Nieuws van Webanalisten (102): Nieuwe inzichten uit Google Benchmarking en nieuwe Cookie wet

Nieuws van Webanalisten (102): Nieuwe inzichten uit Google Benchmarking en nieuwe Cookie wet

Op 2 juli jl. verscheen een Google benchmark nieuwsbrief met data over conversieratio, bouncerates en de gemiddelde duur van een sitebezoek. Welke conclusies kunnen we trekken uit deze gegevens? Daarnaast een interview met de CEO van Reegde, Dennis van der Heijden. Hij gaat o.a. in op Behavioral targeting en wat dit kan betekenen voor je organisatie. Tot slot een artikel over de gevolgen rond de nieuwe Cookie wetgeving voor Web Analytics.

Inzichten uit Google Benchmarking

Afgelopen maart heeft Google de benchmarking gegevens verwijderd uit haar analytics pakket. De belofte was dat ze zouden terugkeren als nieuwsbrief. En deze lag zaterdag 2 juli op de mat.

De nieuwsbrief bevat een overzicht van sitegebruikmetrieken waaronder:

  • pages/visit
  • bouncerate
  • average time on site
  • goal conversie

Daniël Markus haalde de volgende conclusies uit deze benchmark gegevens:

  • In Nederland ligt de gemiddelde conversieratio op 1,5%. Italie is het land waar de conversie het hoogst is.
  • Bijna de helft (47%) van de bezoekers bounced.
  • Sitebezoek duurt gemiddeld 71 seconden per pagina, maar de verschillen per land zijn groot.
  • Bezoekers uit het Caribisch gebied bezoeken trefzekerder hun websites en bouncen minder, terwijl bezoekers uit China en andere (voormalig) communistische landen tweemaal zoveel bouncen.
  • Hoge bouncerate gaat samen met lage time on site en vice versa. Ook hier valt het contrast op tussen de Caribische surfers en de website gebruikers uit China en Noord Korea. De eilandbewoners blijven 2 keer langer hangen op websites dan de gemiddelde bezoeker.

Meer inzichten in bovengenoemde conclusies lees je in het complete artikel over Google Benchmarking.

Behavioral targeting & Reedge: Interview met CEO Dennis van der Heijden

Nog geen maand geleden kondigde Reedge aan dat ze uit de beta testing fase gingen. Na enkele jaren van actieve ontwikkeling was Reedge erin geslaagd een behavioral targeting tool te ontwikkelen die ze breder wilden gaan delen. Reedge is nu een betaalde tool (met een gratis trial), die zich richt op het MKB. Reedge heeft momenteel ongeveer 1000 gebruikers. Naast behavioral targeting kan Reedge ook ingezet worden voor o.a. A/B testing en multivariatie testing.

Martijn van Vreeden had voor Webanalisten een interview met de CEO van Reedge, de Nederlander Dennis van der Heijden, die zijn visie geeft op behavioral targeting.

Nieuwe en strengere wetgeving rond Cookies en de impact op Web Analytics

Sinds mei 2011 is in de UK een nieuwe wet van kracht geworden rondom cookies. Ook in Nederland wordt er drukt gewerkt aan de cookie wetgeving. Victor Geerdink dook in alle details en omschrijft de mogelijke gevolgen voor Web Analytics.

De strengere wetgeving rondom cookies betekent dat wanneer gebruikers op een website komen, zij toestemming moeten geven voor alle cookies die op de website worden gebruikt.
Wanneer Nederlandse gebruikers het gebruik van cookies eerst zullen moeten accepteren, is de kans groot dat er een zekere vorm van rijkheid van data verloren zal gaan. Vooral het herkennen van terugkerende bezoekers zal als meetwaarde minder betrouwbaar worden. Dit kan ook gevolgen hebben voor de betrouwbaarheid van A/B testen.

De vraag is echter in hoeverre de implementatie van deze wetgeving houdbaar is. Wanneer de gebruikerservaring of het winstmodel van een organisatie echt onder druk komt te staan, is het de vraag of de overheid streng zal optreden. Daarnaast lijkt de interpretatie van de wet veel ruimte te bieden en is het nog onduidelijk welke impact deze wetgeving heeft op internationale websites.

Lees de hele visie van Victor in zijn artikel over de nieuwe wetgeving rondom cookies.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.