Salesforce.com koopt Radian 6 (+ korte analyse)

Salesforce.com koopt Radian 6 (+ korte analyse)
, i-SCOOP
@iscoopbiz

Alle credits aan m’n landgenoot Robin Wauters die het nieuws op TechCrunch schreef : Salesforce.com heeft social media monitoring gigant Radian 6 overgenomen. Een zeer logische en interessante stap: de convergentie tussen social media monitoring, CRM, marketing automation, lead management en web analytics is gewoon dé combinatie waar we naartoe gaan. En alle kanalen spelen daarin een rol.

Robin weet dat Salesforce.com om en bij 276 miljoen USD cash en 50 miljoen USD in aandelen op tafel gooit voor de acquisitie en natuurlijk mogen ook de oprichters van Radian 6 langs de kassa passeren.

Het is “breaking news” dus ongetwijfeld volgen er nog cijfers, interviews en meer van dat lekkers maar belangrijker is de achterliggende evolutie. Je vindt het volledige persbericht ondertussen hier.

Alles wordt geïntegreerd, mensen, en dat is maar goed ook. Dat de tijdsgeest rijp is om een single view op de klant te krijgen en af te stappen van het denken in silo’s en kanalen om naar een klantgerichte, multi-disciplinaire en cross-divisionele marketingaanpak over te schakelen is duidelijker dan ooit.

Bedrijven die willen winnen, moeten integreren, consolideren, analyseren, reageren en omni-present zijn. Natuurlijk binnen het kader van hun doelstellingen en mogelijkheden.

Dat de tijdsgeest er is en iedereen de hype beu is blijkt uit zoveel andere signalen dan deze overname (en vele andere soortgelijke). De klant staat centraal, al de rest draait er om heen. Het is geen toeval dat de presentatie van Olivier Blanchard die ik deze week op slideshare gooide de meest succesvolle van de week is. Het is geen toeval dat het cross-channel verhaal dat ik graag vertel aanslaat.

Over dat verhaal en slideshare gesproken trouwens: ik schreef net voor Selligent een white paper met de naam “Moving towards integrated interactive marketing”. Je kunt hem hieronder bekijken in slideshare of hier downloaden zo je wenst.

Trouwens: je mag je nog aan een resem soortgelijke overname- en consolidatieberichten verwachten in de komende maanden!

Impact op de social media monitoring markt

Wat de precieze impact op de markt van social media monitoring tools zal zijn is natuurlijk koffiedik kijken maar het spreekt voor zich dat er aan de top waar, naast Radian 6, ook Alterian’s SM2 staat (dat al geïntegreerder is, lees ook deze M! post over het belang van social media monitoring waarin een studie van Alterian wordt besproken), verschuivingen zullen zijn. Voor de letterlijk honderden andere vendors wordt het differentiëren of tijdig de juiste partnerships aangaan. En meteen komt het adagium “get big, get niche or get out” (niche kan bijvoorbeeld ook lokaal zijn) uit de prehistorie van Internet weer opduiken. Wordt dus vervolgd.

UPDATE: ik krijg net een e-mail van IAB Europa dat ze op Interact een workshop organiseren met ondermeer M! medeblogger, landgenoot en social media expert Steven Van Belleghem. De titel: “The case for social media in cross-media campaigns”. Als zelfs social media marketers en auteurs als Steven en anderen het over cross-media hebben (voor de goede orde: ik ben een marketeer, geen expert in één of ander domein) weet je hoe laat het is (op het moment van het schrijven van deze update 6 minuten voor drie maar vooral integratietijd).

Je vindt Robin’s post hier. De aangehaalde paper die ik schreef vind je hieronder. Laat het debat beginnen.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Mooi nieuws voor Radian6, wel een flinke bak geld. Dat er op deze manier mega-grote crm-systemen ontstaan is niet te voorkomen, maar is het nog beheersbaar: dat is de vraag in dit geval. In de toekomst zullen de grote marketingsystemen winnen die de verschillende gebruikers verschillende rollen kunnen aanbieden.

    geplaatst op
  • Voor Radian6 en onze klanten is dit een mooie ontwikkeling. Zo blijft de innovatiekracht gewaarborgd. Radian6 blijft als zelfstandige oplossing bestaan en er wordt gewerkt aan een verdere integratie tussen beide systemen.

    Een screenshot van de nieuwe integratie staat op onze site waar ook het persbericht en enige extra informatie te vinden is: http://www.webcarecompany.nl/2011/03/31/salesforce-com-neemt-radian6-over/

    geplaatst op
  • Grappig om te zien dat Radian 6 hier betiteld wordt als social media gigant. In de Gartner 2010 MQ voor External Social Software wordt R6 niet eens genoemd.

    Volgens mij wordt dit zwaar overhyped en zet ik mijn geld op de social business marktleider http://www.jivesoftware.com.

    Jive heeft gisteren nog haar Board of Directors uitgebried met bestuurders die overkomen van Facebook, Google, McAfee en Intel; impressive!

    http://www.cmswire.com/cms/web-engagement/jives-board-of-directors-get-some-new-blood-from-facebook-google-mcafee-gartner360--010709.php

    geplaatst op
  • @Michael Dank voor je commentaar maar bij de feiten blijven:

    1) Gartner's MQ gaat niet over social media listening tools maar over social software
    2) Forrester's Wave: Listening Platforms, Q3 2010 spreekt je tegen
    3) Econsultancy's Online Reputation and Buzz Monitoring Buyer's Guide plaatst Radian 6 duidelijk in de top van de high-end level oplossingen
    4) In onze contreien is het vandaag de facto in corporate omgevingen een marketleider die nu wel op de hielen wordt gezeten door Alterian en vele anderen. Dat komt niet uit een studie maar m'n marktkennis.
    5) Er zijn verschillende oplossingen voor verschillende doelstellingen en doelgroepen
    5) Geen enkele social media tool zal op termijn zin hebben als hij:
    - Ofwel niet geïntegreerd is binnen een cross-channel marketing oplossing of op zijn minst verregaande integratie toelaat met pakweg CRM, marketing automation etc. maar de trend is duidelijk consolidatie
    - Ofwel niet focust op een bepaalde niche of specifieke deelactiviteit en daar dan ook de top is. Dat kan bijvoorbeeld zijn online + offline, media, verticals en noem maar op.

    Over dat laatste ging precies de post. Het gaat niet over geld inzetten maar over wat je wil bereiken. Je kunt fan zijn van een bepaalde software maar dat doet niet terzake in de discussie over markttrends. Dus blijf ik, binnen de social media monitoring markt - die overigens noch in volle ontwikkeling is - bij mijn woordkeuze "gigant". Kijk naar de feiten van wat bedrijven in de Benelux gebruiken!

    Jive is overigens goede software maar meer dan social media monitoring, een segment waarin ik ondertussen meer dan 200 spelers heb geïdentificeerd. Misschien moet ik het lijstje ooit eens posten.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.