PR-case: Foutieve prijzen bij uitverkoop Mail-a-Mac

13 juni 2011, 06:22

Ik denk dat Mailamac gisteren het grootste aantal orders op een dag heeft ontvangen, maar blij zullen ze er niet mee zijn. Diverse producten stonden in de uitverkoop waaronder iPads 64gb Wifi met 93% korting voor €40,46 incl. BTW en een Macbook 13” met 88% korting voor €114,24. Pracht aanbod of toch niet?

Gisteren stond op de site onderstaande aanbieding. Vandaag enkel de melding “Wegens een technische storing is Mailamac.nl tijdelijk niet bereikbaar.”

Bij One More Thing werd gisteren de volgende reactie geplaatst:

“Zoals enkelen van jullie al opgemerkt hebben ondervinden we problemen met onze prijzen. We zijn druk bezig te onderzoeken wat er mis gaat en hopen het snel gecorrigeerd te hebben.

Mailamac team”

En even later de volgende reactie:

“Beste mensen,

De bron van de storing is ondertussen gevonden en wordt momenteel opgelost. Helaas is door een aanpassing in het systeem tijdens het inladen van de producten een verkeerd veld in een ‘actieprijs’ veld terecht gekomen. Een stomme fout, dat zullen we zeker niet ontkennen. Ook iedereen die we het idee hebben gegeven vandaag een mooi koopje te kunnen scoren moeten we dan ook onze excuses aanbieden.

Hopelijk begrijpen jullie dat deze systeemfout niet tot gevolg kan hebben dat wij daadwerkelijk voor de verkeerd vermelde prijzen zullen leveren. Alle klanten welke een order hebben geplaatst voor één van deze items, zullen indien zij reeds hebben betaald, zo snel mogelijk het aanschaf bedrag krijgen teruggestort.

Nogmaals excuus.

Team Mail-a-Mac”

Omdat de site van MailaMac zelf nog uit de lucht is, kan niet met 100% zekerheid worden worden vastgesteld dat het om een officiële reactie gaat.

Gisteren liep de buzz op twitter al aardig op. Eerst over de actie zelf en daarna over de eventuele verplichtingen van MailaMac. Hieronder een greep uit de tweets gebundeld op Keepstream.

Na de melding van de technische storing , kwamen al snel de verwijzing naar een tweetal gerelateerde cases. Zo maakte Otto er al een puinhoop van in een eerdere case, maar waren ze niet verplicht te leveren volgens de rechter. In het kort stelde de rechter dat de prijs zodanig laag was dat je als consument had kunnen weten dat dit een fout was. De andere case betreft Bol.com waar een fout was gemaakt in de prijs van een camera.

Maar online worden ook de verschillen benoemd met deze twee cases. Kon de consument wel aannemen dat de prijs niet juist? was zo stelt Lubbert Kramer:

“Het is niet raar om uit te gaan van een werkelijke aanbieding, waarom?

  1. De banners die aangaven korting tot 428 euro

  2. De kortingsprijs van het product binnen de 428 euro viel

  3. Er op de uitverkooppagina producten stonden van 5% korting tot xx% procent korting

  4. Zaak is niet te vergelijken met OTTO met tv, dat ging om 1 product wat nieuw was, nu ging het om verouderde producten, oudere macbook, oudere ipad, oudere etc etc en zou het best een stunt kunnen zijn

  5. Tijdens de verloop van de middag wisselde het aanbod op de uitverkooppagina, ook verdwenen producten, zo heb ik een iPad + 3g gekocht terwijl later alleen wifi versie op de site stonden.

Hierdoor laat ik ze niet zomaar al mijn aankopen annuleren en zeggen het was een fout, namelijk een uitverkooppagina betekend voor dump prijzen en als het dan binnen de korting valt, moeten ze iig bepaalde delen leveren waar de fout niet bij zat!”

En inmiddels kun je ook al je je emailadres achterlaten bij iemand die actief is op OMT, om op te hoogte te blijven van een eventueel juridisch proces.

In de tussentijd…

Aan aandacht voor MailaMac geen gebrek op Twitter of bijvoorbeeld Gathering Tweakers.

En bundelen de Mail-a-mac gedupeerden zich op Facebook.

Deze case zal ongetwijfeld in menig presentatie terugkomen, onder andere bij @nickmeijer, maar ook bij @hannekevs en @henriettebalk.

Eén ding is zeker: aan aandacht en werk momenteel geen gebrek bij MailaMac, maar of ze er blij mee zijn?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Ger

    Ik moet hier toch even een lans breken voor Mail-a-Mac. Er dreigt een beeld te ontstaan dat Mail-a-Mac een soort malafide online ‘Mac’-winkel is, zoals er inderdaad vele bestaan. In die categorie hoort Mail-a-Mac nadrukkelijk niet thuis. Het is één van de oudste (1996, geloof ik) betrouwbare online ‘Mac’-leverancies van Nederland, die in hun hele bestaan nog nooit agressieve verkoopacties hebben gedaan over de rug van consumenten. Er is overduidelijk een foutje gemaakt, maar ze dankzij zo’n foutje aan de (juridische) schandpaal nagelen zou in mijn beleving absoluut onredelijk zijn.


    13 juni 2011 om 07:56
    Hanneke van Stokkom

    Ik ben ervan overtuigd dat Mail a Mac een betrouwbaar bedrijf is. Geloof ook niet dat dat nu ter discussie staat. Wat ik interessant vind aan deze case is hoe snel social media hiermee aan de haal gaan. Wederom een voorbeeld van hoe belangrijk monitoring is. In dit specifieke geval is er zoveel buzz rondom de site van Mail a Mac gecreëerd, dat het voor hen commercieel gezien best interessant zou kunnen zijn om, (en laat ik dat even nuanceren, als de schade niet al te groot is,) gebruik te maken van de hype die nu ontstaan is. Denk eens aan hoeveel extra naamsbekendheid ze zouden kunnen opbouwen als ze wel zouden uitleveren.

    Ik heb er alle begrip voor als ze dat niet doen, ieder bedrijf kan fouten maken, maar pr technisch ben ik erg benieuwd wat hun volgende stappen zijn. Met alle stunt aanbiedingen die op internet te vinden zijn, vind ik het overigens niet vreemd dat mensen even hebben gedacht dat dit misschien toch waar zou kunnen zijn. De aanbieding stond nu eenmaal onder “sale”.


    13 juni 2011 om 08:32
    media

    Ik zou Mail-a-mac adviseren er een ludieke actie van te maken, het verlies te nemen en de free publicity te gebruiken. Geen idee om hoeveel bestellingen het gaat, loop dit echt in de papieren dan zou je onder de bestellers een aantal producten kunnen verloten of ze allemaal een goede korting aanbieden bij toekomstig aanschaf van Apple-producten.


    13 juni 2011 om 11:18
    evroekel

    @marketingfacts denk dat verlies nemen vrijwel niet te doen zou zijn, hoewel dat een megastunt zou zijn en bijzonder veel publiciteit zou opleveren 😉 Maar domweg alle bestellingen annuleren zonder zoiets als jij voorstelt (verloting o.i.d.) erg kort door de bocht zou zijn. De Mac-fans zijn addicted en (schat ik in) redelijk online actief, dat moet je meenemen.

    Benieuwd waar MailaMac dan ook morgen (?) mee gaat komen als de site weer live komt.


    13 juni 2011 om 12:36
    Mike van Hoenselaar

    Van het weekend inderdaad deze actie voorbij zien komen. Deze situatie is een erg interessante vind ik. Dit omdat deze afwijkt van de bol.com en otto-cases. Dit mbt het vermelden van stuntverkoop zoals in het artikel vermeld. Dat er een rechtzaak komt lijkt me onvermijdelijk. Een search op twitter op mailamac levert al genoeg veel negatieve reacties op.

    Als ik mailamac was zou ik het hier in ieder geval niet bij laten zitten. Schakel desnoods ervaren mensen in om een keer te komen praten (vandaag!) om hier het beste uit te komen. Ze hebben nu een hele hoop ogen op ze gericht vandaag waar veel bedrijven een moord voor zouden doen. De vraag is dan ook of het niet een pr-stunt is geweest ipv een productenstunt.

    Ik ben het met janmetdepet eens dat er echt een hele groep mensen zijn die zich eens flink achter de oren moet krabben als ze serieus denken dat een bedrijf met zo’n kortingen zomaar uitleveren. Toch is er ook weer iets over te zeggen natuurlijk. Vaak door dit soort mensen (de brutaalste) wordt er vaak wel actie ondernomen door bedrijven. In dit geval Mailamac dus.

    Ik heb in ieder geval mijn factuur in de mailbox zitten. Heb me beperkt tot 1. Zal ook niet huilen als hij niet geleverd wordt, maar wilde gewoon eens kijken hoe zo’n bedrijf dat nou aanpakt. Ben heel erg benieuwd.


    14 juni 2011 om 03:02
    Louis Klomp

    Zeker de inkoopsprijzen weergegeven ;-P


    14 juni 2011 om 08:55
    Sam

    Ja daar laten ze dus een kans liggen hoor. Snap echt niet dat ze eerst 2 dagen stil zijn om dan met een wat lullig excuusje naar buiten te komen. Later geüpdatet met een leuk plaatje op de voorpagina, dat dan weer wel.


    14 juni 2011 om 11:58
    Hanneke van Stokkom

    @Sam helemaal mee eens. Ze hadden hier op een prachtige manier gebruik van kunnen maken. Jammer.


    14 juni 2011 om 12:02
    Mike van Hoenselaar

    Vind het wel apart dat er geen compensatie is van enige vorm. Daar had zeker meer in gezeten. Heb nu toch wel een domper van het Mail-a-Mac gekregen. Ze laten de fout nu deels bij de klant liggen dat deze dom zou zijn.

    [blockquote]

    We hebben besloten geen compensatie te bieden, dit om onder andere de volgende redenen:

    * De genoemde prijzen waren dermate laag dat het direct duidelijk moest zijn dat er hier sprake was van een fout. Vele klanten hebben dit ook aan ons bevestigd.

    * Er is geen schade geleden, het betaalde bedrag wordt zo spoedig mogelijk teruggestort.

    * We hebben op onze website een voorbehoud gemaakt betreffende typfouten.

    [/blockquote]


    14 juni 2011 om 12:05
    Patrick

    Wel een mooie manier om gratis veel publiciteit te genereren. En als je er juridisch mee wegkomt…

    Dit schept mogelijkheden voor bedrijven die het niet zo nauw nemen met de regelgeving, en die minder last van reputatie-schade zouden hebben als Mail-a-mac.


    14 juni 2011 om 18:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!