SiteSuggest (5): NHA.nl

23 mei 2011, 07:00

Ik heb een blauwe maandag gepoogd wat woorden Indonesisch op te pikken middels een cursus bij de NHA. En hoewel er vanalles op te merken valt over de cursus en de begeleiding daarbij, ga ik het nu eens hebben over de geheel vernieuwde website van de NHA. Groots aangekondigd in een nieuwsbrief (die ik nog steeds krijg omdat het mij moet herinneren dat ik mijn cursus weer op moet pakken) met de grote woorden: “Naast de lay-out, die we in een nieuw jasje hebben gestoken, is er veel aandacht besteed aan de verbetering van het gebruiksgemak. Vanaf nu kunt u nog eenvoudiger en sneller uw gewenste cursus vinden!”. Zeker de woorden “met trots” die er boven stonden, zetten mij aan tot het slaken van een diepe zucht (want trots is vaak nogal onterecht), om dan toch maar op de link te klikken om het geheel eens zelf te aanschouwen…

Oude site:

Nieuwe site:

Eerste indruk

Na mijn initiële zucht opende ik de website. Gelukkig kon ik toch wat opgelucht ademhalen. Het ziet er namelijk niet slecht uit. Iets strakker, wel wat drukker, maar zeker niet slechter dan de vorige site. Kon ook haast niet, want die stamde voor mijn gevoel wel erg uit de nineties. Wat opvalt is het gezicht van Quinty Trustfull dat je lieflijk lachend tegemoet straalt. Hoewel ik daar echt niet warm of koud van word en me zelfs afvraag of het geen schade doet aan haar imago dat ze een cursus volgt bij de NHA, kan ik me voorstellen dat mensen een bekend gezicht wel prettig vinden. Maar dat is niets nieuws, Do (de zangeres) vrolijkte eerder al de website van het NHA op. Tot slot valt op dat de voorpagina blijkbaar erg is ingericht om ons te overtuigen van de kwaliteiten van de NHA. Het staat vol met kreten als “100% laagste lesgeld tarief” en “ISO 9001 gecertificeerd”. Ik geloof dat dat niet de belangrijkste dingen zijn die ik wil weten, eerlijk gezegd, maar daar valt over te twisten. Het neemt in ieder geval zo’n 50% van de homepage in beslag en die hadden ze ook kunnen besteden aan meer kwaliteitsteksten, goed voor de vindbaarheid en de vulling.

Gebruiksvriendelijkheid

Laten we voorop stellen dat in vergelijking met de oude website de gebruiksvriendelijkheid een stuk verbeterd is. De website heeft wel soort van simpele navigatie van de oude website weten te behouden, maar het lijkt beter. Bij een categorie waar meerdere onderwerpen (cursussen) onder hangen, klapt het netjes uit zodat je direct een overzicht hebt van wat er beschikbaar is. Ook op de pagina die bij de categorie hoort krijg je een overzichtje, met wat tekst erbij. De tekst geeft overigens niet altijd evenveel uitleg over hoe het werkt en of je daadwerkelijk één van die cursussen THUIS kunt studeren. Want als ik nou een beetje naïever was en geen verstand had van aanbieders van cursussen en opleidingen, dan had ik op 50% van de pagina’s niet geweten dat je de genoemde cursussen thuis kunt studeren. Klein dingetje, niet geheel onbelangrijk. Het uitgeklapte menu klapt overigens niet terug na nog een keer klikken en dat stoort wel een beetje. Verder is het logo overal klikbaar behalve op de homepage. In mijn vorige SiteSuggest ontstond daar nog een beetje discussie over, maar feit blijft dat dat toch een usability-ding is en dus doen ze het hier volgens de regels goed. Ook zijn breadcrumbs toegevoegd om de navigatie wat makkelijker te maken, waardoor dan toch een beetje kudos. Voor het overige: je krijgt overal netjes de kans om je in te schrijven (wel met een rode knop en ben toch van mening dat een rode knop niet heel bevorderlijk is voor de conversie, maar het hoort vast bij de huisstijl). Het inschrijfformulier is aardig eenduidig. Wel kun je kiezen om aan te geven dat je in een ‘ander land’ woont, waarna je zélf een land moet invullen. Ik heb niet gekeken of er gecontroleerd wordt of het land bestaat, maar lijkt me gevoelig voor grappige suggesties…

Ter vergelijking: hoewel ik de homepage van LOI minder duidelijk vind (nogal veel in één keer), is de uitleg op de gehele website stukken duidelijker en vollediger dan bij NHA. Me dunkt dat NHA qua inhoud van de website best meer mag afkijken bij de concurrentie.

Vindbaarheid

Goed, even de diverse tools aangeslingerd om een korte scan te doen van de website van NHA. Wat met name opvalt is dat de meta-descriptions op de meeste pagina’s wel afdoende zijn en ook niet te lang zijn (maximaal 155 karakters). De titels daarentegen zijn veel te lang (meer dan 65 karakters) en te weinig beschrijvend. Het is goed mogelijk dat het CMS ervoor zorgt dat de lange “opleidingen als thuisstudie” etc er per se achter moet staan, maar dit neemt zoveel plek in beslag dat er geen ruimte overblijft om creatief te zijn met de titel. Jammer. De website is verder goed geïndexeerd in Google met 617 pagina’s. Ze zijn niet allemaal even goed vindbaar op korte keyphrases, maar op de long tail keywords doet NHA het niet heel slecht en staan ze vaak in ieder geval op de eerste pagina van Google. Voorbeeld: op “MBO Beveiliging” is geen NHA te zien, maar op “thuisstudie MBO Beveiliging” staat NHA op 4, onder het ROC. Wat betreft het aantal backlinks, dat zit wel goed. Diverse tools tellen er minstens 10.000 naar de gehele site. Verder met de code: die ziet er in de basis goed uit, geen overmatig gebruik van javascript of css in de code zelf, netjes met <div> gewerkt. Wel had de <div> met de broodtekst meer naar boven geplaatst kunnen worden in de code, zodat Google sneller bij de belangrijke inhoud uitkomt.

