SAS Social Media Analytics helpt organisaties bij inzet social media

16 april 2010, 12:25

SAS Analytics geeft concreet en real-time inzicht in relevante informatie vanuit online media

HUIZEN, 13 april 2010 – Met de snelgroeiende populariteit van social media en online conversaties zijn organisaties meer en meer op zoek naar manieren om de impact van social media inzichtelijk te maken en om te zetten in betere klantrelaties en klantenservice, effectievere marketinginspanningen en een beter bedrijfsresultaat. Dit geldt niet alleen voor bedrijven, maar ook voor non-profitinstellingen. De grootste uitdaging daarbij is de enorme hoeveelheid gegevens die de online conversaties en activiteiten genereren, om te zetten en toepasbaar te maken voor het nemen van concrete beslissingen. Organisaties willen social media-gegevens kunnen integreren binnen alle onderdelen van hun organisatie, daarmee de belangrijkste vragen beantwoorden en deze antwoorden toepassen op specifieke zakelijke beslissingen. SAS, marktleider in Business Analytics, speelt in op de wensen van organisaties met betrekking tot online conversaties en biedt nieuwe software waarmee bedrijven daadwerkelijk kunnen profiteren van de zakelijke voordelen van social media.

SAS Social Media Analytics is de eerste bedrijfsbrede oplossing die specifiek ontworpen is om tegemoet te komen aan de behoefte van onder meer marketeers in middelgrote en grote organisaties, in zowel de profit als non-profit sector. Deze software helpt hen social media te interpreteren, voorspellingen te doen en hierop te anticiperen. De nieuwe SAS on-demand software geeft organisaties de mogelijkheid social media-gesprekken op Hyves, Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn, discussiefora en blogs, over een periode van ruim twee jaar te archiveren en te analyseren. Ook laat het zien hoe consumenten staan ten opzichte van hun producten of merken, wie of wat hen beïnvloedt en hoe social media-gesprekken de bedrijfsresultaten beïnvloeden. Zo kunnen organisaties hiermee de antwoorden direct toepassen op merkstrategieën, mediaplanning, public relations en klantenservice.

SAS Social Media Analytics is gebaseerd op SAS’ kracht en ervaring op het gebied van advanced analytics en data-integratie en biedt de volgende voordelen:

Bedrijfsbrede mogelijkheden – SAS Social Media Analytics verzamelt en analyseert grote hoeveelheden data, zowel gestructureerd als ongestructureerd, uit interne en externe bronnen. De combinatie met CRM- en marketingsystemen brengt social media monitoring in lijn met de algemene organisatiestrategie.

Een lange-termijn visie – SAS Social Media Analytics houdt continu een archief van online data bij en gaat tot meer dan twee jaar terug, zodat marketeers na verloop van tijd trends kunnen begrijpen en historische analyses kunnen actualiseren op basis van nieuwe informatie.

Voorspellende analytics – De software biedt de mogelijkheid invloed te kwantificeren en de te verwachten omvang van social media-gesprekken te voorspellen, evenals de impact hiervan op de business. Dit helpt bedrijven resources toe te wijzen, “what-if”-scenario’s te ontwikkelen en belangrijke marketing metrics met elkaar in verband te brengen, zoals merkvoorkeur, webverkeer, effectiviteit van online campagnes en de mediamix.

Uitgebreide taalanalyse – Statistische modellen missen spreektaal en ‘slang’. Marketeers en analisten kunnen met SAS zelf regels aanpassen om sentiment aan onderwerpen toe te wijzen en inhoudelijke expertise toe te passen. Hierdoor worden de statistische benaderingen en de classificering van tekst verbeterd. Deze hybride aanpak biedt meer precisie in het filteren van het sentiment en geeft zo een completer beeld van de voorkeuren en aversies van de klant.

Ondersteuning van meerdere talen – SAS Social Media Analytics is in staat gesprekken te volgen en te analyseren in dertien verschillende talen, waaronder Nederlands, Arabisch, Chinees, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Japans, Koreaans, Pools, Portugees, Spaans en Zweeds.

Mogelijkheid om actie te ondernemen – Zelfs de beste data-analyse is alleen zinvol als de informatie op tijd bij de beslissers terecht komt en eenvoudig hanteerbaar is. SAS Social Media Analytics biedt real-time inzicht door middel van webgebaseerde dashboards, rapporten en waarschuwingen op basis van de workflow. Dit stelt organisaties in staat om tijdig en consistent te reageren over verschillende merken en business units heen.

Kennis van de industrie – SAS heeft klanten in veel verschillende sectoren. Die kennis is meegenomen in SAS Social Media Analytics en biedt branchespecifieke taalverwerking om hogere nauwkeurigheid en relevantie te garanderen.

“De nieuwe social media-oplossing van SAS is een grote doorbraak”, zegt Katie Paine, CEO van KDPaine & Partners. “Ik had nooit gedacht dat geautomatiseerd meten en volgen zo’n niveau van nauwkeurigheid kon bereiken op het gebeid van ‘human coding’, de menselijke communicatie. Met de expertise op het gebied van analytics, het brede overzicht als het gaat om meten, en technologische knowhow, tilt de nieuwe SAS social media-oplossing de inzet van social media door organisaties, naar een nieuw niveau. Een niveau waarop bijvoorbeeld marketeers meer en beter kunnen meten, waardoor ze nauwkeuriger en meer betrouwbare informatie kunnen leveren om hun beslissingen op te kunnen baseren.” “Op dit moment praten consumenten online over producten en diensten, hun ervaringen, hun voorkeuren en aversies. Slimme marketeers luisteren niet alleen naar online conversaties, maar analyseren deze ook om hun middelen beter te sturen en de betrokkenheid en loyaliteit van klanten verder te vergroten”, zegt Karel Kinders, Managing Director bij SAS Nederland. “SAS Social Media Analytics helpt hen gegevens uit online conversaties te combineren met andere klantgegevens om zo een vollediger beeld te krijgen van iedere klant afzonderlijk. Daarnaast is ook de mogelijkheid om de gegevens van de concurrentie te analyseren; een belangrijk nieuw instrument.” SAS Social Media Analytics wordt aangeboden als een on-demand-oplossing. Net als andere on-demand oplossingen van SAS, combineert het de analytische kracht van SAS met de mogelijkheid om de oplossing snel ‘up and running’ te krijgen

Over SAS

SAS is specialist op het gebied van business analytics software en dienstverlening, en de grootste onafhankelijke business intelligence leverancier. Met innovatieve oplossingen binnen een geïntegreerd raamwerk, helpt SAS klanten op meer dan 45.000 locaties hun prestaties te verbeteren en waarde te creëren door sneller, betere beslissingen te nemen.

Al sinds 1976 levert SAS haar klanten wereldwijd ‘THE POWER TO KNOW’.

Meer informatie is te vinden op: www.sas.com/nl.

Copyright © 2010 SAS Institute Inc. All Rights Reserved.

Mediacontact:

SAS Nederland

Hetty Boerakker

Manager Marketing

hetty.boerakker@snl.sas.com

Tel: + 31 35 699 68 49

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!