Vijf Zoekmachine Marketing Mythes Deel 2

Vijf Zoekmachine Marketing Mythes Deel 2

Over zoekmachine marketing wordt veel gezegd en geschreven. Soms zijn de veronderstellingen waar, soms gedeeltelijk waar, maar vaak helaas ook helemaal niet waar. Door de bomen lijkt het bos niet meer zichtbaar. Van welke standpunten kun je nu uitgaan en welke moet je met een korrel zout nemen? Dat is wat iedere zoekmachine marketing specialist zich afvraagt.  De branche bestaat pas relatief kort en iedereen heeft de vrijheid zichzelf tot zoekmachine marketing specialist te bombarderen. De algoritmen worden door de zoekmachines continu aangepast. Dit vraagt om flexibiliteit in zowel denken als handelen. Het bekende gezegde dat je niet in de sloot moet springen als je buurman dat ook doet, is ook op zoekmachine marketing van toepassing.

Het is verstandig om op basis van je eigen ervaringen te handelen, maar dat betekent niet dat je niet open zou moeten staan voor suggesties van anderen. Bij twijfel is het aan te raden de bewering te toetsen. Onderstaand vijf zoekmachine marketing mythes deel 2, een vervolg op de eerste Vijf zoekmachine marketing mythes, die onder veel specialisten al een vroege dood zijn gestorven. Helaas zijn ze nog onder een grote groep marketeers op online afdelingen nog springlevend.

1. ‘Google staat SEO niet toe en bestraft gebruikers hiervoor.’
Misbruik van zoekmachine optimalisatie elementen wordt door Google bestraft als hiervoor niet toegestane technieken worden gebruikt.
Door je te houden aan de zoekmachine optimalisatie richtlijnen, zoals Google deze zelf heeft geformuleerd, is de kans groter op een vermelding in de zoekresultaten. Hoe beter de website is geoptimaliseerd hoe eenvoudiger het is voor Google om te bepalen waar je website over gaat.
Hierdoor is de kans groter op een betere positie in de zoekresultaten voor het keyword waar de webpagina voor is ingericht.
“Over-optimaliseer” je website niet. De belangrijkste graadmeter hiervoor is de gebruiksvriendelijkheid. Is de website voor de bezoeker nog uitnodigend om te bezoeken, dan is het reëel dat de zoekmachine.

2. ‘Zoekmachine optimalisatie is iets eenmaligs; als ik bovenaan sta ben ik klaar.’
Het is een misvatting om te denken dat zoekmachine optimalisatie iets eenmaligs is. Zolang de algoritmen van de zoekmachine veranderen en je nog geen optimaal resultaat hebt bereikt, zullen jouw inspanningen een ‘ongoing proces’ blijven vormen, indien je optimaal resultaat wenst te bereiken.
Bovendien zul je nooit klaar zijn als je website is geoptimaliseerd. Zoekmachine optimalisatie bestaat namelijk altijd nog uit het off-site gedeelte.
Het proces van links vergaren is een tijdrovende bezigheid, die in de praktijk zijn plafond nooit zal bereiken. Juist de backlinks kunnen het verschil maken tussen een hoge positie en een minder hoge positie in de zoekmachine.
Welke factoren volgens erkende SEO-specialisten van invloed zijn op de positie in de zoekresultaten vind je op SEOmoz.

3. ‘Het gebruik van de META Description tag bevordert de positie in de organische zoekresultaten.’
De META Description tag wordt niet meegewogen in de algoritmen van Google om de relevantie van je pagina te bepalen. De META Description is echter wel heel erg belangrijk. Hoewel Google vaak zelf een stuk tekst van de pagina op deze plek in de zoekresultaten weergeeft kan goed gebruik van de META Description tag de CTR (Click Through Rate) wel positief beïnvloeden.  Het vormt namelijk een middel om aan te geven waar je pagina over gaat. Met een aantrekkelijke call-to-action kan je iemand ook daadwerkelijk verleiden om op jouw website te klikken i.p.v. die van de concurrent.

4.‘Een hogere PageRank betekent dat ik hoger scoor in de organische resultaten dan mijn concurrent.’
Larry Page, waar de PageRank zijn naam aan dankt, bedacht een toegankelijke indicatieve weergave voor de beoordeling die Google aan een pagina meegeeft. De PageRank (PR), is een indicatie voor het belang van de webpagina uitgedrukt in linkkracht elementen en kent een logaritmische schaal van 0 tot 10. De PR wordt echter infrequent geüpdate, waardoor de werkelijke PR vaak niet overeenkomt met hoe deze is weergegeven in de toolbar. De relevantie van de webpagina met het opgegeven keyword in de zoekmachine hangt nog van vele andere factoren af, zoals de ankertekst van de ontvangen backlinks, de relevantie van de ontvangen links en on-site factoren. Bij on-site factoren gaat het onder andere om ouderdom van het domein, nieuwe content en de plaatsing van keywords in de titel, url en tekst. Een lagere positie in de zoekmachine hoeft daardoor niet te betekenen dat de pr van je webpagina lager hoeft te zijn dan de pr van vermeldingen boven jouw betreffende webpagina.

5 ‘Een Sitemap zorgt ervoor dat je website beter rankt.’
Een Sitemap zorgt er niet per definitie voor dat je hoger in de zoekresultaten verschijnt van de zoekmachine. Het helpt de gebruiker en de zoekmachine wel op een uitstekende manier om de pagina’s op je website sneller te indexeren. Vergeet niet de Sitemap regelmatig te updaten en bereikbaar te maken voor de zoekmachine.

Dit artikel is geschreven door Joeri Gonlag.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Heb je nu 1 'tip' opnieuw gebruikt?

    geplaatst op
  • Beste Andre, bedankt voor je scherpe blik.
    Inmiddels heb ik de redactie hiervan op de hoogte gesteld.

    Deze mythe zou de mythe uit punt 3 moeten vervangen:

    ‘Het gebruik van de META Description tag bevordert de positie in de organische zoekresultaten.’

    geplaatst op
  • Spijtig om te zien dat een so called SEO specialist met dergelijke beginnertips komt.

    geplaatst op
  • @Tim, ik denk dat elke SEO Specialist ook liever iets ingewikkelds schrijft over de gave dingen die ze doen, maar dat ze juist dit soort stukken schrijven omdat ze dit soort vragen wekelijks, zo niet dagelijks nog krijgen...

    geplaatst op
  • @Tim

    Je teleurstelling kan ik inderdaad goed begrijpen. Het is zou voor meer ervaren online marketeers spannender zijn om wat diepgaandere elementen toe te lichten.

    @Roy

    In de eerste plaats leuk dat je deelnam aan de siteclinic bij SMT afgelopen september.
    De punten uit dit artikel komen inderdaad voort uit de vele vragen die we van klanten ontvangen. Bovendien zijn deze wat meer oppervlakkige SEO-elementen voor een breder publiek toegankelijk.

    geplaatst op
  • Als het goed is staat het nu goed!

    @Tim Sanders: Goede opmerking, maar niet echt terecht zoals Roy aangeeft. Verder zijn we bezig om dit 'probleem van instapniveau' te tackelen in de komende versie van Marketingfacts.

    geplaatst op
  • @ Tim Sanders,
    Een blog voor beginners kan prima. Er zijn nou eenmaal meer mensen die geen verstand van SEO hebben dan mensen die er al wel verstand van hebben. En er is niets mis mee om ook de beginners af en toe verder te helpen met wat tips en adviezen. Dat past prima in het profiel van Marketingfacts en daar is ook gewoon veel vraag naar.

    Ik vind het bij dat soort berichten wel belangrijk dat het in de titel/ inleiding gewoon duidelijk is dat het om een bericht voor beginners gaat. Dan kun je namelijk als lezer zelf kiezen of je dat wilt lezen of niet. En Roy heeft helemaal gelijk. Dit soort vragen kom je in de praktijk gewoon regelmatig tegen. Nog steeds zijn er hele volksstammen (vooral in het MKB segment) die denken dat je meta-tags moet invullen en dan ineens overal bovenaan staat.

    geplaatst op
  • Goede basis tips, echter tip 3 lijkt niet meer helemaal waar te zijn. Blijkbaar heeft een Google medewerkster het zich laten ontvallen dat meta descriptions toch wel een ranking factor zijn... http://goo.gl/1zGc

    Even afwachten of dat echt zo is of dat het slechts één van de vele gevallen van een indirect via-via gerucht.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.