• Mobile
    wordt gesponsord door

Quantcast: Android loopt verder in op Apple’s iOS

Quantcast: Android loopt verder in op Apple’s iOS

De voorsprong van iOS in de markt van mobiel webgebruik in Amerika is het afgelopen jaar aanzienlijk afgenomen, aldus een rapport van Quantcast dat afgelopen vrijdag werd gepubliceerd. Het gat tussen iOS en Android is teruggelopen tot 31 procent. Augustus vorig jaar was het verschil nog zo’n 60 procent. RIM van Blackberry bleef redelijk stabiel op 9 procent. Het huidige marktaandeel van Android is 25%, een toename van bijna 300 procent ten opzichte van vorig jaar augustus. iOS zakt 11,4% in marktaandeel ten opzichte van vorig jaar, tot 56 procent.

Dat iOS marktaandeel blijft verliezen is niet opmerkelijk. Android verschijnt op steeds meer mobiele telefoons. Populaire telefoons als de Motorola Droid, HTC Hero en HTC Magic duwen het marktaandeel van Android verder omhoog. Het is dan ook te verwachten dat deze trend zich voortzet.

Moet Apple zich zorgen maken?

Apple voelt zelf ook de hete adem van de concurrentie in de nek. Op Apple’s Worldwide Developers Conference besteedde Jobs veel tijd aan het verkopen van zijn platform aan ontwikkelaars. Een diepere kijk in de materie leert echter dat de werkelijkheid misschien wel minder extreem is dan deze statistieken laten zijn. Quantcast’s methodologie laat zien dat iPads niet zijn meegenomen in het onderzoek omdat het niet als mobiel apparaat wordt beschouwd. Marktanalist iSuppli maakte recentelijk nog bekend dat ze verwacht dat er dit jaar 12.9 miljoen iPads zullen worden verkocht. Deze cijfers zijn dus niet meegenomen door Quantcast. Daarnaast ligt het marktaandeel van iPhone, Symbian en overigen in Europa hoger dan in Amerika. Desalniettemin zal Apple Android in de gaten moeten houden, terwijl die laatste steeds aantrekkelijker wordt voor ontwikkelaars.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Jeeh, gezonde concurrentie! Mooi zo.
    Nu nog zo'n zelfde grafiekje, maar dan de zoekmachine van Google, die door de concurrentie langzaam wordt ingehaald. Zou mooi zijn als we daar ook weer wat concurrentie krijgen.

    geplaatst op
  • Dit is een trend die doorgaat omdat 'vrij en open' het beter doen dan 'dicht en design'. Dat geldt voor de 'apps' maar ook het platform.

    geplaatst op
  • Wat is dat toch met die fixatie op Android's marketshare? Natuurlijk zal Android het grootste marktaandeel krijgen, maar dat staat niet gelijk aan de meest succesvolle (ik meet succes niet aan bereik, kijk bijv. maar naar Windows...) of de meest winstgevende. En of open en vrij het beter doen dan dicht en design moet ook nog blijken. Android zie ik toch als een soort van Linux, dat keer op keer gecrippeld wordt door de techneuten zonder oog voor consumenten. Vooralsnog torent de kwaliteit van IOS apps nog ver boven die van Android apps uit qua afwerking en mogelijke features.

    geplaatst op
  • Is er bekend hoeveel procent van de iPads met 3g abonnement worden verkocht? Volgens mij kun je niet stellen dat de 12,9 miljoen iPads allemaal via mobiel internet gebruikt zullen worden. Ik vermoed een groot deel gewoon op de banken kantoor via wifi.

    geplaatst op
  • Toch zegt dit onderzoek nog niet veel. Hoeveel % zou van BlackBerry zijn als ze niet alles erg zouden comprimeren? Misschien wel groter dan iOS.

    @Arne
    Hoe wil jij meest succesvolle OS dan meetbaar maken? Kwaliteit van apps is veelal een mening, dus niet goed meetbaar. Ik denk overigens ook niet dat je Android nu nog als 'nerdOS' kan zien, daarvoor is het al te groot. Verder ben ik het ermee eens dat de kwaliteit van iOS apps beter is, maar dit zal ook veranderen, zodra Android echt groter is.

    geplaatst op
  • Ik ben het in zoverre met Arne eens dat ik ook denk dat aandeel in dataverbruik niet echt de juiste maatstaaf is. Misschien bekijken Android gebruikers wel meer afbeeldingen via de browser? Misschien halen de meeste iPhone gebruikers slechts tekstuele e-mail binnen terwijl Android gebruikers volledige html binnenhalen? Weet jij het?

    Aantal verkochte eenheden / aandeel in de totale omzet van de markt. Dat lijken me betere maatstaven. Desalniettemin: Android is leuk. Maar iOS ook.

    geplaatst op
  • @Jos / @Jorrit
    Voor het meten van mobiel webgebruik heeft Quantcast niet het dataverkeer gemeten, maar het aantal pageviews. Daarom is het niet zo dat Blackberry RIM stelselmatig een lager aandeel mobiel webgebruik haalt. En als Android gebruikers meer afbeeldingen kijken maar dit dus geen verschil in de onderzoeksresultaten.

    @Arne
    Om Android als een veredelde linux te zien vind ik ook nogal overdreven. De kwaliteit van de apps haalt het niet bij iOS nee, maar Android is wel een goed OS. In verschillende benchmarks doet Android het significant beter dan iOS (o.a. 1 2).

    geplaatst op
  • @Danny
    Thanks voor de uitleg!

    Dan vind ik dit zeker geen goede maatstaf. Op mijn Android toestel gebruik ik voor Nu.nl de Nu.nl app. Voor Marketingfacts en Tweakers gebruik ik de browser, want hier zijn geen apps voor. Een iPhone gebruiker zal voor alledrie de websites de app gebruiken.
    Resultaat, meer pageviews voor Android, zonder dat de Android gebruiker actiever was.

    geplaatst op
  • Overigens werd vandaag een tweede deel van de onderzoeksresultaten gepubliceerd. Hier werden de resultaten niet uitgesplitst naar OS, maar naar phone brand.

    Daar vallen de resultaten een stuk gunstiger uit voor Apple. De iPhone heeft een marktaandeel van 37%. Dat is sinds vorig jaar wel afgenomen. Vorig jaar was het marktaandeel nog bijna 45%. Wel is het marktaandeel de laatste maand weer omhoog gegaan, sinds de introductie van de iPhone 4. Motorola en HTC nemen beide 11% voor hun rekening. Blackberry's marktaandeel is 9%. Daarnaast is ook de iPod van Apple opgenomen, die na de iPhone het hoogste marktaandeel heeft, namelijk 19%. Bron: Quantcast

    geplaatst op
  • Het is in ieder geval geweldig dat Apple en Google zo succesvol zijn in een relatieve nieuwe markt voor hen. Dat belooft veel voor de toekomst voor gebruikers en mobiele diensten.

    Over wat wel en niet "succes is" kun je blijven redetwisten. Succes is te definieren en dus subjectief tot je het eens bent over wat je meet. Met een propositie die op andermans hardware kan draaien kun je aanzienlijk schalen. Zolang Apples iPhone "zelf alles in de hand houden", is dit model dat een stuk minder.

    Daarom is deze trend iets dat je waarschijnlijk zult zien toenemen. Het open model is hier minder schaal baar dan het "dichte".

    http://www.nu.nl/internet/2331048/android-nog-jaar-tweede-plek.html

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.