Facebook is al enkele jaren het grootste sociale netwerk ter wereld en binnenkort verwacht men de 600 miljoenste gebruiker. Ook in Nederland maakt Facebook een sterke opkomst en heeft het nu bijna 3,5 miljoen gebruikers. Het is dan ook niet vreemd dat er veel over Facebook geschreven wordt (ook hier op M!). Maar er wordt in die artikelen weinig aandacht besteed aan de leden: zijn het voornamelijk mannen of vrouwen, hoe oud zijn ze, waar wonen ze en waar zijn ze fan van? Om antwoord te geven op enkele van deze vragen ben ik de cijfers ingedoken en heb ik een analyse gemaakt van de Nederlandse Facebook gebruikers.
Facebook wereldwijd
Het idee voor deze analyse ontstond door onderstaande presentatie van Amover. Zij hebben een demografische analyse gemaakt van alle Facebook gebruikers wereldwijd.
Deze presentatie visualiseert op fraaie wijze het gebruik van Facebook wereldwijd en dat levert soms nieuwe inzichten op. Dat de Verenigde Staten het best vertegenwoordigd is was bij mij bekend, maar dat in Zuid Azië en West Afrika voornamelijk mannen gebruik maken van de site niet. Uit de analyse blijkt ook dat de gemiddelde leeftijd van gebruikers wereldwijd 28,2 jaar is.
Facebook in Nederland
Anders dan van de wereldwijde gebruikers is er van de Nederlandse gebruikers maar weinig bekend. Daarom ben ik op onderzoek uitgegaan en heb ik o.a. onderzocht waar ze wonen, hoe oud ze zijn en waar ze fan van zijn. Nederland staat met bijna 3,5 miljoen gebruikers wereldwijd op plaats 31, achter kleinere landen zoals Hong Kong en België. Dit is te verklaren door de dominante positie van Hyves, één van de weinige sociale netwerken wereldwijd die op nationaal niveau anno 2011 marktleider is. Facebook heeft in Nederland 26% penetratie van de online populatie en staat in de top 10 van meeste bezochte websites van ons land (waar Hyves stabiel op plek 3 staat).
Facebook penetratie per Nederlandse stad
Om te kijken waar de Nederlandse Facebook gebruikers wonen heb ik alle steden in Nederland met meer dan 100.000 inwoners geanalyseerd. Amsterdam is zonder twijfel Facebook hoofdstad van Nederland, met zelfs meer Facebook gebruikers dan inwoners. Dit komt waarschijnlijk doordat de targetingtool van Facebook de plaats Amsterdam ruimer opvat dan de gemeente Amsterdam. Het kan ook zijn dat mensen uit omringende plaatsen voor het gemak aangeven dat ze in Amsterdam wonen, omdat hun buitenlandse vrienden nog nooit van Diemen of Amstelveen hebben gehoord. Of dit ook het geval is in bijvoorbeeld Amersfoort betwijfel ik ten sterkste, daar schiet de precisie van de tool waarschijnlijk tekort. Tevens valt het relatief lage aantal gebruikers in Den Haag op. Nog geen 30.000 gebruikers geeft aan dat ze in Den Haag wonen.

Leeftijdsopbouw en geslacht
Als we kijken naar de leeftijdsopbouw van alle Facebook gebruikers is de grootste groep die van 25 t/m 34 jaar gevolgd door 18-24 jaar. Relatief weinig tieners maken gebruik van Facebook. Slechts 9% van de gebruikers is tussen de 13 en 18 jaar. De ratio mannen/vrouwen is volledig gelijk; beiden vertegenwoordigen 50% van het gebruikersaantal.

De meest populaire Nederlandse fanpagina’s
Omdat er geen duidelijk overzicht bestaat van de grootste Nederlands fanpagina’s (die van Socialbakers is incompleet en in sommige gevallen incorrect) ben ik zelf op onderzoek uitgegaan om dit te achterhalen. Uit mijn onderzoek blijkt dat ‘’New Kids” het populairst is met ruim 131.000 fans gevolgd door de pagina van “Oh Oh Cherso” met 70.000 fans. Het eerste bedrijf dat we tegenkomen is Pathé Bioscopen op plek 7 met ruim 33.000 fans. Ook de voetbalclubs Ajax, FC Twente & Feyenoord hebben veel fans op Facebook (deze pagina’s zijn trouwens geen officiele clubpagina’s). Hieronder de 25 grootste Nederlandse Facebook fanpagina’s.

Voor deze vergelijking heb ik alleen fanpagina’s vergeleken en geen groepen, interesse pagina’s of applicaties.Tevens heb ik alleen pagina’s die als voertaal Nederlands hebben meegenomen. Hierdoor tref je hier KLM (76.000 fans) en Heineken (930.000 fans) niet aan in deze lijst.
Gebruikersgegevens
Naast de demografische gegevens is het interessant om te zien hoe Facebook gebruikt wordt. Enkele cijfers op een rij:
- De gemiddelde tijd op de site per gebruiker bedraagt 54,3 minuten per maand
- De Nederlandse gebruiker logt gemiddeld 27 keer per maand in waarvan 53,3% van de gebruikers dat dagelijks doet. 77% van de gebruikers keert wekelijks terug.
- Gemiddeld heeft een NL Facebook gebruiker 93 vrienden
- Meer dan 1,3 miljoen mensen maken per maand gebruik van de mobiele versie van Facebook.
Hieruit blijkt wel dat de gebruikers zeer loyaal zijn aan de site. Veel gebruikers kunnen worden getypeerd als heavy users die dagelijks inloggen en veel tijd doorbrengen op het netwerk.
Waar komen deze data vandaan?
Bovenstaande gebruikersaantallen zijn gebaseerd op de interne Facebook advertentie targeting tool, waar ook Socialbakers gebruik van maakt. Deze data lopen enkele weken achter, dus waarschijnlijk is Facebook de 600 miljoen al gepasseerd en heeft het in Nederland al meer dan 3,5 miljoen gebruikers wanneer dit artikel online verschijnt. De tool baseert de cijfers op basis van de door gebruikers opgegeven profieldata. Daardoor is er van een klein deel van de profielen bijvoorbeeld geen geslacht bekend. Het onderzoek naar de meest populaire pagina’s heb ik zelf uitgevoerd, waardoor het kan voorkomen dat ik een pagina over het hoofd heb gezien. Geef het dan s.v.p. aan in de comments. Een deel van bovenstaande resultaten heb ik al eerder gepubliceerd op mijn eigen blog over Facebook marketing. De gebruikersgegevens komen van interne Facebook data en zijn al enkele maanden oud.
De toekomst van Facebook in Nederland?
Mijn verwachting is dat Facebook dit jaar sterk door zal groeien in Nederland en aan het eind van het jaar ruim boven de 4 miljoen gebruikers zal uitkomen. Daarmee is het nog steeds nummer 2 achter Hyves in Nederland, die op dit moment ruim 9 miljoen profielen heeft. Met deze groei wordt Facebook voor bedrijven steeds interessanter om met hun doelgroep te communiceren en dat is ook terug te zien in de sterk stijgende advertentie inkomsten van Facebook. Hoe denken jullie dat Facebook zich in 2011 in Nederland zal ontwikkelen? Ik hoor het graag.