormalig hoofd Web Analytics van Google EMEA, aangeeft dat gebruikers hoogstwaarschijnlijk een groot gedeelte van de mogelijkheden die Analytics biedt niet benutten of kennen.

Egan van Doorn dook voor webanalisten.nl de diepte in en geeft voeding aan de discussie waarom Google Analytics nu wel of niet voldoet als webanalytics oplossing.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Rene

    Kan het ook zijn dat veel bedrijven al een analytics pakket hadden en daarnaast ook het gratis GA pakket hebben geinstalleerd omdat de koppeling met AdWords nogal wat voordelen biedt? Om daarnaast dan weer het hele proces van volledig implementeren van GA te doorlopen is wellicht een beetje teveel van het goede? Verder had er bij de opmerkingen van Mike Quin niet alleen ‘Adobe’ moeten staan, maar ‘Adobe/Omniture’.


    20 juli 2011 om 09:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!