Orlando Kreileman en de toekomst van BrandSupply: ‘Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden’

19 oktober 2010, 05:53

Beter goed gejat dan slecht bedacht. Dat is, negatief gesteld, de basisgedachte die Orlando Kreileman had bij de oprichting van BrandSupply.nl. Als lichtend voorbeeld voor Kreileman gold een Australische marktplaats voor design, die global opereert. Kreileman (oud-ING) startte in zijn eentje, vanuit de huiskamer waar onderstaand video-interview is opgenomen. Hieronder het gesprek dat we hadden op het moment van commerciële livegang en uitrol van BrandSupply. Over de doelstellingen van BrandSupply, de toekomstplannen, het onderscheidend vermogen én de nieuwe pro-omgeving: dat gaan traditionele bureaus helemáál leuk vinden. Tenminste, dat denken ze bij BrandSupply.

Uit een eerder persbericht

“Het principe is simpel. Opdrachtgevers plaatsen op Brandsupply hun opdracht voor het ontwerpen van logo’s, banners, advertenties, websites, enzovoorts. Naast een briefing wordt ook vooraf zelf een prijs bepaald. Ontwerpers die bij Brandsupply zijn aangesloten (dat zijn er nu meer dan 1000, MvdB), kunnen daarna feitelijk meedoen aan de ‘wedstrijd’ door hun ontwerpen te uploaden. De opdrachtgever kan alle inzendingen een waardering geven en met de inzenders communiceren. Uiteindelijk kiest de opdrachtgever de winnaar met het beste ontwerp, die hierop het vooraf afgesproken geldbedrag mag incasseren.”

Doelgroep

Het overgrote deel van de doelgroep van BrandSupply, zijn mkb-bedrijven of middelgrote bedrijven. Kreileman: “We maken professioneel design toegankelijk voor deze groep, op deze manier. Dat hoeft niet te bijten met het traditionele model, het kan er best naast bestaan en kan zelfs verrijkend zijn.”

Think global, act Local

Of hij zichzelf eigenlijk niet een beetje een non-creatief vindt, door een concept dat al bestaat naar een lokale markt te kopiëren? Kreileman interesseert het weinig en blijft rustig. “Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. 99designs richt zich met het concept op de hele wereld. Ik geloof in think global, act local. Ik denk dat de doelgroep in het Nederlands zaken wil doen. Het is de bakker op de hoek, of een kleine mkb-er. Die wil in het Nederlands worden aangesproken. Ik geloof in een nationale variant. Dat betekent niet, dat je het creatiestuk uiteindelijk niet kunt internationaliseren.”

Internationaal

In mei zijn er, om Kreileman’s team (hij kon het niet alleen en wilde vooruit) te versterken, een aantal partners en investeerders aangesloten bij BrandSupply. Men is er eensgezind: het buitenland lonkt. Kreileman: “Maar we willen eerst de basis in Nederland goed hebben. Eerst willen we hier de commerciële uitrol op orde hebben.” Aan Kreileman is het nu om partnerships af te sluiten, en mogelijkheden te zoeken. Daar is hij volop mee bezig.

Centjes

Hoe gaat het nu met de centen? Kreileman: “We zijn net met de commerciële uitrol gestart, dus helemaal break-even draaien nu al… Dan zou je echt een super bedrijf zijn. Maar het gaat de goede kant op. De projectaantallen stijgen, het aantal designers stijgt, de interactiviteit stijgt. We hebben er alle vertrouwen in dat we op korte termijn een hele rendabele business kunnen neerzetten.

Bureaus doen mee

Of bureaus ook mee kunnen doen met BrandSupply, willen ze dat en hoe dan? Sinds korte tijd is er een semi-besloten omgeving gebouwd op BrandSupply, daar zie je alleen als opdrachtgever de inzendingen. Verder zijn ze bezig met het opzetten van BrandSupply Pro. De top van de designers op BrandSupply krijgt daar de kans om voor grotere opdrachtgevers aan de slag te gaan. Kreileman: “Dat platform is afgeschermd van de publieke wereld, niet vindbaar in de zoekmachines.” Een bureau kan daar om een aantal redenen een opdracht neerleggen: budget, kennis, capaciteit.

Designers

hoe verloopt het contact met de designers. Ik kon me voorstellen dat als je tien keer een logo hebt gefabriekt en je wordt tien keer niet uitgekozen en kunt op die manier fluiten naar je centen, dat je dan minder gemotiveerd bent om gratis mee te doen. Kreileman: “Dat is inderdaad niet zo leuk. Na slechte beoordelingen of niet winnen zie je dat mensen afhaken. Maar wat we terugkrijgen is dat designers het ook leuk vinden om aan het portfolio te werken en ervaring op te doen. Wij moeten de waarde optimaliseren van überhaupt meedoen. We moeten interactiviteit stimuleren, we bloggen ook om de interactie te bevorderen.”

Ontwerpen voor geld

Is er ruimte voor twee grote platforms voor logo-design in Nederland? Kreileman vindt natuurlijk van wel. “De markt is gigantisch groot. Nog steeds heeft iedere starter een huisstijl en een visitekaartje nodig. Ik denk dat er zeker ruimte is voor twee partijen. Maar natuurlijk proberen wij wel out te performen: echt een voordeel te bieden ten opzichte van de andere partijen.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Andre

    In de uitleg begint het al goed…

    ‘Vertel ons wat u zoekt…’

    Een klant weet vaak niet wat hij of zij zoekt, dat is een project dat je in dient te gaan.

    Brandsupply zal korte slagen maken voor ZZp’ers en klein MKB die geen strategieën willen of lange termijn denken.


    4 mei 2012 om 10:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!