ReclameReview: MijnPensioenOverzicht.nl

2 februari 2011, 12:58

Deze webcommercial is een soort spin-off van de tv-commercial voor mijnpensioenoverzicht.nl. Het karakter uit de tv-commercial is 20 jaar ouder een waarschuwt ons via de time-phone vanuit 2030 om te checken hoe we ervoor staan. Ik vind het maar een vreemde commercial. Beste leuk bedacht allemaal, dat met Feyax en het strand van Amersfoort, maar het wordt niet echt duidelijk wat er nu zo erg aan is dat deze man zijn pensioen destijds niet gecheckt heeft. Je ziet niet dat hij aan lager wal is geraakt of iets dergelijks. Hij zegt er ook niks concreets over verder. De redenen voor de kijker om actie te ondernemen ontbreken dus.

Credits:

Bureau: MSL Amsterdam

Account: Carin Selders

Creatie: Henjo Guitjens

Editor: ShoSho Amsterdam

Producer: Ellen Hoffman, Yellow Submarine

Regisseur: David Verbeek

Cast: Paul Passchier

De doelstelling:

Mensen bewust maken van het feit dat ze moeten checken hoe ze ervoor staan wat het pensioen betreft.

De uitwerking:

Deze webcommercial is een soort spin-off van de tv-commercial voor mijnpensioenoverzicht.nl. Het karakter uit de tv-commercial is 20 jaar ouder een waarschuwt ons via de time-phone vanuit 2030 om te checken hoe we ervoor staan. Bijbehorende actiesite is www.waarschuweenvriend.nl. Via die site kan de commercial gepersonaliseerd doorgestuurd worden aan bekenden.

Het oordeel:

Ik vind het maar een vreemde commercial. Beste leuk bedacht allemaal, dat met Feyax en het strand van Amersfoort, maar het wordt niet echt duidelijk wat er nu zo erg aan is dat deze man zijn pensioen destijds niet gecheckt heeft. Je ziet niet dat hij aan lager wal is geraakt of iets dergelijks. Hij zegt er ook niks concreets over verder. De redenen voor de kijker om actie te ondernemen ontbreken dus. Wat er ook met de man is gebeurd, hij kan in ieder geval een beeldverbinding met het verleden maken: best knap voor iemand zonder fatsoenlijk pensioen. Dat je deze viral kunt doorsturen is op zich prima, maar daarbij vraag ik me wel af hoeveel mensen dat ook daadwerkelijk gaan doen. Ik ga mijn vrienden er bijvoorbeeld niet mee lastig vallen. De lezers van Marketingfacts val ik er daarentegen wel mee lastig… Wat vinden jullie van deze webcommercial?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Easyleads

    Beste David,

    Ik deel je krititische noten bij dit filmpje. Pensioen leeft niet dat kun je herleiden uit het “overweldigend” aantal reacties op je artikel. Voor jongeren is het een “ver van je bed show” en voor veel mensen is het onbegrijpelijke materie. Mijns inziens zou Financiele Planning een verplicht vak op school moeten worden want je kunt niet vroeg genoeg beginnen met bewustwording en vrijblijvendheid werkt niet. Wat extra verwarrend werkt is dat pensioen wordt gezien als beloningsinstrument maar ook een verzorgingskarakter heeft.

    Verzekeraars en pensioenfondsen hebben vaak geen idee hoe ze de NL op een heldere en eerlijke manier kunnen voorlichten over pensioen. Mijn schoonmoeder begrijpt in ieder geval hun brieven niet. Ze maken of gebruik van een push strategie via het intermediair of kunnen terugvallen op het verplichte karakter van een regeling.

    Wellicht iedereen verplichten tot een financieel advies abonnement te betalen naar draagkracht?


    3 februari 2011 om 07:42
    Hardcopy

    Goed idee van het verplichte vak Financiële Planning op school! Volgens mij worden er trouwens al themalessen gegeven op middelbare scholen over omgaan met geld. En dat is nodig ook.


    3 februari 2011 om 07:48
    Ton van Dijk

    Ik vind ‘m wel grappig! Is het niet meer een viral? ipv een commercial? Tenminste dat begreep ik omdat je ‘m kunt doorsturen en dan jouw naam en die van je vriend in het filmpje komen.


    4 februari 2011 om 09:04
    Hardcopy

    Klopt Ton. Ze noemen het zelf een webcommercial, maar daarbij hoop je natuurlijk altijd op een viraal effect.


    4 februari 2011 om 12:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief