Google stelt search technologie beschikbaar voor ecommerce sites

23 augustus 2010, 09:19

Op dag 2 van de SES (zie ook verslag dag 1) kregen we interessante sessies voorgeschoteld. Zo hoorden we alles over nieuws search optimalisatie en werden vragen beantwoord als: Hoe analyseer je de search strategie van je concurrenten? En hoe word je een linkmagneet? De keynote was van BJ Fogg over Persuasive Technology. Nieuw op de SES waren de sessies gericht op de B2B markt. Voor vandaag wil ik er één sessie uitlichten: de presentatie van Google over het (ver)nieuw(d)e product Commerce Search.

In juni heeft Google haar search technologie voor websites vernieuwd en beschikbaar gesteld als Commerce Search. Met Commerce Search kun je min of meer gebruikmaken van dezelfde techniek als Google voor je interne zoekmachine. Maar waarom is een interne zoekmachine van belang? En waarom stelt Google de search technologie beschikbaar?

Het belang van de interne zoekmachine

De interne zoekfunctie wordt steeds belangrijker. Naast het feit dat interne zoekmachines enorm veel informatie geven over je bezoekers, zorgen ze ook voor een positieve klantervaring. Bezoekers raken steeds beter bekend met zoekmachines en willen snel op de plaats van bestemming zijn. Met name bezoekers die online specifiek op zoek gaan naar bepaalde producten of informatie zijn steeds meer geneigd om op de landingspagina direct de interne zoekfunctie te gebruiken in plaats van het navigatiemenu.

Wanneer je een slechte interne zoekmachine hebt, kan het je zelfs omzet kosten. Stel, digitale camera’s maken onderdeel uit van je assortiment en een bezoeker komt op je website. Hij heeft geen zin om lang rond te zoeken, dus gebruikt de zoekfunctie om een specifiek model te vinden. Jij hebt dit model ruim op voorraad. Iemand die zo specifiek op zoek is, moet haast wel converteren, zeker omdat jouw service en prijs de meest concurrerende is. Laatste struikelblok is alleen de zoekfunctie die geen antwoord op de zoekopdracht geeft en het product niet vindt. De bezoeker is teleurgesteld en in de veronderstelling dat de camera niet in het assortiment is opgenomen. Daar gaat je omzet en positieve klantervaring.

Voor webwinkels die ook over fysieke winkels beschikken is het goed om te weten dat de online ervaring invloed heeft op de offline ervaring. Wanneer een bezoeker een positieve online ervaring heeft, zal deze ook eerder de moeite nemen om naar de fysieke winkel gaan en andersom.

Goed is niet goed genoeg

Een goede zoekfunctie op je website is niet goed genoeg, je moet over een uitstekende zoekfunctie beschikken om de klant een positieve ervaring te bezorgen. En wie kan deze technologie nu beter aanbieden dan de partij die hier marktleider mee is geworden; Google! Een aantal zaken om op te letten:

  • Het antwoord op de zoekopdracht mag niet langer duren dan 1 seconde. 3 Jaar terug was dit nog 3 seconden, dus reken maar uit wat dit is over 3 jaar. Snelheid van de zoekmachine is enorm belangrijk voor een positieve klantervaring.
  • Probeer de zoekopdracht te begrijpen en help de zoeker door suggesties aan te dragen.
  • Neem synoniemen op in je zoekmachine, maar niet teveel.
  • Het belang van een spell checker is onmisbaar en enorm belangrijk. Het verlaagt de frustratie van de zoeker aanzienlijk.

Groot voordeel van Commerce Search is dat het voldoet aan de verwachtingen. Men is gewend aan de zoekfuncties, zoals Google die biedt. Dus de herkenning met Commerce Search is er. Tegelijkertijd schept dit ook verwachtingen van een interne zoekfunctie.

Facet Control

Naast de interne zoekfunctie biedt Google Facet Control aan. Een specificatiefunctie, die we bijvoorbeeld kennen van Funda.nl. Hiermee kun je bijvoorbeeld grote productgroepen specificeren op een bepaalde eigenschap (prijsrange, merk, kleur, maat etc.). Dit helpt de zoeker die nog niet precies weet wat hij zoekt. Het aantal variabelen dat je hier kunt opnemen is enorm, maar de richtlijn is om niet meer dan 5 variaties te gebruiken in combinatie met de zoekmachine. Het is ook belangrijk dat je de specificatiefunctie alleen gebruikt als aanvulling op de zoekmachine, niet andersom. Je wilt tenslotte direct antwoord kunnen geven op de vraag die gesteld wordt. Wanneer iemand een generieke vraag stelt, krijgt hij een generiek antwoord, die hij vervolgens kan specificeren.

Ook de weergave van de zoekresultaten is te sturen. Zo kun je je top 5 producten als eerste tonen (dit dien je wel handmatig te doen, wat veel werk met zich meebrengt), maar je kunt ook rangschikken op prijs, kleur, producttype, maat enzovoort. Ook kun je actieperiodes instellen met een einddatum.

Resultaten

Een uitstekende (geen goede) zoekfunctie levert de volgende resultaten:

  • 79,22% Verhoging van bezoekers die de zoekfunctie gebruiken.
  • 90,41% Verhoging van de omzet uit de zoekfunctie (verschil tussen goede en uitstekende zoekfunctie).
  • 101,26% Verhoging van de totale zoektransacties.

Een ander belangrijk punt is dat de Commerce Search in vrijwel elk CMS past en compatibel is met elke programmeertaal. Daarbij heb je zelf de controle over de instellingen, dus geen ellende met IT.

Momenteel is Commerce Search alleen beschikbaar in de US, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Commerce Search is niet gratis, maar kost $ 25.000,- per jaar voor 100.000 items en 10 miljoen zoekopdrachten, waarbij je de beschikking krijgt over het gehele pakket. Kortom, een interessante inkomstenbron voor Google, uit een bestaande technologie en met name interessant voor de grotere webshops.

Dit artikel is geschreven door Gijs Fatels, Account Manager bij Traffic4u.

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

4 Reacties

    wimwoning

    Interessant, en goede zet van Google. Op het gebied van zoekmachines valt nog veel te winnen. Hopelijk landt die boodschap ook ooit nog eens bij de overheid, die weten het vaak zo dramatisch slecht te presteren, zucht.

    “Met name bezoekers die online specifiek op zoek gaan naar bepaalde producten of informatie zijn steeds meer geneigd om op de landingspagina direct de interne zoekfunctie te gebruiken in plaats van het navigatiemenu.”

    –> True. Een goed teken dat er al iets mis is met je site.


    23 augustus 2010 om 10:30
    Radicke

    I do not recommend using the Google site search for such an important part of your site! Why?

    Because the other day, I client´s site got hacked without anybody noticing, was quickly deindexed by Google, and because of that the Google Site Search did not have anything to show, either.

    So not only was traffic down to almost zero, but those few visitors could not even use the internal search!

    I did not think of that earlier, either…


    23 augustus 2010 om 18:22
    André Scholten

    @Radicke: that’s a good reason for not using it, your site needs to be SEO friendly (thus indexed) before this searchbox will be at his best.


    24 augustus 2010 om 05:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!