Is een gebruiker op Twitter 30 keer meer waard dan een LinkedIn gebruiker?

10 februari 2011, 21:46

Vandaag publiceerde The Wallstreet Journal een artikel dat Twitter geschat wordt op een waarde tussen de acht miljard en tien miljard dollar. Dat zijn veel nulletjes. 10.000.000.000 dollar!

Ik schreef eerder al dat Twitter wel eens het einde van het jaar niet zou halen zoals ze nu bezig zijn. Maar er zijn nu toch partijen, en niet de minste volgens The Wall Street Journal, die er toch brood in zien. Zowel Google als Facebook schijnen informerende gesprekken te voeren.

Een nieuwe bubble?

We herinneren ons allemaal nog de internet bubble. De Wall Street Journal kopt in haar artikel dan ook met ‘Twitter as Tech Bubble Barometer’. En dat is heel interessant om over na te denken.

Op dit moment zijn er drie grote partijen in de Social Media markt waar, vanuit Nederland gezien, de ogen op gericht zijn: Facebook, Twitter en LinkedIn.

LinkedIn

LinkedIn gaat naar de beurs en verwacht dat haar 90 miljoen leden, totaal 175 miljoen dollar opleveren. Oftewel nog geen twee dollar per lid. In mijn ogen een veel te lage waardering maar ik ben geen belegger. LinkedIn is in ieder geval niet bezig de Bubble op te blazen.

FaceBook

Facebook is groot, nee Facebook is gigantisch. Met ruim 600.000.000 leden wereldwijd lijkt deze partij niet te stoppen. En Facebook haalt nog steeds goed geld binnen van investeerders.

Twitter

Twitter werd twee weken geleden nog geschat op een waarde van 4 miljard dollar. En dat terwijl er slechts dit jaar 150 miljoen aan advertentieopbrengsten verwacht wordt. Twitter kost gewoon veel geld en daar moet snel iets aan gebeuren. Maar zijn 175 miljoen gebruikers, 10 miljard waard.

Overwaarding

Een Twitter-gebruiker is volgens deze waardering 57 dollar waard. Dat is bijna dertig keer meer dan een LinkedIn gebruiker. En dat terwijl volgens mij een LinkedIn gebruiker makkelijker te bereiken is voor advertenties. Het lijkt mij dan een zwaar overdreven waardering.

Resultaten uit het heden zijn geen garantie voor de toekomst.

Ondanks dat iedereen nu veel vertrouwen heeft in de sociale netwerken, moeten we toch af en toe leren van het verleden. Wordperfect was ooit De tekstverwerker, Microsoft was ooit de grootste IT-reus (zijn ze nog, maar in verschillende gebieden hebben ze last van goede stevige concurrenten) en Nokia was ooit de grootste mobiele telefoon aanbieder. En denk aan partijen als IBM en Novell. In het verleden de partijen van de toekomst en in het heden op weg om vergane glorie te worden.

Wat is Twitter waard?

Laten we op marketingfacts dan ook maar, net als op WSJ en Mashable de discussie starten. Wat is Twitter waard?

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Mark de Wit

    Waarderingen blijven arbitrair maar toch denk ik dat Twitter meer waard is dan Linkedin maar minder dan Facebook. Onderschat de virale kracht van Twitter niet. Denk alleen al aan de ontwikkelingen in Egypte. Facebook heeft hierin een grote rol gespeeld maar Twitter droeg ook zijn steentje bij. En vergeet Wikileaks niet met bijna 3/4 miljoen followers. Twitter is here to stay; stel je eens voor dat ze China op enig moment binnen kunnen komen en India Twitter oppikt. Een aandeel Twitter zou best wel eens een topbelegging kunnen zijn.

    Mijn berekening uit de losse pols => Facebook = 600 miljoen gebruikers = 50 miljard $

    Twitter = 175 miljoen gebruikers = bijna factor 3 kleiner = 14 miljard $ -> dus wie koopt voor 8-10 miljard zit op een “rendement” van 40-50%.


    11 februari 2011 om 06:12
    christiaanbeem

    Dit begint nota bene te lijken op de dot com bubbel. Begrijp me niet verkeerd, Twitter en Facebook zijn fantastisch in wat ze doen en ze zijn inderdaad immens groot. Echter, aan het eind van de dag moeten er wel euro’s binnen komen. Ik denk dat iedereen te veel overdonderd is door de duizelingwekkende getallen die rondom deze twee netwerken te vinden zijn.

    Denk nu eens na over wat voor profijt een bedrijf heeft van een Facebook Page. De ‘waste’ tussen je fans is enorm, omdat ‘liken’ nu eenmaal extreem laagdrempelig is. Commitment is ver te zoeken en informatie verdwijnt in de stream.

