Ministers zijn Marketeers 1.0: Veel beloven, weinig doen

2 februari 2011, 07:56

Een nieuwe naam creëerde in oktober hoge verwachtingen; het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie zet ondernemerschap en innovatie in het bedrijfsleven hoog op de agenda. Nu – ruim 3 maanden na de beëdiging van het kabinet onder leiding van Mark Rutte – is de hoop omgeslagen in wanhoop. Vorige week haalde innovatie (pdf) wederom negatief het nieuws. Slechts 1% van de industry leaders vindt dat Nederland een “Innovation Champion” is. Tegenover 43% voor onze oosterburen. We lopen achter de feiten aan en van de beloftes in het regeerakkoord komt nog weinig terecht. Het bewijs (zie infographics) toont keihard aan dat ministers niet veel verschillen van de old-fashioned marketeers: veel beloven, maar weinig doen.

In onderstaande infographics staan de kernthema’s weerspiegeld van het regeerakkoord, de (nieuwjaars)toespraken van de ministers en de kamerstukken van de afgelopen maand. In het regeerakkoord spelen innovatie, onderwijs en ondernemerschap nog een belangrijke rol.

Download hier [pdf] de volledige versie van deze infographic.

Enkele maanden later verwijzen de ministers in hun toespraken al veel minder vaak naar deze (ongelofelijk belangrijke) kernwoorden. Het kostte mij zeker 30 minuten om het woord ‘innovatie’ nog terug te vinden.

Download hier [pdf] de volledige versie van deze infographic.

En waar praten ze daadwerkelijk over in de kamer? Juist: ‘Vergunning’, ‘Zorg’, ‘Bedragen’, ‘Vreemdelingenbewaring’ en ‘Loonbelasting’.

Download hier [pdf] de volledige versie van deze infographic.

Innovatie, onderwijs en ondernemerschap staan niet op de agenda in Den Haag, hoewel deze facetten onmisbaar zijn tijdens de broodnodige economische groei. Laat ik afsluiten met een quote uit De Alchemist van Paolo Coelho: “If you start by promising what you don’t even have yet, you’ll lose your desire to work towards getting it.” Beste Mark Rutte en kabinetsleden, neem dit advies aan: maak niet dezelfde fout en geef ruimte aan ondernemerschap, faciliteer innovatie en verbeter het onderwijs.

Een Marketeer 1.0 houdt het niet lang vol in de dynamiek van de transparante informatiemaatschappij.

Jan Spruijt
- bij -

Categorie
Tags

1 Reactie

    Wim de Kleuver

    Veel beloven en weinig geven, doet de gek in vreugde leven !!!!!!!!!


    2 februari 2011 om 08:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!