Zes niet te missen blog en #Twitter tips om meer dan 100 tweets te halen

JDC
27 april 2011, 14:11

Professioneel aan social media marketing doen is moeilijk. Bloggen “voor business” vraagt ook vaardigheden en kennis van verschillende vakgebieden om het echt goed en relevant te doen. Maar bloggen en social media marketing kunnen ook heel gemakkelijk zijn. In deze post vind je 6 tips om gegarandeerd veel bezoekers te krijgen en (re)tweets te behalen.

1) Houd het kort en to-the-point

Blog nooit zoals ik het doe op MarketingFacts. Onthoud je van lange stukken want mensen scannen informatie en willen hapklare brokken. Maak je content dus kort en scanbaar. Gebruik tussentitels, bullet points en opmaakelementen die je post makkelijk te verteren maken.

2) Kies voor een thema dat mensen aanspreekt

Als je wil scoren, moet je nooit bloggen over moeilijkere thema’s of onderwerpen waar jij het wil over hebben. Analyseer wat het goed doet en vermijd de rest. Schrijf op een marketingblog bijvoorbeeld niet over conversiemarketing of lead generation maar over sociale media als dat het onderwerp van het moment is.

3) Blog en tweet als een goede e-mail marketeer

De titel van je post is cruciaal. Hij is als de onderwerplijn van een e-mail. Zorg dus voor een wervelende titel die mensen doet klikken, gebruik superlatieven en speel in op psychologische motieven zoals de drang om “mee te zijn”. Zo kun je “niet te missen” toevoegen in je titel of modieuze begrippen zoals “social media marketing”. Gebruik woorden als “succesvol”, “super” of “super succesvol”.

4) Test en tweet diverse onderwerplijnen

Stop je blogpost vol tussentitels of oneliners die je nadien kunt gebruiken om je post nogmaals te tweeten. Sommige bloggers maken hier hun beroep van en tweeten jaren na datum opnieuw hun posts. Niemand merkt het op.

5) Stop een hashtag in je titel

Waarom moet je de lezers van je post zelf hashtags laten verzinnen? Stop er gewoon één in je titel, dan ben je al zeker dat je tweet meer wordt opgemerkt. Kies voor populaire hashtags zoals #socialmedia of #smm. Met wat zoekwerk vind je wel een bot die je tweet in functie van hashtags of woorden in je titel oppikt.

6) Koppel een belofte en beeld aan je thema

Schrijf een post met 6 tips om meer dan 100 tweets te halen. Zo maak je een concrete belofte. Vermeld het aantal tips en de resultaten die je garandeert. Kies opnieuw voor een makkelijk thema dat mensen, vaak zelfs zonder de post te lezen, blindelings zullen retweeten.

Als uitsmijter nog deze: als de zes voorgaande tips niet voldoende werken kun je ook infographics opnemen over je thema (best van die lekker lange) of 9 tips schrijven en 200 tweets beloven.

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Peter Minkjan

    Is dit serieus of een parodie op een blog met tips waar je wat aan hebt? In het laatste geval heb ik het niet helemaal door en kan je deze reactie vergeten. In het eerste geval vind ik dit een van de slechtste berichten die ik in lange tijd op Marketingfacts heb gezien.


    28 april 2011 om 05:23
    iscoop

    @PeterMinkjan 🙂


    28 april 2011 om 05:27
    anoniem

    @PeterMinkJan

    Ik vroeg me dat ook al af – zelden zo veel nietszeggende “tips” bij elkaar gezien; laten we maar hopen dat het een poging tot trollen was (geen idee waarom StumbleUpon me overigens naar deze pagina meende te moeten sturen).


    29 april 2011 om 11:04
    Peter van Loevezijn

    @PeterMInkjan Zelfde mening. Mag toch hopen dat het als parodie bedoeld is, want anders hebben we hier de blogzeperd van het jaar te pakken.


    2 mei 2011 om 13:08
    Sarah van Dee

    Blijf komen met artikels over blogs en andere social media. Ondanks dat het voor mij minder interessant is op zakelijk gebied, haal ik er toch nuttige informatie uit!


    3 mei 2011 om 10:20
    wimwoning

    En inderdaad, 113x getweet, lol 🙂


    3 mei 2011 om 11:13
    iscoop

    Ja, het was een parodie. Moet er nog een post over schrijven. TIJD……


    28 mei 2011 om 13:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!