Truus.nl wil met bezorgservice huishoudartikelen online retailmarkt veroveren

9 december 2010, 06:26

Sinds vrijdag is de site live, en vandaag gaan de heren de boer op met hun nieuws: Truus.nl is een nieuwe speler in het segment van webwinkels. Het persbericht van vanmorgen meldt een “duidelijke missie.” Truus.nl wil “de consument helpen zijn dagelijkse boodschappen zo makkelijk mogelijk te maken en daarmee de onderontwikkelde Nederlandse online retailmarkt ‘opschudden’.” Het gaat om een bezorgservice voor huishoudelijke- en verzorgingsproducten. Breinen achter Truus.nl: Christian van Someren en Olivier Prakken, allebei ex-Procter & Gamble. Volgens de twee loopt Nederland achter in dit type services in vergelijking met het buitenland. Ambitie is om over een jaar de nummer twee te zijn na Albert Heijn in dit segment.

“Consumentenonderzoek laat juist zien dat de consument behoefte heeft aan extra gemak”, zegt Olivier Prakken in het persbericht. “Maar in ons land wordt dat nog lang niet altijd geboden. Daar springen we als Truus.nl op in en bieden een breed assortiment op het gebied van huishoudelijke artikelen en verzorgingsartikelen.”

Efficiënt

Het concept van Truus.nl

is simpel en effectief: online bestellen uit een groeiend assortiment van ruim 3000 artikelen, tegen een scherpe prijs een dag later thuis bezorgd. De producten variëren van wasmiddelen tot tandpasta, van wc-papier tot shampoo en alles wat daartussen ligt. Doelgroep is “iedereen op zoek naar meer efficiency en tijd”, waarbij vooral gedacht wordt aan tweeverdieners en jonge gezinnen met kinderen.

Visuele schappen

Het bedrijf onderscheidt zich van de concurrentie, zo zegt het zelf, door het brede assortiment, de bezorging in heel Nederland, duidelijk aanwezige klantenservice en het gebruikersgemak van de website. Truus.nl werkt met visuele schappen, waardoor de consument de producten overzichtelijk gepresenteerd krijgt en makkelijk een keuze kan maken. Bovendien werkt het bedrijf met de Erasmus Universiteit samen om ervoor te zorgen dat klanten in hun hele boodschappentraject persoonlijk advies krijgen waar ze ook echt wat aan hebben.

Nummer twee

Na de Appie de grootste. Prakken: “In Nederland is het percentage mensen dat op deze manier boodschappen doet nog maar klein. Wij gaan deze groep uitbreiden én zorgen dat onze klanten ook echt tevreden zijn.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

36 Reacties

    mgvandenbroek

    Het enige wat ik eigenlijk nog niet snap is de naam…. Net even via Twitter gevraagd aan @cvansomeren.


    9 december 2010 om 08:05
    Christian van Someren

    We waren op zoek naar een naam die gemakkelijk gepersonificeerd kan worden en een link met onze doelstelling heeft: Het leven van de consument gemakkelijk maken. Truus is een naam die in alle sociale groepen een positieve connotatie heeft en snel wordt gerelateerd aan onze productgroepen.

    We hebben een aantal verschillende namen bij consumentenpanels geprobeerd en Truus.nl kwam absoluut als beste uit de bus. Daarnaast blijft de naam ontzettend goed hangen.


    9 december 2010 om 08:18
    Norbert Kleijn

    Online bestellen van spullen waar ik anders speciaal voor naar een winkel moet en een dag later gratis thuis bezorgd; prima pitch, ik ga hier zeker gebruik van maken. De website zelf daar ben ik nog niet helemaal over uit. Op de homepage verdwaal ik, mag het iets rustiger? Onderaan staat “openingstijden ma-vrij 08:00 – 20:00”. Daar snap ik dus niets van, is dat een grap? Vervelend dat ik niet op dat icoon kan kan klikken voor meer info. Kortom; goed concept maar het mag wel iets gebruiksvriendelijker.


    9 december 2010 om 09:06
    rjmvandiepen

    @Norbert; testen dus! Ik zal er binnenkort even een n=1 eyetracking onderzoekje uitvoeren. Dit levert in de regel al veel verbeterpunten.

