Het partnerprogramma van Bol.com dat nu al een aantal jaren door het Tradedoubler systeem wordt ondersteund, zal vanaf eind januari via een eigen systeem lopen. Bol.com is al een aantal maanden met behulp van een select aantal partners een in-house partnerprogramma aan het ontwikkelen. Eind januari verwacht bol.com live te gaan met dit nieuwe programma. De reden voor deze ontwikkeling? De enorme groei van het affiliate kanaal. Met deze groei is het voor bol.com een logische stap om het partnersysteem volledig in samenhang met de huidige website te integreren. Bol.com zet in op een snellere uitbetaling, duidelijkere tracking en betere promotie mogelijkheden. Ralph Remkes (manager partnerprogramma) geeft antwoord op de belangrijkste vragen:
Wanneer gaat het partner programma van Bol.com volledig over naar het nieuwe eigen systeem? En wanneer gaan de ‘nieuwe’ deuren open voor alle partners/affiliates?
“Sinds april hebben een 16-tal Partners, die een dwarsdoorsnede van het Partnerbestand vormen, al toegang tot het nieuwe Partnerprogramma. Deze groep heeft het nieuwe Partnerprogramma uitgebreid getest en ons veel feedback gegeven over verbetering en eventuele bugs. Op 6 december hebben we een soft-launch gehad waarbij we 50 Partners hebben uitgenodigd om zich als eerste in te schrijven voor het nieuwe Partnerprogramma. In de eerste weken van januari komt er nog een belangrijke update waarbij nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd. Samen met deze update zullen weer een 100 tot 200 Partners een uitnodiging krijgen om zich in te schrijven. De planning is om eind januari het Partnerprogramma voor iedereen open te stellen. Voor ons is het belangrijk dat we onze Partners een programma bieden dat optimaal opereert. Om de performance van het Partnerprogramma te garanderen hebben we ervoor gekozen gefaseerd Partners toegang te geven.”
Waarom is er gekozen voor een ‘eigen’ programma, waarom niet een lidmaatschap bij een Affiliate netwerk?
“Het bol.com Partnerprogramma heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt en daarmee is het kanaal ook steeds belangrijker geworden binnen de marketingmix. De wens om het Partnerprogramma te kunnen integreren binnen de systemen van bol.com en de wens om onafhankelijkheid te hebben in de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten in samenhang met de ontwikkeling van onze Open API’s heeft ervoor gezorgd dat wij de keus hebben gemaakt intern te ontwikkelen.”
Wat vind jullie zelf de beste innovaties van het nieuwe systeem? Wat is het paradepaardje?
“Ik ben heel trots op twee onderdelen die we hebben kunnen realiseren. Dat is ten eerste de introductie van een tracking methode die, naar mijn weten, in Nederland nog niet word aangeboden en dat is winkelwagentracking. Op het moment dat we een consument herkennen in de winkel, dit kan direct zijn of hij logt in tijdens dezelfde sessie als de click, plaatsen we de cookie op onze servers bij de “virtuele” winkelwagen van die consument. We linken hierbij echt een specifieke consument aan de acties van een specifieke Partner. Op het moment dat dezelfde consument, op welke computer en/of browser dan ook, binnen de gestelde cookietijd de verkoop realiseert zijn we instaat de verkoop toe te wijzen aan de Partner.”
“Het tweede waar ik trots op ben is de “productlink generator”. We hebben deze ten eerste meer gebruiksvriendelijk gemaakt doordat de Partner door middel van een zoekterm zijn product kan vinden. Men hoeft dus niet meer op onze website de ISBN/EAN zoeken. Ten tweede kan de Partner zonder HTML-kennis de productlink personaliseren zodat deze beter integreert binnen hun concept. Ten slotte bevat de productlink onze klantenwaardering en prijs informatie die automatisch wordt geupdate. De eerste resultaten laten een significante stijging in conversie zien vanuit de productlink. Maar ik ben heel benieuwd om van de Partners zelf te horen wat men het beste vind aan het Partnerprogramma en op welke punten we kunnen verbeteren.”
20 januari organiseert Bol.com in Utrecht een partnerevent waarbij het nieuwe partnerprogramma verder zal worden toegelicht.
Het volledige interview met Ralph Remker is te lezen op het Affiliateblog - Bol.com interview.