Alle credits aan m’n landgenoot Robin Wauters die het nieuws op TechCrunch schreef : Salesforce.com heeft social media monitoring gigant Radian 6 overgenomen. Een zeer logische en interessante stap: de convergentie tussen social media monitoring, CRM, marketing automation, lead management en web analytics is gewoon dé combinatie waar we naartoe gaan. En alle kanalen spelen daarin een rol.
Robin weet dat Salesforce.com om en bij 276 miljoen USD cash en 50 miljoen USD in aandelen op tafel gooit voor de acquisitie en natuurlijk mogen ook de oprichters van Radian 6 langs de kassa passeren.
Het is “breaking news” dus ongetwijfeld volgen er nog cijfers, interviews en meer van dat lekkers maar belangrijker is de achterliggende evolutie. Je vindt het volledige persbericht ondertussen hier.
Alles wordt geïntegreerd, mensen, en dat is maar goed ook. Dat de tijdsgeest rijp is om een single view op de klant te krijgen en af te stappen van het denken in silo’s en kanalen om naar een klantgerichte, multi-disciplinaire en cross-divisionele marketingaanpak over te schakelen is duidelijker dan ooit.
Bedrijven die willen winnen, moeten integreren, consolideren, analyseren, reageren en omni-present zijn. Natuurlijk binnen het kader van hun doelstellingen en mogelijkheden.
Dat de tijdsgeest er is en iedereen de hype beu is blijkt uit zoveel andere signalen dan deze overname (en vele andere soortgelijke). De klant staat centraal, al de rest draait er om heen. Het is geen toeval dat de presentatie van Olivier Blanchard die ik deze week op slideshare gooide de meest succesvolle van de week is. Het is geen toeval dat het cross-channel verhaal dat ik graag vertel aanslaat.
Over dat verhaal en slideshare gesproken trouwens: ik schreef net voor Selligent een white paper met de naam “Moving towards integrated interactive marketing”. Je kunt hem hieronder bekijken in slideshare of hier downloaden zo je wenst.
Trouwens: je mag je nog aan een resem soortgelijke overname- en consolidatieberichten verwachten in de komende maanden!
Impact op de social media monitoring markt
Wat de precieze impact op de markt van social media monitoring tools zal zijn is natuurlijk koffiedik kijken maar het spreekt voor zich dat er aan de top waar, naast Radian 6, ook Alterian’s SM2 staat (dat al geïntegreerder is, lees ook deze M! post over het belang van social media monitoring waarin een studie van Alterian wordt besproken), verschuivingen zullen zijn. Voor de letterlijk honderden andere vendors wordt het differentiëren of tijdig de juiste partnerships aangaan. En meteen komt het adagium “get big, get niche or get out” (niche kan bijvoorbeeld ook lokaal zijn) uit de prehistorie van Internet weer opduiken. Wordt dus vervolgd.
UPDATE: ik krijg net een e-mail van IAB Europa dat ze op Interact een workshop organiseren met ondermeer M! medeblogger, landgenoot en social media expert Steven Van Belleghem. De titel: “The case for social media in cross-media campaigns”. Als zelfs social media marketers en auteurs als Steven en anderen het over cross-media hebben (voor de goede orde: ik ben een marketeer, geen expert in één of ander domein) weet je hoe laat het is (op het moment van het schrijven van deze update 6 minuten voor drie maar vooral integratietijd).
Je vindt Robin’s post hier. De aangehaalde paper die ik schreef vind je hieronder. Laat het debat beginnen.