SiteSuggest (3): Zester.nl

19 oktober 2010, 07:15

Recent heeft Sanoma Uitgevers een nieuwe website van Zester.nl gelanceerd. Zester is één van de grootste online tijdschriftenwinkels. Niet moeilijk om snel een abonnement te kopen of cadeau te geven. Tenminste, blijkbaar vonden ze zelf dat het nog makkelijker kan, dus hebben ze álles op de schop genomen. Een verbeterde gebruiksvriendelijkheid moet het gevolg zijn, en een tikkie meer tijdschriftverkoop zal ook zeker tot de doelstellingen hebben behoord. Dat gaan we even van dichtbij bekijken.

Oude website

Nieuwe website

Eerste indruk

Qua kleurgebruik blijft Zester bijna hetzelfde. Vrolijk, met paars en groen en een vleugje blauw. Dus niemand raakt in paniek als ze de nieuwe website van Zester zien. Maar een laagje dieper is er wel degelijk veel veranderd. De structuur van de website is totaal anders. De voorpagina zou bij moeten dragen aan een nog veel simpeler keuzeproces. De eerste indruk die ik krijg is dat dat wel lukt. De nieuwe Zester.nl ziet er in elk geval overzichtelijker en enigszins zakelijker uit dan de vorige versie.

Gebruiksvriendelijkheid

Als je nieuwe ontwerp draait om een verbeterde gebruiksvriendelijkheid, dan moet je er wel haast van uitgaan dat die ook daadwerkelijk goed is. En eerlijk is eerlijk, Sanoma heeft zijn best gedaan om daadwerkelijk het bestellen van tijdschriften makkelijker te maken. Allereerst kun je al direct de doelgroep kiezen: mannen, vrouwen, jongens, meisjes en ouders. Nou kan ik gaan muggenziften en stellen dat grootouders ontbreken in dit geval, maar misschien heeft Sanoma gewoon geen tijdschriften voor 55-plussers. Verder kun je op onderwerp zoeken, en op prijsstelling. Dat laatste is belangrijk, want in deze tijd zeggen veel mensen hun abonnementen op omdat het teveel geld kost. Dus als je dan toch een abonnement op een tijdschrift wilt, dan beter op een tijdschrift dat niet zo duur is. Denk ik. Verder is de on-site zoekmachine aanwezig, ook heel handig. Voor de rest zit het hem in de kleine dingen: handige overzichten met abonnementsinfo op de tijfschriftpagina’s, deelopties, duidelijke bestelknoppen en overzichtelijke lijsten met opties voor dat tijdschrift. Aan alles lijkt gedacht.

Vindbaarheid

Over de vindbaarheid valt te twisten. Als ik zoek op “tijdschrift Tina” komt Zester.nl niet eens op de eerste pagina. Wel de website van het tijdschrift zelf, ook niet onbelangrijk, maar niet handig voor Zester, al zullen ongetwijfeld veel mensen doorverwezen worden naar Zester op die manier. Ook in de Adwords komt Zester niet voor. Ik vraag me af waarom Sanoma ervoor kiest om alles via de afzonderlijke sites van de tijdschriften te laten verlopen. Voor Zester.nl creëer je zo geen enkele extra merkwaarde, want niemand ziet in de resultaten op Google dat het bestaat. Jammer, vind ik. Maar, als je zoekt op “tijdschrift abonnementen” komt Zester wel op de eerste pagina. De broncode van de website is prima, al zie ik er erg veel witregels in. Dat scheelt weer, maar levert niet de volle mep aan punten op.

Inhoud

Tja, wat moet ik zeggen over de inhoud? Die is prima. Over elk tijdschrift van Sanoma is informatie te vinden, het doet wel wat geoptimaliseerd aan, maar wie neemt ze dat kwalijk? Klein dingetje: als ik op Donald Duck klik staat er in de titel (browser): “Abonnement null”..lijkt me niet de bedoeling. Eventjes doorheen fietsen dus.

Houdbaarheid

Zolang er tijdschriften bestaan, bestaat Zester, dus zolang Sanoma niet besluit alles digitaal aan te bieden zal de website er blijven. Maar zoals het elke goede website betaamt zal er ongetwijfeld wel eens een nieuwe stylesheet overheen gelegd worden om met de tijd mee te gaan. Maar ze zijn nu wel van de ronde hoekjes af, dus voorlopig weer helemaal toekomstbestendig. Tenzij iemand bedenkt dat polka dots de nieuwe lijnen zijn.

Eindoordeel

Ik heb nooit echt goed naar websites van Sanoma gekeken. Maar laatst kwam ik bijvoorbeeld tijdens research op Goeievraag.nl terecht en toen viel me al op dat die website goed in elkaar zit. Nu zie ik Zester.nl en eigenlijk straalt deze dezelfde kwaliteit uit. Aangenaam verrast dus. Ik ben heel erg benieuwd of deze nieuwe website een verkoopimpuls geeft, of meer afgeronde transacties (natuurlijk prima bij te houden met Google Analytics en doelen). Dus mocht Sanoma dit lezen…hint…

Deze website krijgt van mij een 9. Dat is vrij hoog, maar omdat de website op sommige punten nog iets beter kan krijgt-ie geen 10. Maar mocht je nou een andere mening toegedaan zijn, laat het me weten, met bijbehorend argument want misschien heb ik iets heel belangrijks over het hoofd gezien! Heb je ook onlangs een nieuwe site gespot en wil je dat ik daar mijn (kritische) blik even overheen laat gaan? Stuur dan even een tweet (@insperide of @anneliesje) of {encode=”info@insperide.nl” title=”mail even”}. Ook zijn we natuurlijk benieuwd naar wat jullie vinden van de opzet van de rubriek: feedback is welkom.

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

2 Reacties

    Peter Riemens

    Wellicht is het wel een mooie web site maar wat klaarblijkelijk bijzonder veel voor komt wanneer een cadeau abonnement gekozen wordt voor een beperkte periode dus, dat mensen geconfronteerd worden met automatische incasso’s en dan blijkt er ineens sprake te zijn van doorlopende abonnementen. Twee kanttekeningen zijn hier op z’n plaats: A) het is incorrect dat Sanoma stilzwijgend uitgaat van doorlopende abonnementen. Dit is gewoon diefstal. B) M.b.t. automatische incasso dient toestemming gegeven te zijn middels een handtekening op papier. Meestal worden tijdschriften besteld middels een eenmalige incasso bijv. via iDeal. De regels voor incasso zijn duidelijk, zie Consuwijzer. Verder adviseer ik de web Sites: Kassa, Radar, etc. eens te raadplegen, dan zult u zien hoeveel klachten er zijn over Sanoma en andere Tijdschrift uitgeverijen.


    19 oktober 2010 om 12:10
    peter@netwinst.nl

    dank voor deze positieve kritiek. We hebben veel aandacht besteed aan het verbeteren van de usability in de nieuwe release van Zester en dit zien we ook terug in het gedrag van onze bezoekers op de nieuwe website. Het is daarnaast altijd fijn als een expert positief oordeelt over ons werk!

    Je opmerking voor de vindbaarheid herken ik, hier hebben we een achterstand in te halen en dat gaat nu gelukkig erg snel. Adwords heeft bij livegang even stil gelegen maar is inmiddels ook weer in de lucht.

    Mocht je meer tips hebben dan horen we ze graag!


    20 oktober 2010 om 04:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!