Nissan Leaf, mijn eerste elektrische auto…

Nissan Leaf, mijn eerste elektrische auto…
, Innovader
@vincente

Mijn proefrit van 15 minuten in de Nissan Leaf, de auto die volgend jaar beschikbaar komt voor het grote publiek. €34k voor een familie auto die rijdt de auto als een trein, mooi is (voor mij) & inclusief uitstekende bluetooth :-) Ik wil ik er graag 1 kopen en sta op de wachtlijst. Alles wordt uit de kast getrokken om je aan elektrisch rijden te krijgen, Jan Kees de Jager heft geen belasting, Amsterdam geeft je €7k subsidie en legt 1000 oplaadpunten aan waar je tot 2012 gratis kunt parkeren. In NL komen er binnen 3 jaar 10.000 laadpunten. Maar die 160km actie radius. In USA wordt gerapporteerd dat dit met stadsrijden is en dat het op de snelweg maar 100km is. Volgens Nissan (interview in de auto) is het veel meer. Dat kan ik pas met 1 dag testrit uittesten. Voor de rest is de tijd van opladen best spannend, normaal 8 uur, maar met een snellader 30 minuten om 80% accu vol te krijgen. Ik ga dus de komende tijd op de bleeding edge leven want moet me voortdurend zorgen maken hoe ik terug naar huis kom :-)

In 2011 en 2012 komen alle merken met een elektrische auto en de verwachting is dat het marktaandeel 10% is in 2020. ZerAuto is een goede blog om al het nieuws te volgen. Wordt nog een ongelofelijk marketing uitdaging om consumenten zo ver te krijgen hun bekende benzine auto in te ruilen voor een elektrisch voertuig maar die communicatie gaat eindelijk weer eens over iets substantieels.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Hoeveel zal zo'n snellader verbruiken in die 30 minuten? Ben wel benieuwd wat zo'n auto kost per kilometer.

    geplaatst op
  • @vincent: bedenk wel, als ik het goed heb begrepen, dat zo'n oplaadpunt ook door een ander persoon met een oplaadbare auto mag worden gebruikt. Dus als er meer mensen zo'n auto aanschaffen, kan je oplaadpunt weleens bezet zijn als jij het wilt gebruiken. Die info heb ik althans van een oude buurtgenoot die zijn Lotus Elise veelvuldig liep op te laden. Het lijkt mij nogal vermoeiend... Altijd maar bezig zijn met hoeveel energie heb ik nog.

    ALs bovenstaande bewering juist is, dan wordt het marketingwise nog een hele dobber. En wat te bedenken van files in het huidige barre winterweer. Hoeveel stroom vreet dat? Een oplaadpuntje om de hoek wordt lastig. Of kan je ook snelopladen bij tankstations?

    Wat zijn voor jou de usp's sprekende over marketing? 34 mille vind ik best veel voor de 'beperkingen'. Of heb je een sponsordeal ;-)

    geplaatst op
  • @andrescholten snelladen is 400 volt x 128 ampere. Heftig stuf dus. 50 drycleaners ongeveer

    geplaatst op
  • @ronald geen sponserdeal! Ik wil gewoon het netwerk effect van electrische auto's opladen eens uitproberen. Als je de enige bent is het een ramp. Als er 10k+ of 100k+ oplaad punten zijn wordt het eenvoudiger. Ook interessant als je 8 uur moet wachten, of 30 minuten bij de super sonic snelladers hoe je dat moet plannen en organiseren. De meeste ritjes die ik doe zijn minder dan 100km per dag dus dan moet het lukken. Hoe marketing elektrisch interessant gaat maken? Prijs? (door subsidie of hoge olie prijzen?), cool? (s'nachts met een lege accu staan lijkt me not amusing), milieu (hoeveel willen mensen daarvoor doen?). We gaan het eerst maar eens proberen. Eerst op de wachtlijst lijst komen staan en paperwork voor de subsidie invullen dit weekend.

    geplaatst op
  • Beste Vincent,
    Alvast gefeliciteerd met de aanschaf van je eerste elektrische auto. Goede keus voor het milieu en ook zakelijk interessant, gezien de vele subsidies en vrijstellingen. Check voor meer weetjes, een compleet overzicht en het laatste EV nieuws ook http://www.elektrischeautokopen.nl!

    Met vriendelijke groet,
    Tsjeard Mast

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.