Je kunt zeggen wat je wilt over de (over-)waardering van Facebook, Twitter en LinkedIn, maar FourSquare heeft nu een echte business-case. Eentje waarvan ik denk dat het echt succesvol gaat worden. FourSquare gaat hier volgens mij al zoveel geld genereren dat ze geen beursgang nodig hebben om smerig rijk (is geen vies woord) te worden.
Special Deals
We kennen in Nederland al de special deals van Selexyz, waar je na tien check-ins een gratis boek krijgt. Dat is leuk maar het kan nog veel leuker. Nu moet je je telefoon laten zien aan de baliemedewerker van Selexyz waarna je je virtueel verdiende cadeautje in ontvangst kunt nemen. Maar hoe makkelijk is het om dit te manipuleren? Als je bij de koffietent naast Selexyz zit kun je ook inchecken en zo snel je punten bij elkaar sparen. Selexyz heeft wel de publiciteit en promotie, maar het trekt ook een hoop gelukzoekers.
Next level.
Dat moet beter hebben ze gedacht bij FourSquare. Tijdens de laatste editie van SXSW hebben ze geëxperimenteerd met Special Deals gekoppeld aan American Express cards. Een veilige, goede, maar ook zware testomgeving.
Sinds vorige week is het van een experiment naar een live omgeving gegaan en de resultaten zijn al veelbelovend.
What’s the deal?
Wat is nou het idee hierachter. Eigenlijk heel simpel. Als je incheckt met FourSquare bij een deelnemende winkel dan kun je de Special Deal meteen koppelen aan je American Express card. Als je dan vervolgens de betreffende aankoop doet dan krijg je automatisch de korting of een kortingsbon voor de volgende keer. Oftewel, je hebt meteen een retentiemiddel ingebouwd om je klanten terug te laten komen. Zonder dat ze een bonnetje of kortingsbon moeten bewaren.

Briljant?
Ja ik denk het wel. Zou het in Nederland ook gekoppeld kunnen worden aan een pin-betaling?