    @Christian; laten we even contacten over het eyetracking onderzoekje. btw als je merkluiers in andere maten kan goedkoop kan aanbieden, heb je mij als klant.


    9 december 2010 om 09:19
    Christian van Someren

    Kritische blik is altijd prettig en we gaan kijken hoe we de genoemde zaken kunnen verbeteren.

    Korte reactie op genoemde punten:

    ‘Openingstijden’ gaat over de klantenservice, maar helaas dus niet duidelijk genoeg gezien de reacties.

    Alle categorien die online staan bevatten producten, wellicht dat de uitklapmenu’s onduidelijk zijn. De getoonde plaatjes zijn de meest verkochte producten in die categorie.

    Foto’s blijft afweging of je consument product niet aan wil bieden of nog even zonder foto. Wij hebben voor het laatste gekozen.

    @Robert-Jan, ik zal je zeker even contacten.


    9 december 2010 om 09:27
    Lisanne

    Erg leuk om op Marketingfacts te lezen over Truus.nl. Heb afgelopen zomer tijdelijk bij P&G gewerkt en mijn eerste werkweek was tevens Oliviers laatste werkweek. Aan de lunchtafel hebben we het nog gehad over zijn visie op de consumentenmarkt en het succes wat hij zag in Truus.nl.


    9 december 2010 om 09:38
    Justine

    Wat een TOP idee! De voorgaande kritiek echter sluit ik me bij aan. Verder: hulde! Dit wordt een grote.


    9 december 2010 om 11:10
    evroekel

    Hmm.. ik zoek op witte reus en krijg van alles te zien behalve witte reus. Ook bv ‘Dove Men Deodorant Spray Cool Fresh’ waar ik dan denk wat doet die op de resultaatpage van de zoekopdracht. Of zit er een hogere logica hier achter?

    Moet je zeggen dat ik mijn twijfels heb. Tweeverdieners zullen vrij rap om zijn maar gezinnen met jonge kids? Gaan die voor de goedkoopste of voor zijn ze bereid te betalen voor gemak? Ik zou wel een online shop willen hebben met dit assortiment bij elk product gewoon de actuele prijs bij concurrenten en dan prijsvechtersmentaliteit tegen offline retailketens.


    9 december 2010 om 17:34
    mgvandenbroek

    Ik heb gisteren ook even gekeken, samen met vriendin. Wij als doelgroep hadden het idee dat de prijzen nogal hoog waren. Ik ga een eind mee met Erik hierboven.


    10 december 2010 om 06:33
    Marc

    @Erik van Roekel > Ik weet juist niet of tweeverdieners wel om zijn. Wat mij nog echt een doorn in het oog is, is de bezorging via TNT. TNT != innovatie. Als ik iets online bestel, dan krijg ik eerst twee dagen van TNT een briefje in de bus dat ze het geprobeerd hebben te bezorgen (ja, overdag werken we beide en is niemand thuis). Dan kan ik het de dag erop ergens ophalen. Dit betekent dus geen bezorging in één dag, maar eerder drie dagen. Dan is het voor mij net zo makkelijk om de shampoo, gel, etc. bij de standaard boodschappen mee te nemen. Mocht het prijsverschil echt significant zijn t.o.v. AH dan kan het leuk worden.


    10 december 2010 om 07:49
    Wouter van Voorst

    @Christian & @Olivier,

    Wellicht slim om ook even de andere blogs in de gaten te houden! Ik zag ook wat reacties op Emerce staan. Als je dit blijft voeden haal je er zeker nuttige tips uit verwacht ik.

    Succes, ik ga jullie volgen!


    16 december 2010 om 16:05
    Virgina Jonkers

    @marc

    Hier ben ik het helemaal mee eens; ik stap zelf zsm over op Zorra die leveren exact op het dagdeel dat de consument wil.

    Wat mij nog echt een doorn in het oog is, is de bezorging via TNT. TNT != innovatie. Als ik iets online bestel, dan krijg ik eerst twee dagen van TNT een briefje in de bus dat ze het geprobeerd hebben te bezorgen (ja, overdag werken we beide en is niemand thuis).

    Groeten Virginia

    Females


    3 februari 2011 om 19:32
    Arch

    Wat is jullie visie?


    21 maart 2011 om 11:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!