Een kijkje in de keuken van Pasfoto.nu

23 december 2010, 08:41

Ruim een maand geleden werd Pasfoto.nu gelanceerd (persbericht), een internetconcept van twee internetondernemers, waaronder ikzelf. In deze posting geef ik een kijkje in de keuken van Pasfoto.nu tijdens de eerste maand van deze nieuwe website. Aan bod komen onder andere de testfase, marketingstrategie, aanpak, cijfers, obstakels en toekomstplannen. En natuurlijk ben ik zeer benieuwd naar wat jullie van het concept vinden.

Op de website kunnen klanten in 4 stappen een officiële (of niet-officiële) pasfoto maken. Hiervoor maken zij een nieuwe foto met hun webcam of uploaden een bestaande foto, om deze vervolgens online te bewerken, controleren en bestellen (vanaf €6,95 voor 9 afgedrukte pasfoto’s). De pasfoto’s worden vervolgens zonder bijkomende verzendkosten verstuurd per post of e-mail. Tevens is gisteren de iPhone-applicatie gelanceerd, waarmee een derde mogelijkheid om de basisfoto aan te leveren, geboden wordt. In de stappen van het bestelproces zijn alle officiële eisen, zoals gesteld door de Nederlandse overheid, verwerkt.

Aanpak en eerste ideeën

Het eerste idee omvatte alleen het maken van pasfoto’s met behulp van de webcam. Het bestond nog niet en dus zagen beide ondernemers een gat in de markt. Er zijn wel enkele kleine online partijen op de markt, waarbij veelal niet-officiële pasfoto’s gemaakt kunnen worden, maar deze bieden de webcamoptie niet aan.

Tijdens de ruime bètafase, waarin de website geheel getest werd door tientallen vrijwilligers, bleek al gauw dat alleen de webcamoptie aanbieden te mager is. Veel internetters hebben geen webcam of een van onvoldoende kwaliteit om een geschikte pasfoto te kunnen creëren. Daarom werd ook de mogelijkheid van het uploaden van een bestaande basisfoto ingebouwd en een start gemaakt met de ontwikkeling van de iPhone app, die sinds gisteren in de app store staat (download hier). Klanten kunnen bijvoorbeeld voor een witte muur gaan staan en met hun digitale camera een foto maken om deze vervolgens te uploaden op de website. In de iPhone app kan een nieuwe of bestaande foto worden gebruikt. Er worden dus 3 mogelijkheden om een basisfoto aan te leveren, waaruit vervolgens een geschikte pasfoto bewerkt, gecontroleerd en besteld kan worden, geboden.

Strategie

Zoekmachine-optimalisatie en publiciteit in diverse media vormden in de eerste maand de belangrijkste verkeersbronnen voor de website. Voor de zoekwoorden “pasfoto” en “pasfoto maken” staat Pasfoto.nu in de top 10 in Google. Een goed begin, waar nog veel verbetering in zit. In Bing is de eerste plaats inmiddels veroverd.

Een doordachte social media-strategie moet op termijn de meeste bezoekers gaan trekken. Klanten krijgen na het plaatsen van een order de mogelijkheid voorgeschoteld om hun pasfoto te delen met hun sociale netwerken (Twitter, Facebook, Hyves en Flickr). Vervolgens wordt een unieke short-URL (screenshot boven) gegenereerd, welke doorverwijst naar de pagina waarop de pasfoto bekeken en beoordeeld kan worden door vrienden (screenshot onder). Hiermee wordt een funfactor toegevoegd aan het maken van pasfoto’s en uiteraard zal dit veel bekendheid genereren voor de nieuwe dienst.

Cijfers

In de eerste anderhalve maand van zijn bestaan wist Pasfoto.nu ruim 5.000 unieke bezoekers te trekken. Dagelijks worden tientallen foto’s gemaakt, waarvan zo’n 10% tot een order leidt. Veel mensen lijken het een aansprekend concept te vinden en proberen even uit hoe het werkt.

Obstakels

Het grootste obstakel waar tegenaan gelopen wordt, is het overtuigen van mensen dat de pasfoto’s daadwerkelijk geschikt zijn voor officieel gebruik. De cijfers zijn hierover zeer duidelijk. Slechts één klant is teruggekeerd met de klacht dat de pasfoto volgens de gemeente-ambtenaar niet aan de eisen voldeed. Omdat alle officiële vereisten volledig in de software verwerkt zijn en het zelden voorkomt dat klanten bepaalde dingen niet goed gelezen hebben, is het aantal foutieve pasfoto’s tot nagenoeg “nul” gereduceerd.

Toekomst

Er wordt voortdurend gezocht naar uitbreiding om de klant nog beter te kunnen bedienen. Meerdere opties om een basisfoto aan te leveren worden momenteel in overweging genomen, zoals het insturen per e-mail en apps voor andere mobiele platformen. Bovendien zal er, naast het rechtstreeks bedienen van consumenten, ook gekeken gaan worden naar het indirect aan de man brengen van de foto’s. Gezocht wordt naar grote partijen, zoals sportbonden, die ledenpassen voeren met pasfoto’s erop. Zij kunnen de klanten een extra service bieden door de pasfoto-applicatie op hun site te laten draaien of te verwijzen naar Pasfoto.nu, en strijken daarmee bovendien een interessante fee op per pasfoto.

Hoe denken jullie over Pasfoto.nu? Tips of opmerkingen zijn natuurlijk welkom in de comments!

Gijs Heerkens
Internetondernemer bij internetondernemer

Gijs Heerkens (1983) is een Nederlandse internetondernemer. Gijs is continu op zoek naar op te zetten innovatieve internetconcepten, waarin automatisering en uitbesteding centraal staan. Een voorliefde voor ondernemerschap, meer dan 5 jaar ervaring in online marketing en een Bachelor of Commerce-diploma zijn hiervoor de perfecte basis.

Categorie
Tags

25 Reacties

    Gijs Heerkens

    @ Joost Schravendeel

    Bedankt voor je goede tips!

    Twitter monitoren we voortdurend, echter vinden we het wat tricky om mensen out of the blue te gaan benaderen, dit riekt naar spammen. Hier zoeken we nog naar een geschikte oplossing.

    We zijn al bezig met het doorontwikkelen van de app, we wilden zo snel mogelijk de basis-app lanceren, vandaar dat deze nu in de App store staat.


    23 december 2010 om 09:30
    Freddy Bowman

    De keuze voor Pasfoto.nu om geen in-app aankopen te doen via itunes tegoed lijkt me simpel. Apple pakt daar flink wat marge op. Maar wellicht hebben zij hier andere redenen voor. Zelf ben ik nl erg geïnteresseerd in mobiele betaling methodes.


    23 december 2010 om 09:34
    Henk de Vries

    Als aanvulling op Joost z’n comment,

    Zorg dat de besnorde en bebrilde foto’s naast besteld kunnen worden ook gedownload kunnen worden met een stukje branding van je bedrijf in de vorm van bijvoorbeeld watermerk rechts onderin. Als je die functies origineel en uitgebreid kan implementeren dan kan het best een hitje worden op sociale media idd. Beetje in de richting van yearbookyourself


    23 december 2010 om 09:42
    Davy van der Steijn

    Volgens mij is het niet toegestaan om pasfoto’s via in-app aankopen te laten betalen.

    Dit staat in een pdf in het developer portal van apple:

    There are four supported types of In App Purchase items that you may sell:

    • Content

    • Functionality

    • Services

    • Subscriptions


    23 december 2010 om 09:55
    Oli4b

    Idee is echt geniaal, maar niet te ingewikkeld doen, het is het afdrukken van een webcamfoto. Echt zo een waarom heb ik dit niet bedacht idee. Succes!


    23 december 2010 om 11:31
    Jurjen de Vries

    Mooi bedrijf zo, leuk opgezet.

    Een aantal suggesties:

    – Pasfoto’s heb ik persoonlijk alleen nodig op het moment dat ik een rijbewijs of ID moet verlengen. Eerder dan kort van te voren zou ik ze niet bestellen omdat ik anders moet een oude foto zit, of wetgeving weer veranderd. Een remindertool waarbij je de datum van vervallen van ID, rijbewijs etc kan opgeven zou mij uitkomst bieden (en jullie een, of vast meerdere klanten).

    – Via Social media search kun je mensen terug vinden die een pasfoto nodig hebben. Bijvoorbeeld zoeken naar paspoort verloren/gestolen, etc.

    – Je geeft aan dat de meeste mensen nog wat wantrouwend zijn tegenover het idee of de foto wel echt geschikt is / aan wetgeving voldoet. Je onderbouwd dat hier ook goed, maar op je site naar mijn gevoel veel te weinig. Op de home staat onder de vouw (men scrolt niet zo snel), pas informatie. En dan nog niet erbij vermeld dat jullie eigenlijk nooit een foto retour krijgen. Ik zou dat in de slider bovenaan zetten, of misschien nog wel daarboven in de header. En roep dan bijvoorbeeld een garantie kreet erbij zoals ‘100% geschikt voor identiteitskaarten. Niet goed, geld terug!”. Zo wek je vertrouwen.

    – De site mag van mij nog wat meer sexy uitstraling hebben. Ik zie enorm veel grijs, en wordt er haast depri van. Werk in de voorbeelden behalve met een man, ook met voorbeeld foto’s van een mooie dame (sex sells). Beide doelgroepen kunnen zich er dan in herkennen. Primair kun je het misschien beter op vrouwen richten (dus ipv kleur blauw, roze zoals T-mobile). Of het werkt weet ik niet, maar in die pasfoto fun hokjes zie ik ook voornamelijk vrouwen terug die dat voor de fun proberen.

    – Een bijproduct: steeds meer mensen willen een goede zakelijke foto voor een profielen site zoals LinkedIn. Mogelijk kun je dit gaan combineren.


    27 december 2010 om 16:08
    Ingeborg van den Heuvel

    Super idee! Ik zou ook eens onderzoeken of je iets kan met pasfoto’s voor kinderen… je weet wel… die fotovellen die je ieder jaar op de basisschool kan kopen. Misschien in de vorm van fotostickers? Succes met jullie site.


    3 januari 2011 om 07:51
    Mandy

    Goedkoop is duurkoop in deze. Wat word gepretendeerd word helaas niet waargemaakt. Onmogelijk om zelf een officieel geldende foto te maken. 3uur mee bezig geweest. Waste of time and money!


    25 september 2014 om 13:36
    Jelle Kuipers

    Systeem is eenvoudig en aantrekkelijk. Foto’s na 1 dag bezorgd …..MAAR….foto’s zijn onscherp en vertonen vlekken. Deze zijn dan ook meteen afgekeurd door de gemeente (paspoort). En terecht. En dat terwijl de originele foto’s heel scherp zijn. Gemaakt met I-phone 6s. Oorzaak is dat gebruik wordt gemaakt van inferieure printers. Dus de garantie stelt niets voor. Conclusie: niet doen.


    10 oktober 2016 om 09:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief