ReclameReview: MijnPensioenOverzicht.nl

ReclameReview: MijnPensioenOverzicht.nl

Deze webcommercial is een soort spin-off van de tv-commercial voor mijnpensioenoverzicht.nl. Het karakter uit de tv-commercial is 20 jaar ouder een waarschuwt ons via de time-phone vanuit 2030 om te checken hoe we ervoor staan. Ik vind het maar een vreemde commercial. Beste leuk bedacht allemaal, dat met Feyax en het strand van Amersfoort, maar het wordt niet echt duidelijk wat er nu zo erg aan is dat deze man zijn pensioen destijds niet gecheckt heeft. Je ziet niet dat hij aan lager wal is geraakt of iets dergelijks. Hij zegt er ook niks concreets over verder. De redenen voor de kijker om actie te ondernemen ontbreken dus.

Credits:
Bureau: MSL Amsterdam
Account: Carin Selders
Creatie: Henjo Guitjens
Editor: ShoSho Amsterdam
Producer: Ellen Hoffman, Yellow Submarine
Regisseur: David Verbeek
Cast: Paul Passchier

De doelstelling:
Mensen bewust maken van het feit dat ze moeten checken hoe ze ervoor staan wat het pensioen betreft.

De uitwerking:
Deze webcommercial is een soort spin-off van de tv-commercial voor mijnpensioenoverzicht.nl. Het karakter uit de tv-commercial is 20 jaar ouder een waarschuwt ons via de time-phone vanuit 2030 om te checken hoe we ervoor staan. Bijbehorende actiesite is www.waarschuweenvriend.nl. Via die site kan de commercial gepersonaliseerd doorgestuurd worden aan bekenden.

Het oordeel:
Ik vind het maar een vreemde commercial. Beste leuk bedacht allemaal, dat met Feyax en het strand van Amersfoort, maar het wordt niet echt duidelijk wat er nu zo erg aan is dat deze man zijn pensioen destijds niet gecheckt heeft. Je ziet niet dat hij aan lager wal is geraakt of iets dergelijks. Hij zegt er ook niks concreets over verder. De redenen voor de kijker om actie te ondernemen ontbreken dus. Wat er ook met de man is gebeurd, hij kan in ieder geval een beeldverbinding met het verleden maken: best knap voor iemand zonder fatsoenlijk pensioen. Dat je deze viral kunt doorsturen is op zich prima, maar daarbij vraag ik me wel af hoeveel mensen dat ook daadwerkelijk gaan doen. Ik ga mijn vrienden er bijvoorbeeld niet mee lastig vallen. De lezers van Marketingfacts val ik er daarentegen wel mee lastig… Wat vinden jullie van deze webcommercial?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Beste David,

    Ik deel je krititische noten bij dit filmpje. Pensioen leeft niet dat kun je herleiden uit het "overweldigend" aantal reacties op je artikel. Voor jongeren is het een "ver van je bed show" en voor veel mensen is het onbegrijpelijke materie. Mijns inziens zou Financiele Planning een verplicht vak op school moeten worden want je kunt niet vroeg genoeg beginnen met bewustwording en vrijblijvendheid werkt niet. Wat extra verwarrend werkt is dat pensioen wordt gezien als beloningsinstrument maar ook een verzorgingskarakter heeft.
    Verzekeraars en pensioenfondsen hebben vaak geen idee hoe ze de NL op een heldere en eerlijke manier kunnen voorlichten over pensioen. Mijn schoonmoeder begrijpt in ieder geval hun brieven niet. Ze maken of gebruik van een push strategie via het intermediair of kunnen terugvallen op het verplichte karakter van een regeling.

    Wellicht iedereen verplichten tot een financieel advies abonnement te betalen naar draagkracht?

    geplaatst op
  • Goed idee van het verplichte vak Financiële Planning op school! Volgens mij worden er trouwens al themalessen gegeven op middelbare scholen over omgaan met geld. En dat is nodig ook.

    geplaatst op
  • Ik vind 'm wel grappig! Is het niet meer een viral? ipv een commercial? Tenminste dat begreep ik omdat je 'm kunt doorsturen en dan jouw naam en die van je vriend in het filmpje komen.

    geplaatst op
  • Klopt Ton. Ze noemen het zelf een webcommercial, maar daarbij hoop je natuurlijk altijd op een viraal effect.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.