TNS Nipo b2b marketing barometer 2011: Geen blogs, social media niet belangrijk

TNS Nipo b2b marketing barometer 2011: Geen blogs, social media niet belangrijk

Op het b2bmarketingforum, gisteren in de Westergasfabriek in Amsterdam met keynotes van Josh Bernoff en Mike Volpe, werd een onderzoek van TNS Nipo i.s.m. SpotOnVision over b2bmarkeitng gepubliceerd: de B2B Marketing Barometer 2011. Voor dat rapport, een benchmarkstudie, werden 270 b2b-professionals ondervraagd. Bestedingen in b2b komen aan bod, marketing accountability en de inzet van social media. Een op de drie vindt social media (zeer) onbelangrijk en een even grote groep neemt een neutraal standpunt in, eén op de 8 heeft een strategie.

Social Media

Uit het rapport:

Als men social media inzet, dan gebeurt dit vooral op een niet-interactieve wijze: men beoogt exposure of branding, dan wel te luisteren naar wat er in de markt speelt. Wat dat betreft mag het bandwagon-effect niet worden onderschat: een kwart van de B2B organisaties die met social media actief
zijn, doet dit mede omdat ‘iedereen het doet’. Actieve leadgeneratie is met dit alles vergeleken van wat minder belang, al zegt 38% het mede daarom te doen. Sommigen hebben overigens hele specifieke bedrijfsredenen om social media in te zetten, zoals een respondent het verwoordde: ‘Wij doen dit om de maatschappij te laten zien dat we verantwoord ondernemen, dus het creëren van draagvlak in de maatschappij voor de productie van bont.’

Content marketing

Uit het rapport blijkt, dat het vooral grotere bedrijven zijn die dit instrument inzetten. Onderwerpen worden veelal intern gekozen, bijvoorbeeld in overleg met accountmanagers of salesmanagers. Daarnaast put men uit informatie uit vakbladen of van klanten, bijvoorbeeld in de vorm van interviews. Net als bij het inzetten van social media gebruikt men contentmarketing vooral om de omzet te verhogen, bekendheid te genereren of klanten te informeren (daarmee) aan branding te doen.

Marketingkennis

Een op de zes professionals doet geen moeite om de marketingkennis op peil te houden. Alle anderen maken daartoe vooral gebruik van vakgenoten, vakinhoudelijke tijdschriften en websites. Opvallend is de sterke positie die LinkedIn inmiddels heeft verworven: een kwart van de doelgroep hanteert deze bron om op de hoogte te blijven van relevante marketingontwikkelingen. En blogs…. die staan onderaan ;(

Rapport: b2b marketing barometer 2011


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.