Inhoud

Zoals ik al meldde bij mijn eerste indruk, vind ik dat sowieso op de homepage te weinig nadruk wordt gelegd op de inhoud van de cursussen, de begeleiding en alle andere gemakken van thuis studeren met NHA. Nee, in plaats daarvan wordt de nadruk gelegd op keurmerken, het promoten van het weinige lesgeld dat je betaalt en promoten van de reis naar een stad naar keuze. Ook wordt dit uitgelegd in afbeeldingen en niet in tekst, zodat de weging bij Google natuurlijk minimaal is, want ook fatsoenlijke alt-tags ontbreken bij de meeste afbeeldingen. Verder opent bijna iedere pagina, categorie of cursus, met een afbeelding, met daarnaast wat unieke punten voor NHA. Wat ik daar graag had willen zien zijn de unieke punten voor díe specifieke cursus of categorie. Zodat je meteen al kunt zien wat het belangrijkste is dat je moet weten over de cursus of het soort cursus. Ik mis verder dat alles over een cursus in hapklare stukken wordt uitgelegd. Er staan weliswaar tussenkoppen (die niet als <h2> worden weergegeven in de code), maar daarna is de tekst alsnog zo lang dat het niet lekker leest. Wel is het oke dat ze in verschillende tabbladen onder andere aangeven wat het programma van de studie is, wat het kost en hoe lang het duurt. Maar nogmaals, de tekst in de tabbladen is soms te lang.

Houdbaarheid

Ik ben er bijna van overtuigd dat deze website over een aantal jaren weer zo ouderwets aanvoelt als dat de oude website nu doet. Lang niet alles klopt, het ziet er niet spectaculair anders uit, het is niet bijzonder qua inhoud en uitleg en geeft me niet het gevoel dat ik helemaal op de goede plek ben voor een professionele cursus of opleiding. Goed, dat kan versterkt worden door mijn eigen cursuservaring, maar zeg nou zelf: de uitstraling van LOI of NTI is heel wat professioneler, ook al valt er nog genoeg aan te merken op die websites. Nee, goed afkijken is soms beter dan een halve eigen uitvoering. Binnen 2 jaar moet deze website weer in een nieuw jasje, voorspel ik.

Eindoordeel

De nieuwe website van de NHA is stukken beter dan de oude. Die was echt hard aan vervanging toe en ik ben ook heel blij dat er een nieuwe website is. Hij is zeker bruikbaar, niet slecht vindbaar, maar er valt nog zoveel op aan te merken en te verbeteren dat ik echt maar net een voldoende durf te geven voor deze website. Dus, mager zesje. Werk aan de winkel dus!

Heb je ook onlangs een nieuwe site gespot en wil je dat ik daar mijn (kritische) blik even overheen laat gaan? Stuur dan even een tweet (@insperide of @anneliesje) of mail even.

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

6 Reacties

    Eric van Hall

    Goed artikel Annelies. Ik heb het met belangstelling gelezen, daar wij betrokken zijn be de website van NTI. Alleen één kleine opmerking mijnerzijds: ik zou ik uit oogpunt van de leesbaarheid de kleurstelling van de tabel onderaan het artikel aanpassen. Ik kan nu de headers niet lezen.


    24 mei 2011 om 06:19
    Annelies Verhelst

    Beste Eric,

    Dank voor je reactie! Ik zal de volgende keer de headers even lichter maken ;-).


    24 mei 2011 om 06:47
    Alphons Dijk

    Hallo Annelies,

    Goed geschreven artikel.

    Toevallig ben ik net bij HNA begonnen met een cursus Webpage Designer. Nu ik dit heb gelezen begin ik twijfels te krijgen of het wel zo verstandig was om bij NHA een cursus te volgen. Ik ben zeer benieuwd of ik bij NHA echt wel wat goeds ga leren?

    De site van NHA is de laatste tijd erg vaak uit de lucht, waarschijnlijk zijn ze na het lezen van jou artikel hun site aan het verbeteren?


    17 januari 2013 om 10:03
    Annelies Verhelst

    Hallo Alphons,

    Ik hoop dat de bouw van de website losstaat van hun eigen skills in het lesgeven over webdesign. Waarschijnlijk is de bouw van de website volledig uitbesteed, en hebben de docenten waar jij les van krijgt daar niets mee te maken.

    Kortom, maak je geen zorgen, pas als je denkt dat je docent onzin vertelt heb je iets om zorgen over te maken.


    17 januari 2013 om 10:06
    Chamomile

    Wow Juan, yo8&u#217;re showing your age with the Ickey shuffle reference. I remember the Ickey shuffle! I can still do it too, minus the backflip. I really like your football analogy. Well done!


    9 augustus 2016 om 05:25
    Juna Hilaire

    I will like more information about the telemarketing courses and hair dressing


    29 augustus 2016 om 23:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!