Dropbox’ Dropquest actie een groot succes

17 januari 2011, 10:31

In relatieve stilte werd de actie aangekondigd, maar gisteren barstte de strijd in alle hevigheid los: Dropbox’s Dropquest 2011. Afgelopen zaterdag om 8 uur Nederlandse tijd ging de “scavenger hunt” van start. In deze cryptische zoektocht die via een speciale pagina op de Dropbox website wordt gespeeld, wordt Dropbox kennis en inzicht getest. Wat volgt zijn talloze vragen, puzzels, instinkers en uitdagingen waarbij “out of the box” denken niet misstaat. De hoofdprijs: 50 GB for life.

Naast andere prijzen wordt elke deelnemer die het spel uitspeeld beloond met 1 GB. Door de grote populairiteit van de actie lag de server van Dropbox er vrijwel direct uit.

[h4]Geniale marketingactie[/h4]

Om de vragen te kunnen beantwoorden, moeten de deelnemers het forum van Dropbox afzoeken, evenals de blog en de website. Wat mij betreft een zeer geslaagde marketingactie. Na zelf deel te hebben genomen heb ik nu heel wat meer kennis van Dropbox omdat ik het hele forum heb afgezocht, tientallen zoekopdrachten in de blog heb uitgevoerd, en de staff-, help- en home-pagina heb bezocht. Ook moeten er enige functies van Dropbox worden uitgevoerd. Zo moet er voor een vraag een map met iemand anders gedeeld worden. Met andere woorden: een flinke boost van mijn brand knowledge. De prijzen in het vooruitzicht en de daarmee gepaarde snelheid zorgen voor een hoge betrokkenheid met het merk. En omdat de uitdaging om Dropbox plaatsvindt, is deze in mijn ogen ook merkversterkend.

[h4]Het resultaat[/h4]

Tijdens de actie was er een flinke buzz op Twitter waarbij deelnemers elkaar over de voortgang op de hoogte hielden, die ook vaak gepaard ging met veel frustratie en vragen. Ook werden er zo nu en dan tips uitgewisseld. Ik was nieuwsgierig naar het resultaat van de actie. Tijdens de actie steeg het aantal berichten over Dropbox op sociale media van gemiddeld 400-500 per dag naar ruim 2700. Ook the day after werd datzelfde aantal bereikt. Cijfers met dank aan The Webcare Company.

Waar ik had verwacht dat de world cloud veel negatief geladen woorden zou tonen, blijkt dit reuze mee te vallen. De vele frustraties die ik in de Twitter stream zag (omdat de vragen te ingewikkeld waren, of omdat de servers van Dropbox er zo snel uitlagen) zijn niet terug te zien.

Al met al een actie die zich ruim heeft terugbetaald, zo lijkt me.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Christiaan Beem

    Heel leuk bedacht. Nu initiatieven als Dropbox steeds grotere bekendheid verwerven (www.box.net is een andere bekende) kun je met een actie als deze leuke publiciteit scoren. Je zou er zelf als merk ook gebruik van kunnen maken door bijvoorbeeld een zeer ingewikkelde mappenstructuur aan te maken en in verscheidene er van documenten met raadsels plaatsen waarmee prijzen gewonnen kunnen worden. Er komen steeds meer mogelijkheden om hele leuke internet-speurtochten uit te zetten.


    17 januari 2011 om 12:02
    DannyOosterveer

    Ben trouwens compleet vergeten te vermelden in het artikel dat inmiddels meer dan 55.000 mensen de speurtocht in zijn geheel hebben uitgespeeld. Je kunt op dit moment nog steeds meedoen om 1GB te winnen.


    17 januari 2011 om 20:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!