Sinds gistermiddag is er een nieuw advertentieformaat onder de noemer ‘Adfactor Angel‘ live op Marketingfacts.nl. In deze post stip ik kort aan waar dit formaat vandaan komt en hoe het werkt. Daarbij leek dit mij een uitgelezen kans om te toetsen hoe jullie als bezoekers deze uiting ervaren.Voor de duidelijkheid: wij (Adfactor) zijn de media-exploitant van Marketingfacts.nl en ons is gevraagd de lancering van de Adfactor Angel kenbaar te maken en toe te lichten op Marketingfacts.nl.
Over de Angel
Het idee voor de Adfactor Angel is overgewaaid uit Amerika, waar AOL de Devil heeft ontwikkeld. AOL is (net als wij) van oordeel dat zowel de content van een website als de advertising ontzettend belangrijk zijn en dus ook zo behandeld dienen te worden. Door content en advertising duidelijk te splitsen ontstaat een veel betere balans en daardoor ook een betere gebruikservaring. De afbeelding hieronder illustreert dat.

Wij onderschrijven de gedachtengang en ervaringen van AOL en denken met dit formaat in Nederland een goede oplossing te bieden die onrust op de website tegengaat en de gebruikservaring voor de bezoeker vergroot. Bovendien biedt dit formaat de adverteerder de ruimte om haar product of dienst goed uit te leggen en onder de aandacht te brengen. Het formaat is geschikt voor zowel branding als content doeleinden.
Het formaat
De Angel is een modulair concept (soort Knexx of Duplo) en stelt de adverteerder in staat om naar wens modules te selecteren voor de campagne. Op dit moment zijn de volgende modules ontwikkeld:
- Branding/display
- Gallery (foto carrousel)
- Video
- Twitterfeed
- Facebook wall
- Sign-up form
- Store Locator (google maps)
- Downloads
Wij verzorgen in samenwerking met onze ontwikkelpartner Onstuimig en het creatief bureau de invulling van de Angel. Dit kan veelal op basis van bestaand campagnemateriaal, denk hierbij bijvoorbeeld aan de tv-commercial en beschikbaar beeldmateriaal. Uiteraard wordt alle interactie binnen de advertentie doorgemeten. Daarnaast beschikt de Angel over een share functie (send friend, Facebook, Twitter). Zie hieronder de uiting die in opdracht van MINI (Leon van Schie) en in samenwerking met Carat Nederland en Ubachs Wisbrun is ontwikkeld:
Eind volgende week zal onze productsite voor de Angel live gaan. Wij zullen onze learnings en de eerste resultaten met jullie delen. Voor nu ben ik erg benieuwd naar jullie eerste reactie op dit formaat!