    Hoe anders is LinkedIn, waar je niet eens zomaar een bericht naar iemand kan sturen zonder dat je deze kent. Hiervoor moet je een premium account hebben en mensen nemen die ook omdat er ECHTE waarde achter schuilt. Ik weet niet over LinkedIn ondergewaardeerd is, maar Facebook en Twitter zijn in ieder geval overgewaardeerd. Hoe kan Twitter met slechts 150 miljoen omzet 50 keer meer waard zijn dan LinkedIn met 200 miljoen euro omzet?

    Als ik moest kiezen bij een bank zou ik mijn geld beleggen in LinkedIn, dat is zeker.


    11 februari 2011 om 13:17
    Michael J. Dawkins

    Ik denk juist dat twitter minder waard is dan LinkedIn. Misschien heeft twitter meer gebruikers maar wie zijn de gebruikers. Dat is ook heel belangrijk om een waarde aan gebruikers te kunnen hangen. LinkedIn heeft ontzettend veel waardevolle data van iedere gebruiker. Om te beginnen een volledige CV! Daarnaast is het platvorm zelf ook belangrijk in de berekening. Weinig mensen die twitter.com zelf bezoeken. Voor LinkedIn zijn geen api’s (of men gebruikt deze veel en veel minder).


    12 februari 2011 om 03:03
    mgvandenbroek

    Ik vind het koffiedikken, als ik eerlijk ben. Aantal gebruikers is inderdaad niet de enige factor om op te scoren. Rolex heeft ook geen 600 miljoen klanten nodig. Kwaliteit van publiek is belangrijk, Dawkins heeft gelijk. Helemaal als je niet gelooft in massa-advertising. Zag gisteren een onderzoek voorbij komen over de slechte performance van Facebook-ads. Zegt ook wel weer iets. Die Tech Bubble Barometer: das een mooie. Zie ook de val van MySpace. Kijk naar wat er voor Hyves is betaald en trek dat eens door?!


    12 februari 2011 om 04:53
    Dominique Meijnen

    YouTube is ook voor een heel groot bedrag overgenomen door Google, terwijl het verlieslatend was. Maar op lange termijn en in combinatie met andere websites uit de eigen portefeuille is de kans op rendement toch vrij groot!


    12 februari 2011 om 05:45
    Jan Willem Alphenaar

    @ dominque. Helemaal mee eens. Maar Twitter wordt dan gewoon een feature, die een waarde toe moet voegen aan andere websites.


    12 februari 2011 om 06:04
    Jan Willem Alphenaar

    @michael_dawkins @mgvandebroek. Ik ben het helemaal met jullie eens. Daarom vind ik de waarde van LinkedIn zo laag ingeschat, of LinkedIn is als enige op de juiste waarde geschat.

    De toekomst zal het ons leren.


    12 februari 2011 om 06:07
    chi666

    Het is inderdaad een interessante vraag. De grap is dat beide waarschijnlijk goed op waarde zijn geschat, afhankelijk van het moment dat je er naar kijkt 🙂 Myspace was het ooit waard, was daarna nog veel meer waard en blijkt het nu niet meer waard te zijn.

    De waarde van een Linkedin gebruiker zou in principe denk ik meer moeten zijn als je kijkt naar de info die hij/zij achterlaat. De mogelijkheden om dit uit te nutten zijn groter. Het gebruik van Twitter heeft een grotere impact en is veel intenser. Het uitnutten van deze waarde is echter veel lastiger omdat de kracht van Twitter in het open systeem zit.


    12 februari 2011 om 06:51
    ronald van den Hoff

    Amerikanen zijn heel goed in het creëren van waarde uit niets. Dat heet opportunisme en daar zijn ze gewoon goed in.

    Douglas Rushkoff, auteur van het boek Life Inc: How Corporatism Conquered the World and How We Can Take it Back, zegt daarover op de CNN blog: “This week’s news that Goldman Sachs has chosen to invest in Facebook while entreating others to do the same should inspire about as much confidence as their investment in mortgage securities did in 2008. For those who weren’t watching, that’s when Goldman got rich betting against the investments it was selling. This time, Goldman is putting up some millions of its own – as if this skin in the game means they couldn’t be up to their old tricks. But the commissions and underwriting fees Goldman is earning for selling that other $1.5 billion of private Facebook shares could be enough to offset the cost of their own investment. And bets against Facebook could be leveraged any number of times”.

    Dus mocht je willen investeren: de 2002 bubble ligt op de loer!


    12 februari 2011 om 07:47
    Paulp

    even ter correctie ik weet niet wie de waarde van 175 miljoen aan Linkedin hangt. Maar er worden slechts een aantal aandelen naar de beurs gebracht ter waarde van 175 miljoen. De waarde van linkedin is op dit moment een veelvoud. Het gaat nu pas om circa 10% van de totale aandelen die op deze manier worden verkocht.


    13 februari 2011 om 09:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!