Nieuws van Webanalisten (97): 49% meer conversie door verbeteren van interne zoekmachine

Nieuws van Webanalisten (97): 49% meer conversie door verbeteren van interne zoekmachine

Experimenten worden vaak uitgevoerd door de layout of content van een pagina (of deel van de pagina) te wijzigen. Minder vaak gebeurt het dat er wijzigingen in de functionaliteit getest worden. Deze week verscheen er een artikel waarin een case behandeld werd waar een wijziging op de interne zoekmachine voor 49% meer conversies zorgde. Daarnaast werd een proces aangedragen om te onderzoeken wat het effect is van Adwords kannibalisatie op je organische resultaten. Er zijn voor en tegenstanders, met dit proces kan je onderzoeken wat voor jou het best werkt.

49% meer conversie op de interne zoekmachine

Wanneer je meer conversie wilt halen uit een onderdeel van je website ga je vaak aan de gang met interactie en content. Hoe kunnen we de pagina nog overzichtelijker maker en beter laten aansluiten bij wat de bezoeker zoekt. Hoe zorgen we dat de content is wat hij of zij wil lezen, niet de-motiveert, maar juist verleidt om verder te gaan.

Waar je vaak minder bij stil staat is dat het veranderen of toevoegen van een functionaliteit ook een oplossing kan zijn. Dit omdat hier technische ontwikkeling aan te pas komt die vaak haaks staat op het redelijk snelle AB testen waar je in continue cycli stelselmatig het rendement verbetert. Het loont echter erg de moeite om ook dit soort stappen te ondernemen. In dit artikel van Ton Wesseling een case die laat zien hoe we met het toevoegen van functionaliteit binnen de interne zoekmachine de conversie van de gebruikers van deze service met 49% wisten te verbeteren.

Het effect van Adwords kannibalisatie

Het is niet ongebruikelijk om te zien dat een bedrijf/afdeling zich puur met PPC/adwords advertisement bezig houdt of juist puur met het behalen van betere resultaten via natuurlijke zoekresultaten. De beste resultaten worden echter pas behaald als deze twee samen ingezet worden. Zodra beide manieren gebruikt worden zal het vroeg of laat (bewust of onbewust) voorkomen dat dezelfde zoektermen worden gebruikt in beide verkeersbronnen. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar als de zoektermen sterk overeenkomen dan onstaat er kannibalisering waar de betaalde zoektermen een deel van de bezoekers wegknaagt die anders via de normale zoekresultaten de site zouden bezoeken.

Op het internet zijn vele artikelen te vinden die het hierover hebben waar de schrijver vaak of tegen enige vorm van keyword kannibalisatie is of juist sterk voor het kannibaliseren van keywords is. Zoals meestal het geval is zal de waarheid ergens in het midden liggen, en daar wil Donovan van der Roest heen in dit artikel. Hij laat de stappen zien van zijn ideale webpaginazoektermoptimalisatieproces en het onderdeel dat PPC daarin heeft.

Regelmatig geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze regelmatige samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.