WAVE5: Consument wil interactie met bedrijven in social media

WAVE5: Consument wil interactie met bedrijven in social media
, ING Groep
@evr

Universal Media doet sinds 2006 internationaal onderzoek naar de ontwikkeling van social media. Het onderzoek genaamd Wave omvat data uit 54 landen waarbij 37.600 actieve Internetters van 16-54 jaar zijn geïnterviewd. Nederland is binnen dit onderzoek vertegenwoordigd door een representatieve groep van 511 Nederlanders. Vandaag werd WAVE 5 gepresenteerd, de nieuwste rapportage waarbij onderzocht is waarom en in welke mate consumenten in social media een relatie aangaan met merken. De belangrijkste Nederlandse resultaten op een rij zijn:

  • Contacten worden in toenemende mate onderhouden via sociale netwerken: het gemiddelde is gegroeid van 48 contacten in Wave 4 naar 65 contacten in Wave 5. Hiermee onderhouden Nederlanders meer contacten via sociale netwerken dan op andere manieren zoals face to face (gemiddeld 38 contacten), email (34), messenger (32), telefonisch (25), SMS (19) en via de post (17).
  • Sociale netwerken nemen de functie over van veel specialistische social media sites. Hun rol wordt steeds meer een fundamenteel onderdeel van het leven.
  • Ruim 30% van de Nederlandse actieve Internetter is inmiddels lid geworden van een ‘brand community’ door via hun sociale netwerk fan te worden of zich aan te melden bij een groep. Onderstaande figuur op pagina 57 van het volledige rapport [pdf] geeft nader inzicht in de redenen waarom men zich aansluit bij een brandcommunity.
  • De mate waarin consumenten bereid zijn te interacteren met merken verschilt per product categorie. Het liefst interacteert men met merken gerelateerd aan computersoftware, gezondheid, reizen, film, en huishoudelijke producten.
  • De belangrijkste 5 redenen om een relatie aan te gaan met merken en/of bedrijven binnen een social network zijn vermaak en tijdsbesteding, educatie, voorkeuren delen met anderen, gratis content en productinformatie.
  • Van de mensen die deelnemen aan een ‘brand community’ zegt meer dan 29% positiever te zijn gaan denken over het merk waarmee zij via social media verbonden zijn. Ook zegt maar liefst 28% voornemens te zijn de producten van het merk aan te bevelen en is 25% meer loyaal geworden. Opvallend is dat dit percentage in Nederland veel lager ligt dan in andere onderzochte landen. Dit zou volgens Universal Media te verklaren zijn middels de relatief beperkte mogelijkheden tot lange termijn relaties tussen merken en consumenten op Nederlands grootste netwerk Hyves. Een netwerk als Facebook heeft de mogelijkheden veel meer open gehouden. Met de wijzigingen binnen Hyves en de opkomst van Facebook is te verwachten dat ook in Nederland deze verbintenis sterker zal worden.

Menno van der Steen, Head of Strategy bij UM over WAVE 5:

“Het onderzoek toont aan dat er nadrukkelijk behoefte is bij consumenten aan interactie met merken en bedrijven binnen social media. En dat bedrijven hier veel voordeel mee
kunnen behalen. Zij moeten eerst de volgende 4 stappen doorlopen:
• Begrijp het ‘sociale landschap’ van de categorie
• Begrijp de motivatie achter het gebruik van social media (dit wisselt per platform)
• Identificeer de sociale behoeften van consumenten in de categorie
• Selecteer de social media platforms die daaraan het meest tegemoet komen”

Het volledige WAVE5 rapport is in pdf te downloaden. Prima leesvoer voor het weekend.

 


Geplaatst in

Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Hi Erik, dank voor de heldere uiteenzetting.
    (nope, geen mits-en maar-en of andere op of aanmerkingen :-)

    geplaatst op
  • @koningwoning: Haha, top. Dat wordt vast gewaardeerd door @evr ;)

    geplaatst op
  • Goed verhaal, Erik. Duidelijk

    Tony

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.