LOEY Awards: Boosting or Bursting the Business?

22 juli 2010, 06:03

Weer een award er bij, dit keer een award voor “the leading online entrepreneur of the year award”, of anders gesteld de LOEY. Geen idee of dit is afgeleid van de retro STER leeuw Loeki, of dat het gewoon een onschuldige afkorting betreft. Risico van veel van die awards is dat ze zelden iets bijdragen of in ieder geval een duidelijke functie hebben. Awards ontstaan uit het verleden met een idee van de initiatiefnemers, maar verzandt dan vaak in een jaarlijks verplicht nummertje. In het slechtste geval is een awardshow een goed excuus om gratis muntjes om te kunnen wisselen in Chardonay of bier. Je moet na een award show de volgende dag maar eens vragen wie er eigenlijk gewonnen heeft.

Schijn

En waar moeten we die LOEY dan plaatsen?Het heeft de schijn tegen zich. Mede-eigenaren van equity partijen die een ondernemersprijs uitdelen in hun eigen marktsegment. Kan dat? Kan het boegbeeld van de Ende claimen dat hij online ondernemers een warm hart toedraagt en op hetzelfde moment met zijn vehicle VandenEnde&Deitmers (EndeDeit) op hoog en corporate niveau zijn eigen deelnemingen de bal toespeelt. Gaat dat niet ten koste van Nederlandse ondernemingen die echt ondernemen? Sluit het geen deuren voor de niet van den Ende adepten?

Uberkopstukken

Toch denk ik eerlijk gezegd dat dit award en initiatief een hele goede zaak kan zijn voor de totale online business. Sterker nog, ik ben blij met de ambitie waarop dit award wordt ingezet. En de reden is dat eindelijk kopstukken zich met ‘onze’ online business zijn gaan bemoeien. En die kopstukken komen doorgaans niet over de brug niet als ze niet worden gevraagd door uber-kopstukken.

Complex

Daarnaast, de perceptie van online activiteiten is dat het te complex is. En een andere hardnekkige misvatting blijft het dat Online Business vluchtig en weinig constructief is, en dat vernieuwing en werkgelegenheid uit keurige Philips R&D afdelingen komt. Daarom praat er bijna niemand over Nederlandse online ondernemers, en al helemaal niet op bestuursniveau bij multinationals, of zelfs maar Midcaps for-that-matter. Dat betekent ook dat allerlei innovatiepotjes elk jaar weer naar grote corporates gaan, zoals diezelfde Philips. Het is dus van essentieel belang dat er zo’n platform komt. Nog belangrijker is dat die bestuurders begrijpen wat die ondernemers voor multinationals te bieden hebben. Andersom kunnen Nederlandse multinationals een belangrijke rol spelen bij het internationaliseren van Nederlandse Online Business. Die laatste stap, het ook succesvol zijn buiten de eigen landsgrenzen, is momenteel het grootste probleem van veel Nederlandse ondernemingen in de online sector. Als ik een land als Frankrijk bekijk, daar waar grote Franse bedrijven die rol beter invullen, dan zie je direct dat de Nederlandse markt wordt overspoeld met Franse ondernemingen. Nederland moet dit ook meer doen.

Zakelijke ambitie

Een andere reden waarom de LOEY-award veel kans van slagen heeft is dat de initiatiefnemers hebben aangetoond evenementen blijvend te kunnen neerzetten. Online Tuesday is echt wel een evenement wat er toe doet. Terwijl bij 212 Amsterdam jarenlang met de beste intenties iets gezelligs en knus probeerde neer te zetten, ontbrak de zakelijke ambitie. De uiteindelijke afsplitsing Onlinetuesday heeft er vervolgens een hele andere dimensie aan gegeven. Maar het beste teken is nog wel dat het initiatief afkomstig is van de groep waarvoor het is bedoeld. Online Ondernemers met verstand & doorzettingsvermogen.

Kandidaten

En nu we het er toch over hebben. Ik heb kandidaten. Michiel van der Meer. Een Nederlandse ondernemer die in het verleden Ricardo, QXL en Speurders heeft gerund en nu die vaardigheden gebruikt in zijn bedrijf. Dit heeft geresulteerd in een marktleiderschap in Portugal en een substantiële positie in Indonesië op het gebied van online classifieds. Ook bewonderenswaardig is wat die gasten van Blue Mango / Fresh Fruit neerzetten. Een echte Nederlands Online Mediabureau wat goed kan concurreren met internationale netwerken. Het is maar een suggestie.

Marcel Vogels
Dutch independent marketing- and businessconsulting agency bij MeMo2

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!