Enterprise 2.0 Boston: Social collaboration niet alleen voor de kantoorjungle

24 juni 2011, 07:00

Social collaboration in een werkomgeving leidt tot betere productiviteit, tot efficiënter werken en tot tevreden en loyale werknemers. Het delen van kennis en ervaringen, het genereren van ideeën, sociale interactie middels ‘likes’, ‘comments’, middels (micro)bloggen en wiki’s, allemaal draagt het bij tot een beter bedrijfsresultaat. Geef de werknemer vrijheid in de manier waarop hij zijn werk doet, geef hem de mogelijkheid om er beter in te worden en zorg dat het bijdraagt tot meer dan enkel hoge verkoopcijfers en hij zal beter presteren dan ooit tevoren. Althans, als je werkt in een kennisintensieve of creatieve omgeving.

Community Manager met passie

Voor ons staat een man gepassioneerd te vertellen over de implementatie van een collaboratief platform binnen zijn bedrijf tijdens de Enterprise 2.0 conferentie in Boston. Het is Andrew Carusone, Community Manager bij Lowe’s Home Improvement. Een internationale retailer in doe-het-zelf materialen met 270.000 werknemers in 1750 vestigingen. Na een pilot te hebben gedaan van enkele maanden is in februari van dit jaar het platform gelanceerd. Intern, voor alle werknemers van de organisatie.

Direct na de lancering wordt er intensief gebruikt gemaakt van het platform. Binnen 5 maanden na lancering hebben 240.000 mensen zich aangemeld en wordt er driftig gebruik gemaakt van de mogelijkheid om met elkaar te ‘connecten’. Er worden (sub)communities gevormd rondom bepaalde thema’s, variërend van bedrijfsprocessen tot sociale activiteiten als fietsen en koken.

Social voor ‘blue-collar workforce’

De voordelen voor Lowe’s worden snel duidelijk: een verkoopster deelt haar ervaringen via en blog hoe ze de verkoop van een bepaald artikel heeft versterkt door het op een andere manier te presenteren in de winkel. Dit vindt zoveel navolging dat de verkoop van dat artikel in 5 maanden met $1 miljoen dollar toenemen. En dit is slechts één van de voorbeelden die in korte tijd de waarde van het platform hebben aangetoond.

Maar wel gelijk de meest opvallende. Hieruit blijkt de enthousiaste adoptie van de ‘blue-collar workforce’ binnen Lowe’s van dit samenwerkingsplatform: 70.000 verkopers, kassiers en magazijnmedewerkers tonen aan dat ‘online social collaboration’ niet enkel weggelegd is voor de kantoorjungle.

“De manier waarop mensen werken is fundamenteel veranderd,” aldus Carusone. “De focus ligt niet meer op experts maar op netwerken van expertise. Dit leidt tot een open manier van werken en zal alle silo’s binnen bedrijven doen verdwijnen waarmee alle expertise die er bestaat vrij beschikbaar komt, niet alleen voor alle werknemers maar uiteindelijk ook voor onze klanten.”

Succes

En, vraag is dan altijd, wat is de ROI? Uiteraard is er een aantoonbaar effect naar een groei in sales, zoals het voorbeeld hierboven. Maar de werkelijke winst zit ‘m in de groei van de onderlinge samenwerking, in het delen van kennis het verbeteren van de manier waarop mensen werken. Het succes van ‘online social collboration’ is niet te meten zoals je je verkoop meet. Of, zoals Andrew het in zijn presentatie verwoordde: “How do you measure the success of your marriage?”

Hieronder het gehele interview met Andrew Carusone.

Rene van den Bos
Co-founder DigiRedo bij DigiRedo

Na 4 jaar als dierenarts in de gezelschapsdierenpraktijk (honden, katten en kleiner spul) gewerkt te hebben was ik toe aan meer dynamiek. Die vond ik in de (veterinaire) farmaceutische industrie (Intervet) waar ik mijzelf op de International Marketing afdeling ontwikkeld heb tot marketeer met een grote interesse in marketing communicatie. Het was ook in die omgeving dat ik samen met mijn huidige business partner Erik van der Zijden (ook actief blogger op Marketingfacts) de kracht van de (nu nog) nieuwe media en met name rich media ontdekte. Na wat experimenteren besloten we in 2007 DigiRedo op te richten, met als doel bedrijven en organisaties te helpen hun communicatie te verbeteren door New Media tools in te zetten. Wij richten ons op zowel op externe en interne communicatie, waarbij vooral laatstgenoemde nogal ondergewaardeerd wordt. Ten onrechte! Met veel succes hebben wij in diverse bedrijven podcasting programma's (audio en video) ontwikkeld voor de interne bedrijfscommunicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!