Mediawinkel bol.com heeft het jaar 2010 afgesloten met een recordomzet van 318 miljoen euro, een groei van meer dan 40 miljoen euro ten opzichte van 2009 (278 miljoen euro). Dat meldt bol.com zojuist in een persbericht (zie hieronder in de comments ook info over winkelopening voor concurrenten). In totaal bestelden meer dan 3 miljoen klanten 16 miljoen artikelen in 2010, de sterkste groei komt uit de categorieën elektronica, speelgoed en digitale boeken. In 2010 breidde bol.com het assortiment verder uit, onder meer door de lancering van tweedehands muziek, dvd’s en games, de introductie van Duitse, Franse, Italiaanse en Spaanse boeken en het verbreden van het elektronica-assortiment met monitoren, desktops en tablet-computers zoals de iPad.
Boeken blijven voor bol.com de grootste productgroep. Deze groep heeft in 2010 sterk bijgedragen aan de groei, zowel door het realiseren van stijgende marktaandelen in Nederlandse en buitenlandse boeken als door een explosieve stijging in de verkoop van digitale en tweedehands boeken. Zo verdrievoudigde de verkoop van digitale boeken sinds de introductie in 2009. Bol.com is met afstand marktleider in de markten voor digitaal lezen en tweedehands boeken.
De productgroep elektronica was in 2010 na boeken, één van de grootste categorieën bij bol.com. Op basis van het succes van de notebook-verkoop breidde bol.com afgelopen jaar zijn computerassortiment uit met desktops, losse monitoren en tablet-pc’s zoals de iPad en de Samsung Galaxy Tab. De groei van speelgoed heeft de verwachtingen bij bol.com overtroffen in 2010: de omzet verdrievoudigde ten opzichte van 2009.
Maandag 29 november 2010 was een recorddag. Gedurende de drukste uren werden er 3,5 artikelen per seconde verkocht. De winkel noteerde zo’n 120.000 bestellingen op die maandag voor Sinterklaas, traditioneel de drukste dag van het jaar voor de winkel. Daniel Ropers, algemeen directeur van bol.com, kijkt tevreden terug op afgelopen jaar:
“We hebben in 2010 wederom ons uiterste best gedaan om de winkelbeleving van onze klanten te optimaliseren. De uitbreiding naar België is voor ons een belangrijke stap geweest. Daarnaast hebben we ook geïnvesteerd in de uitbreiding van ons assortiment. We weten hoe belangrijk een scherpe prijs is voor onze klanten en hebben in 2010 onze prijzen weer verder kunnen verlagen. Klanten zoeken de combinatie van het grootste assortiment met lage prijzen, de hoogste betrouwbaarheid en een snelle levering. Het enorme succes van speelgoed en elektronica laat zien dat we hier echt in een behoefte voorzien.”
Met de bereikbaarheid van bol.com zat het volgens Ropers ook helemaal goed in 2010.
“[...]Chatbot Billie, onze virtuele assistent, wordt steeds slimmer en kan onze klanten steeds beter helpen. Verder hebben we onze diensten op sociale netwerken verder uitgebreid, staan er meer reviews op onze site en groeit onze webcare via Twitter, Facebook en Hyves. We hebben hard gewerkt om ook via deze kanalen de relatie met de klant te verstevigen.”
Bol.com heeft de afgelopen maanden extra ingezet op de mobiele website en digitale applicaties. Het verkeer naar de mobiele website, m.bol.com, stijgt iedere maand flink en ook het aantal gedownloade apps voor digitaal lezen groeit elke dag. Sinds augustus 2010 is de online omzet via de mobiele site met ruim 200% toegenomen en het verkeer met bijna 60% gestegen.