FD.nl wordt een betaalde website

15 juni 2011, 06:00

Sinds vanochtend is de website van het Financieele Dagblad een betaalde site geworden. Een abonnement op de roze gekleurde website kost 175 euro per jaar. Daarvoor krijgen lezers van de zakenkrant naast toegang tot de website wekelijks de zaterdagkrant FD Weekend. Voor de krantenabonnees blijft de website gratis. Geregistreerde, maar niet betalende, gebruikers kunnen tot 10 artikelen per maand lezen. Niet geregistreerde gebruikers kunnen slechts 1 artikel per maand inzien. Het Financieele Dagblad is hiermee het eerste betaalde online dagblad in Nederland. Het gaat met dit model titels als de Financial Times en The New York Times achterna.

”Door FD.nl betaald te maken kunnen we in alle kanalen kwaliteitsjournalistiek verder ontwikkelen en blijven innoveren. Het is een eerlijk, gezond en duurzaam verdienmodel waardoor we waardevol nieuws sneller beschikbaar kunnen maken”, aldus Jacques Kuyf, algemeen directeur FD Mediagroep.

Op dit moment bezoeken maandelijks 900.000 Nederlanders de website van het Financieele Dagblad FD.nl. Per dag komt dat neer op zo’n 130.000 bezoekers. FD Mediagroep verwacht het komend jaar enkele duizenden digitale abonnees te mogen verwelkomen. De krant houdt er echter ook rekening mee dat het bezoek aan de website fors terugloopt door de betaalpoort.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Erwin van Faassen

    Goede content is geld waard. Of het er voor betaald wordt is altijd een afgeleide discussie. Erg stoer om te lezen dat er een (grotere) partij de stap durft te zetten. Het blijft een glazen bol, waarbij de kwaliteit doorslaggevend zal moeten zijn / blijken. De strijd en ware lakmoesproef is begonnen …


    15 juni 2011 om 14:33
    Mike van Hoenselaar

    Ik vraag me serieus af of er geen andere verdienmodellen zijn voor kranten. Is er geen enkel model te verzinnen waarin de drempel om voor FD te kiezen lekker klein is en er toch revenue op gang komt?

    Wat als je tegoed kunt krijgen door te sparen. Dus als vrienden van jou artikelen lezen jij ‘views’ krijgt. Hoe meer deze lezen hoe meer jij kunt lezen. Als je tegoed op is en je leest zelf artikelen dan kost je dat 0,01 per view bijvoorbeeld. Maar voor elke view die jij doet kunnen jouw vrienden weer een ‘view’ krijgen.

    Een andere constructie is dat mijn vrienden betalen voor elke ‘view’ die ik doe. Wat zij dus moeten doen is ook blijven lezen. Degene die FD niet meer leest betaald voor het artikel.

    Wat vinden jullie?


    16 juni 2011 om 05:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief