• Mobile
    wordt gesponsord door

Search Advertising via de iPad: Waar wacht je nog op?

Search Advertising via de iPad: Waar wacht je nog op?

Het internet via mobiele apparaten is inmiddels een gemeengoed. Loop een willekeurige telefoonwinkel binnen en het is zoeken naar een ‘ouderwetse’ telefoon zonder touchscreen. Ook het aantal tablet PC’s neemt gestaag toe, met Apple’s iPad als koploper. Het doen van een aankoop via een smartphone nodigt nog niet uit. Hoe anders is dit met de iPad?

Mobiel internet laat de afgelopen jaren een continue groei zien en zal met een toename van het aantal smartphones en tablet PC’s blijven groeien. Waar smartphones vooral gebruikt worden onderweg en op het werk, voldoet de tablet PC als hip surrogaat voor de laptop.

Search Advertising succesvol op iPad

Het aantal aankopen dat via een smartphone wordt gedaan is schaars. Daarvoor wordt het apparaat (nog) nauwelijks gebruikt.  Dit is anders bij de tablet PC, in het bijzonder de iPad van Apple.

Uiteraard is het volume van een iPad campagne aanzienlijk lager dan het behaalde volume bij de campagnes gericht op de ‘ouderwetse’ computer. Er zijn immers meer PC’s dan iPads. Als het volume laag is, is het dan zinvol om Advertising campagnes op te zetten gericht op tablet PC’s? Naar mijn mening is dat zeer zinvol.

Voor diverse e-commerce websites adverteren we met Google AdWords gericht op bezoekers met een iPad. Het verschil met campagnes gericht op Desktop & laptop computers is opvallend:

  • CTR is gemiddeld 300% hoger dan bij de desktop/laptop campagne.
  • CPC is 1/3 van de CPC bij de desktop/laptop campagne.
  • Succespercentage ligt zo’n 90% hoger dan bij de desktop/laptop campagne.
  • Kosten per conversie ligt 80% lager dan bij de desktop/laptop campagne.

Op dit moment is er nog weinig concurrentie waardoor de kosten per klik erg laag zijn. Door nu te starten met adverteren op tablets, profiteer je van lage klikkosten en genereer je data over het zoekgedrag op iPads. In de wetenschap dat het gebruik van tablets zal toenemen, is dit waardevolle data. Want dat het gebruik van tablet PC’s zal toenemen is een feit: Welke fabrikant van smartphones heeft nu nog geen tablet PC gelanceerd of aangekondigd dit te gaan doen? 

Search advertising campagnes inrichten voor de iPad?

Het opzetten van campagnes gericht op iPad bezoekers hoeft niet veel tijd in beslag te nemen. Om te beginnen kun je bestaande campagnes overzetten en aanpassen. Het opsplitsten van deze campagnes heeft o.a. de volgende voordelen:

  • Formuleren van specifieke doelstellingen
  • Budgetverdeling
  • Instellen van specifieke CPC biedingen
  • Advertentieteksten aanpassen op doelgroep
  • Opbouw van historie!

Mobiel adverteren is een Sleeping Giant die langzaam aan het ontwaken is.

Dit artikel verscheen eerder op het blog van Traffic4u


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.