Nieuws van Webanalisten (96): Foute conclusies bij analyses en een leven zonder webanalytics

Nieuws van Webanalisten (96): Foute conclusies bij analyses en een leven zonder webanalytics

Wat is nu echt de toegevoegde waarde van webanalytics en kun je ook leven zonder dit pakket. Wat is het effect op je business? Deze vraag werd deze week terecht gesteld op webanalisten.nl en gaf een interessante spiegeling van inzichten. Kun je zonder deze tool dezelfde resultaten halen? Het gebruiken van een analyse tool kan ook hele andere problemen geven: verkeerde analyses. Vandaag verscheen een interessant artikel over hoe uitgestelde conversie invloed heeft op de conversie percentages bij AB testen. Als je hier geen rekening mee houdt kun je zomaar de verkeerde winnaar kiezen…

Kun je leven zonder webanalytics?

Een vraag die te weinig wordt gesteld. Elke organisatie heeft tegenwoordig wel een webanalyse pakket “in place”. Ook al is de licentie misschien wel gratis, het hebben van het pakket kost de organisatie geld vanwege gebruikersuren en onderhoud. Is dit informatie dit hier uit wordt gehaald zo waardevol dat deze kosten ruim worden terugverdiend en zou je de verbeteringen op basis van webanalytics niet hebben doorgevoerd als je de cijfers niet wist. Had je deze verbeterslagen ook niet gemaakt zonder webanalyse pakket. Ik stelde de vraag op webanalisten.nl of je je webanalytics pakket een half jaar zou inleveren in ruil voor 30.000 euro en dit ontlokte een interessante reflectie van specialisten.

Uitgestelde conversie beïnvloedt je AB testresultaten

Analyse van webgedrag is niet een vak dat je er even bij wilt doen. Het analyseren van wat wel goed werkt en wat niet behoeft een bepaalde expertise en vooral ook ervaring. AB testen lijkt heel simpel. Variant 1 en variant 2 elk over de helft van de populatie en dan vergelijking welke variant de meeste conversie oplevert, toch? Conversie expert Ton Wesseling laat zien hoe eenvoudig je foute aannames kunt maken bij de analyse van AB testen. Bezoekers slagen niet altijd direct bij hun 1e bezoek. Tussen het 1e bezoek en de conversie kan een aantal bezoeken en dagen zitten. Dit feit heeft invloed op het conversiepercentage van je default pagina tijdens een AB test. In het artikel leer je over het effect van uitgestelde conversie en hoe je dit probleem in je analyse van AB testresultaten kunt oplossen.

Regelmatig geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze regelmatige samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.