Nieuw advertentieformaat op Marketingfacts.nl

28 januari 2011, 06:31

Sinds gistermiddag is er een nieuw advertentieformaat onder de noemer ‘Adfactor Angel‘ live op Marketingfacts.nl. In deze post stip ik kort aan waar dit formaat vandaan komt en hoe het werkt. Daarbij leek dit mij een uitgelezen kans om te toetsen hoe jullie als bezoekers deze uiting ervaren.Voor de duidelijkheid: wij (Adfactor) zijn de media-exploitant van Marketingfacts.nl en ons is gevraagd de lancering van de Adfactor Angel kenbaar te maken en toe te lichten op Marketingfacts.nl.

Over de Angel

Het idee voor de Adfactor Angel is overgewaaid uit Amerika, waar AOL de Devil heeft ontwikkeld. AOL is (net als wij) van oordeel dat zowel de content van een website als de advertising ontzettend belangrijk zijn en dus ook zo behandeld dienen te worden. Door content en advertising duidelijk te splitsen ontstaat een veel betere balans en daardoor ook een betere gebruikservaring. De afbeelding hieronder illustreert dat.

Wij onderschrijven de gedachtengang en ervaringen van AOL en denken met dit formaat in Nederland een goede oplossing te bieden die onrust op de website tegengaat en de gebruikservaring voor de bezoeker vergroot. Bovendien biedt dit formaat de adverteerder de ruimte om haar product of dienst goed uit te leggen en onder de aandacht te brengen. Het formaat is geschikt voor zowel branding als content doeleinden.

Het formaat

De Angel is een modulair concept (soort Knexx of Duplo) en stelt de adverteerder in staat om naar wens modules te selecteren voor de campagne. Op dit moment zijn de volgende modules ontwikkeld:

  • Branding/display
  • Gallery (foto carrousel)
  • Video
  • Twitterfeed
  • Facebook wall
  • Sign-up form
  • Store Locator (google maps)
  • Downloads

Wij verzorgen in samenwerking met onze ontwikkelpartner Onstuimig en het creatief bureau de invulling van de Angel. Dit kan veelal op basis van bestaand campagnemateriaal, denk hierbij bijvoorbeeld aan de tv-commercial en beschikbaar beeldmateriaal. Uiteraard wordt alle interactie binnen de advertentie doorgemeten. Daarnaast beschikt de Angel over een share functie (send friend, Facebook, Twitter). Zie hieronder de uiting die in opdracht van MINI (Leon van Schie) en in samenwerking met Carat Nederland en Ubachs Wisbrun is ontwikkeld:

Eind volgende week zal onze productsite voor de Angel live gaan. Wij zullen onze learnings en de eerste resultaten met jullie delen. Voor nu ben ik erg benieuwd naar jullie eerste reactie op dit formaat!

Wouter van de Kamp
Sales Director bij Adfactor

Categorie
Tags

9 Reacties

    Ton

    Beste Wouter,

    Ik heb mijn best gedaan om het formaat te vinden maar wellicht lees ik er overheen?

    Hoe groot wordt het nieuwe formaat?


    28 januari 2011 om 07:54
    mgvandenbroek

    @ Ton: Onder de tekst:

    “Zie hieronder bijvoorbeeld de uiting zoals deze voor BMW MINI is ingezet:”

    Vind je de advertentie.


    28 januari 2011 om 07:59
    Ton

    Ja, ik zie hem wel maar ik zoek pixelgrootte : breedte x hoogte


    28 januari 2011 om 08:03
    Ton

    Beste Wouter,

    In Chrome zag ik wel het formaat (het plaatje) maar ik zag niet de maten in cijfers. Ik kan het wel in de broncode opzoeken of via een printscreen opmeten maar dat leek me wat omslachtig.

    De breedte is dus 336 px en de hoogte afhankelijk van de inhoud maar rond de 1000 px. Dank voor de info, dat wilde ik graag weten.


    28 januari 2011 om 08:13
    mmdekker

    Ik ben benieuwd hoe deze ad gaat presteren. ik zie mooie mogelijkheden…

    Is het ook mogelijk om een mini website te plaatsen in dit formaat?


    28 januari 2011 om 10:51
    Anders

    Was als marketeer positief na de video bij AOL gezien te hebben, maar ben als consument minder blij nadat ik het voorbeeld op http://www.925.nl zag. De scheiding tussen advertentie en content vervaagt namelijk behoorlijk. Als je de advertentie los ziet (zoals hierboven) is het een heel ander verhaal dan wanneer het in een drukke site is gestopt. Het wordt dan moeilijk te zien of iets redactioneel is of onderdeel van de advertentie. Voor de adverteerder ongetwijfeld erg fijn, voor de lezer ergerlijk.


    28 januari 2011 om 10:53
    woutervdkamp

    @mmdekker we hebben gekozen voor een modulaire opzet om het formaat herkenbaar te maken en een goede mix te vinden in interactie mogelijkheden, content en branding. Er is zeker ruimte voor een eigen vorm te geven element, zoals het flash element dat is ontwikkeld voor de Mini uiting, een andere mogelijkheid kan een signup zijn. Kun jij aangeven wat je bedoel met een mini site (en hoe die eruit moet zien)? Dan kijk ik of dit mogelijk is

    @andersfloor dank voor de feedback, wij gaan kijken of er een mogelijkheid is om dit nog duidelijker te benadrukken.


    28 januari 2011 om 12:53
    Anders

    @woutorr – misschien is het wel gewoon een kwestie van een wat dikker kader eromheen. Ik heb hem bij 925.nl overigens maar 1 keer langs zien komen, ondanks dat ik mijn adfactor- en 925-cookies heb gewist. Is die lage frequency bewust gekozen (is het bv. zo duur per vertoning) of is dat vanwege testdoeleinden?


    28 januari 2011 om 14:16
    woutervdkamp

    @andersfloor dank voor de tip. Het klopt overigens dat we nog niet heel veel volume draaien om onze systemen en de uiting goed te testen.


    28 januari 2011 om 15:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!